§ 79 Teknisen työn tilojen varusteet, kalusteet ja työkalut

Lataa  Kuuntele 

TRE:2839/02.07.01/2025

Päätöspäivämäärä

24.6.2025

Päätöksen tekijä

Perusopetusjohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Kehittämispäällikkö Harri Jurvela, puh. 040 806 2829, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Perusopetusjohtaja Kristiina Järvelä, puh. 040 800 4678, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Teknisen työn tilojen varusteet, kalusteet ja työkalut

Tuomi Logistiikka Oy pyysi tarjouksia Tampereen kaupungin toimeksiannosta teknisten työn tilojen varusteista, kalusteista ja työkaluista. Hankinnan kohteena ovat teknisen työn tilojen varusteet, kalusteet ja työkalut perusopetuksen (ala- ja yläkoulu) käyttöön. Puitejärjestelyn kautta voidaan sopimuskauden aikana tilata teknisen työn tilojen varustamista koskevia laitteita, koneita ja teknisen työn työkaluja kouluihin, sekä muihin Tampereen kaupungin yksiköihin niiltä osin kuin niillä on tarpeita, jotka voidaan tällä sopimuksella täyttää. Hankintasopimus ei sisällä määrä-​ tai vähimmäisostovelvoitetta. Hankintasopimuksen ehtojen perusteella tehdään myöhemmin tilauksia tilaajan tarpeiden mukaan.

Tuomi Logistiikka Oy lähetti Tampereen kaupungin toimeksiannosta HILMA-​ palveluun 16.05.2025 hankintailmoituksen 552024 Teknisen työn tilojen varusteet, kalusteet ja työkalut. Hankintailmoitusta korjattiin 21.5.2025 julkaistulla korjausilmoituksella, sillä tarjouspyynnöllä havaittiin tekninen virhe, josta syystä osatarjousten jättäminen osa-alueittain ei ollut mahdollista. Virhe korjattiin, jotta osatarjousten jättäminen oli mahdollista. Lisäksi lisättiin tarjouspyynnölle pakolliset Tilaajavastuulain mukaiset vaatimukset, joiden havaittiin puuttuvan. Tarjouksia ei ollut saapunut korjausilmoituksen jättämiseen mennessä ja korjaukset tehtiin tarjoajien yhdenvertaisen kohtelun varmistamiseksi.

Sopimuskausi on 01.08.2025-​31.7.2027. Sopimusta voidaan jatkaa varsinaisen sopimuskauden jälkeen 2 vuoden optiokaudella. Optiokaudella tarkoitetaan mahdollisuutta sopimuksen jatkamiseen alkuperäisin sopimusehdoin. Tuotteita tulee toimittaa sopimuksen mukaisesti keskeytyksettä koko sopimuskauden ja mahdollisten optiokausien ajan. Tilaaja päättää erikseen optiokauden käytöstä.

Sopimus tullaan kilpailuttamaan uudelleen noin neljän (4) vuoden kuluttua sopimuskauden alkamisesta.​

Kyseessä on EU-​kynnysarvon ylittävä tavaran hankinta. Hankinnassa sovellettiin lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Hankintamenettelynä oli hankintalain 32 §:n mukainen avoin menettely. Tarjouspyyntö liitteineen oli saatavilla Tarjouspalvelu-​toimittajaportaalissa.

Hankinta on jaettu tuoteryhmittäin neljään (4) osa-​alueeseen seuraavasti:

Osa-​alue 1 Puuntyöstökoneet

Osa-​alue 2 Työkalut

Osa-​alue 3 3D-tulostin, Lasertyöasema ja CNC-jyrsinkone

Osa-​alue 4 Muut varusteet ja kalusteet

Jokaiseen osa-​alueeseen valitaan kaksi palveluntuottajaa, joilta tilaukset tehdään sopimuskaudella puitesopimuksella vahvistettujen ehtojen mukaisesti.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on sitoumuksetta noin kaksi ja puoli (2,5) miljoonaa euroa sopimuskauden aikana.

