Kaupunginhallitus, kokous 30.6.2025

Lataa  Kuuntele 

§ 323 Oikaisuvaatimus rehtorin virantoimitusvelvollisuuden muuttamisesta 

TRE:3266/01.02.01/2025

Valmistelija

  • Savisaari Lauri, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Perusopetusjohtaja Kristiina Järvelä, puh. 040 800 4678, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Lakiasiainjohtaja Laura Klami, puh. 040 543 2285, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Tampereen kaupungille on 13.6.2025 saapunut oikaisuvaatimus koskien perusopetusjohtaja Järvelän päätöstä rehtorin virantoimitusvelvollisuuden muuttamisesta 27.5.2025 § 63. Oikaisuvaatimuksen allekirjoittajina on 23 henkilöä. Kuntalain mukaan oikaisuvaatimuksen päätöksestä saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen. Oikaisuvaatimuksen allekirjoittajat eivät ole asianosaisia. Allekirjoittajista 18 henkilön kotipaikka on Tampere ja 5 henkilön kotipaikka on muu kuin Tampere. Muussa kunnassa asuvan osalta asia jätetään tutkimatta.

Oikaisuvaatimuksen tekijät vaativat, että perusopetusjohtajan viranhaltijapäätös kumotaan ja L:n koulun rehtorin virka täytetään avoimella hakumenettelyllä, jossa varmistetaan hakijoiden soveltuvuus koulun erityisiin tarpeisiin ja haasteisiin. He vaativat, että valintaprosessissa otetaan asianmukaisesti ja perusteellisesti huomioon koulun henkilöstön esittämät huolet sekä koulua koskevien virallisten selvitysten (AVI:n tarkastuskertomus ja Työterveyspalvelu Pirten suunnattu työpaikkaselvitysraportti) havainnot.

Oikaisuvaatimuksen tekijät katsovat, että päätös on tehty puutteellisin perustein ja ilman riittävää harkintaa koulun tämänhetkisen erityistilanteen ja henkilöstön hyvinvoinnin kannalta. He esittävät myös, että rehtorin virkaan nimitetyn henkilön soveltuvuus koulun nykyisiin haasteisiin on kyseenalainen. He katsovat, että ei olisi voinut soveltaa viranhaltijalain 23 §:ää, koska tässä tapauksessa laissa mainittu "perusteltu syy" ei ole riittävä suhteessa niihin potentiaalisiin negatiivisiin vaikutuksiin, joita puutteellisesti harkitulla nimityksellä voi olla koulun työyhteisölle ja sen kyvylle selviytyä olemassa olevista haasteista.

Työnantaja toteaa, että perusopetusjohtajan päätöksellä 3.6.2025 § 63 rehtori NN:n virantoimitusvelvollisuutta on muutettu siten, että 1.8.2025 alkaen rehtorin virantoimituspaikaksi on nimetty L:n koulu. Kyseinen rehtorin virka on tullut avoimeksi, koska koulun nykyinen rehtori on 7.5.2025 päivätyllä viranhaltijan siirtymisilmoituksella ilmoittanut siirtyvänsä toiseen virkasuhteeseen Tampereen kaupungin perusopetuksessa 1.8.2025 alkaen. Tästä syystä perusopetuksen palveluryhmässä on syntynyt tarve täyttää L:n koulun rehtorin virka.

Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain 23 §:n mukaan viranhaltijan virantoimitusvelvollisuutta voidaan muuttaa, jos toiminnan uudelleen järjestely tai muu perusteltu syy sitä edellyttää. Työnantajalla on oikeus muuttaa virantoimitusvelvollisuutta laajemmin kuin mihin työnantajalla olisi oikeus pelkästään normaalin direktio-oikeuden perusteella. Muutos voi koskea muun muassa tehtävien sisältöä tai virantoimituksen suorituspaikkaa. Lähtökohtana on toiminnan ja virkatehtävien sopeuttaminen muuttuviin tilanteisiin, tarpeisiin ja olosuhteisiin tai että muu perusteltu syy edellyttää virantoimitusvelvollisuuden muuttamista. L:n koulu on vuosiluokkien 1-6 koulu, jossa on erityisopetuksen luokkia ja koulussa on yhä enenevässä määrin maahanmuuttajataustaisia oppilaita, joten koulun opetusjärjestelyt edellyttävät rehtorilta erityistä asiantuntemusta. Kouluun tarvitaan kokenut rehtori, jolla on osaamista myös erityispedagogiikasta ja erityisopetuksen ja maahanmuuttajataustaisten oppilaiden opetuksen järjestämisestä.