 

Tarjouksen jättivät määräaikaan 18.06.2025 klo 12.00 mennessä seuraavat seitsemän (7) yritystä:

·       Step Systems Oy (0909748–6)

·       Ab Bäck & Co Oy (0209238-3)

·       IKH Retail Oy (0844992-9)

·       Oy PME-Trading Ltd (1806437–9)

·       Scantima Maskin Oy (0920808–6)

·       Tools Finland Oy (2446396–6)

·       Würth Oy (0202881–6)

 

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Hankintalain 79 §:n mukaan hankintayksikkö voi avoimessa menettelyssä tarkistaa tarjousten vaatimustenmukaisuuden ja vertailla tarjoukset ennen poissulkemisperusteisiin (hankintalain 80 § ja 81 §) tai soveltuvuusvaatimuksiin kohdistuvaa tarkistamista. Hankintalain 79 §:n 2 mom. mukaan sopimusta ei voi tehdä sellaisen tarjoajan kanssa, joka olisi tullut sulkea menettelystä 80 §:n nojalla tai joka ei täytä soveltuvuusvaatimuksia.  

Hankintayksikkö on tarkastanut valittavaksi esitetyn yrityksen soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Valituilta tarjoajilta on ennen hankintapäätöstä tarkistettu hyväksytysti tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset. Valittujen tarjoajien on ennen hankintasopimuksen allekirjoitusta toimitettava rikosrekisteriote (hankintamenettelyote), sekä yhteisösakko-ote.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastaminen

Hankintalain 74 §:n mukaisesti tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava tarjouskilpailusta. Kaikki tarjouskilpailuun osallistuneet tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset.

Tarjousten vertailu

Päätöksenteon perusteena on kokonaistaloudellisesti edullisin, hinnaltaan halvin tarjous osa-alueissa 1,2 ja 3. Hinnan painoarvo on 100 pistettä osa-alueissa 1,2 ja 3. Hinta vertaillaan kaavalla pienin annettu arvo/tarjottu arvo x maksimi pisteet.

Osa-alueessa 4 Päätöksenteon perusteena on kokonaistaloudellisesti edullisin hinta-laatu-suhde. Hinnan painoarvo on 95 pistettä ja laadun painoarvo on 5 pistettä. Hinta vertaillaan kaavalla pienin annettu arvo/tarjottu arvo x maksimi pisteet.

Tarjoaja voi saada 5 laatupistettä, mikäli hänellä on valikoimassaan puutyökaluille ja metallityökaluille tarkoitettuja kaappeja, jotka täyttävät vähintään seuraavat vaatimukset:

-Tarjoaja voi saada 5 laatupistettä seuraavasti:

-mikäli tarjoajalla on valikoimassaan työkalukaappeja sekä puutyö- että metallityökaluille ala- ja yläkouluihin = 5 p.

-Tarjoajalla ei ole annetut vähimmäisvaatimukset täyttäviä työkalukaappeja valikoimassaan=  0 p.
 

Työkalukaappien tulee täyttää vähintään seuraavat vaatimukset, jotta niiden kuulumisesta valikoimaan voi saada 5 laatupistettä:

-Työkalukaapin koko on n. (syvyys, leveys, korkeus) 575x1150x2000 (+/- 10 %)

-Jokaiselle työkalulle on merkityt paikat kaapissa.

-metallityökalujen kaappi ei saa olla syttyvää materiaalia

-kaapeissa tulee olla kaksi ovea ja ovi on lukittavissa

-kaapit voidaan toimittaa työkaluineen ja ripustimineen käyttövalmiiksi asennettuna kohteeseen.

Tarjoajan oli mahdollista tehdä osa-alueen sisäisiä osatarjouksia kaikissa osa-alueissa. Tällöin mikäli tarjoaja jätti tarjoamatta jotakin tuotetta, tuli tämän tuotteen hinnaksi hintavertailuun kallein samasta tuotteesta annettu hinta. Mikäli jotain tuotetta ei olisi tarjonnut yksikään tarjoaja, niin tuote olisi jätetty vertailun ulkopuolelle.