Kyseessä oleva rehtori on koulutukseltaan erityisluokanopettaja ja hän on toiminut määräaikaisessa kehittäjärehtorin tehtävässä kaksi lukuvuotta 2023-2025 hoitaen omalta osaltaan erityisopetuksen ja maahanmuuttajataustaisten oppilaiden opetuksen järjestämisen koordinointia. Hän on ollut mukana kehittämässä koulujen vaarojen arvioinnin prosessia ja laatinut Reksiturva-koulutuksen osana kehittämissuunnitelman suojaussuunnitelman vakavien häiriötilanteiden ennaltaehkäisemiseen kouluissa. Aiemmin hän on toiminut Tampereella perusopetuksessa rehtorina sekä erityiskoulussa että isossa yhtenäiskoulussa. Hänet on valittu aiempiin rehtorin virkoihinsa julkisen hakumenettelyn kautta ja viimeisimmässä virkahaussa yhtenäiskoulun rehtorin virkavalinnassa apuna käytettiin myös soveltuvuusarviointia. Näin ollen voidaan arvioida, että hän on soveltuva myös L:n koulun rehtorin virkaan. Myös edellä kuvattu pitkä ja monipuolinen työkokemus perusopetuksessa puoltavat hänen virantoimituspaikkansa muutosta kyseiseen kouluun.

L:n koulun työyhteisössä ilmenneet haasteet on otettu vakavasti ja pitkäkestoisten prosessien sekä vaikuttavien toimien edellyttämä kokemus ja osaaminen on otettu huomioon rehtoriviran täyttämisessä. Rehtorin tehtävän menestyksekäs hoitaminen tässä tilanteessa edellyttää kokemusta rehtoritehtävistä ja kehittämistoimien sekä työterveyshuollon yhteistyöprosessien keskeytymättömän toiminnan varmistamiseksi on perusteltua hyödyntää kaupungin oman rehtorivirkakunnan osaamista. Tampereen kaupungin perusopetuksen rehtorivirassa jo toimineella viranhaltijalla on parhaat edellytykset tukea henkilöstöä kaupungin toimintamallien mukaisesti. Tästä syystä työnantaja on harkinnut ensisijaiseksi vaihtoehdoksi siirtää kokenut Tampereen kaupungin perusopetuksen rehtoriviran haltija L:n koulun rehtorin virkaan. Harkinta on tehty huolellisesti ja perusteellisesti kaikki asiaan vaikuttavat seikat huomioiden.

Työyhteisön ilmapiirin parantamisen sekä häirintään ja epäasialliseen käyttäytymiseen puuttumisen prosessissa ovat olleet kiinteästi mukana työterveyshuolto sekä opetusjohtaja rehtorin esihenkilönä. Työyhteisössä nousseiden epäkohtien korjaaminen ja tukitoimet jatkuvat myös tulevana lukuvuonna.

Oikaisuvaatimuksen liitteenä olleen kirjelmän sisältämiin kysymyksiin perusopetusjohtaja vastaa erikseen kirjelmän allekirjoittajille. 

Tämän asian liiteasiakirjat sisältävät henkilötietoja, eikä niitä siksi julkaista julkisessa tietoverkossa.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Oikaisuvaatimus hylätään. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden johtaja Lauri Savisaarelle, perusopetusjohtaja Kristiina Järvelälle ja juristi Kim Pråhlille. He olivat asiantuntijoina läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana ja poistuivat ennen päätöksentekoa.

Sofia Julin poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn aikana.

Henkilötietoja sisältävä teksti

Salassa pidettävät ja henkilötietoja sisältävät tiedot poistettu.

Lausunnot

Juristin lausunto:

Perusopetusjohtaja on ollut toimivaltainen päättämään asian, päätös ei ole syntynyt virheellisessä järjestyksessä eikä se ole muutoinkaan lainvastainen. Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty mitään sellaista uutta tietoa, jonka vuoksi päätöstä tulisi myöskään tarkoituksenmukaisuusperusteella muuttaa.

Tiedoksi

Oikaisuvaatimuksen tekijät, Lauri Savisaari, Kristiina Järvelä, Ulla Ojalammi, Satu Hakulinen, Raita Heinänen, Minna Kaipinen

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa muutosta hakea se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta myös se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen, kuntayhtymän jäsenkunta ja sen jäsen sekä kuntien yhteisen toimielimen osallinen kunta ja sen jäsen.

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Hallinto-oikeus ei ota tutkittavakseen yksityisoikeudellista asiaa koskevaa valitusperustetta, jonka osalta toimivalta on käräjäoikeudella.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet. 

Hallinto-oikeuden yhteystiedot:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
 - valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
 - päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 310 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.