Osa-alueessa 1 oli tarjottava vähintään 5/7 tuotteista. Osa-alueessa 2 oli tarjottava vähintään 54 /71 tuotteista. Osa-alueessa 3 oli tarjottava vähintään 2/3 tuotteista. Osa-alueessa 4 oli tarjottava vähintään 12/16 tuotteista. Osatarjousten sallimisen vuoksi hinnat laskettiin ja tarkistettiin manuaalisesti. Tarjouksen kaikkien tuotteiden hinnat laskettiin yhteen, josta muodostui tarjoajan vertailuhinta. Tämän jälkeen hinta vertailtiin kaavalla pienin annettu arvo/tarjottu arvo x maksimi pisteet.
 

Vertailun tulos (kokonaishinnat ja kokonaispisteet tarjoajittain):

Osa-alue 1 Puuntyöstökoneet:

1.       Step System Oy 44545,00 euroa, 100 pistettä.

2.       Ab Bäck & co. Oy 52440,00 euroa, 84,9447 pistettä

Osa-alue 2 Työkalut:

1.       IKH Retail Oy 9407,73 euroa, 100 pistettä.

2.       Würth Oy 14998,98 euroa, 62,72247 pistettä

Osa-alue 3 3D-Tulostin, Lasertyöasema ja CNC-jyrsin:

1.       Scantima Maskin Oy 28 660,00 euroa, 100 pistettä

2.       Step Systems Oy 36 850,00 euroa, 77,7748 pistettä

Osa-alue 4 Muut varusteet ja kalusteet:

1.     Step Systems Oy 34279,00 euroa, 100 pistettä (hinta 95 pistettä, laatupisteet 5 pistettä)

2.     Ab Bäck & co. Oy 38174,00 euroa, 90,3069 pistettä (hinta 85,3069 pistettä, laatupisteet 5 pistettä)

Päätösesitys

Step Systems Oy (0909748–6) ja Ab Bäck & Co Oy (0209238–3) valitaan puitejärjestelyn toimittajiksi osa-alueeseen 1 Puuntyöstökoneet.

IKH Retail Oy (0844992–9) ja Würth Oy (0202881–6) valitaan puitejärjestelyn toimittajiksi osa-alueeseen 2 Työkalut.

Scantima Maskin Oy (0920808–6) ja Step Systems Oy (0909748–6) valitaan toimittajiksi osa-alueeseen 3 3D tulostin, lasertyöasema ja CNC-jyrsin.

Step Systems Oy (0909748–6) ja Ab Bäck & Co Oy (0209238–3) valitaan toimittajiksi osa-alueeseen 4 Muut varusteet ja kalusteet.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään Tuomi Logistiikka Oy:n sähköisessä arkistossa.

Hankinnan valmistelijoina toimivat Tuomi Logistiikka Oy:sta hankinta-asiantuntija Marjo Laine ja kehittämispäällikkö Harri Jurvela Tampereen kaupungilta sekä opettajista ja rehtoreista koostunut työryhmä.

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista, sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman. Hankintapäätös on Tampereen kaupunkia sitova vasta, kun siitä tehty päätös on saanut lainvoiman ja hankintasopimus on allekirjoitettu.

Perusopetusjohtajan päätösvalta asiassa perustuu sivistyspalvelujen palvelualueen johtajan päätökseen 10.1.2025 § 1, Sivistyspalvelujen palvelualueen toimintasääntö 15.1.2025 alkaen.

Päätös

Puitejärjestelyyn toimittajaksi valitaan osa-alueittain seuraavat toimittajat:

Osa-alue 1 Puuntyöstökoneet: Step Systems (0909748–6)  ja Bäck & co. (0209238-3)

Osa-alue 2 Työkalut: IKH Retail (0844992–9) ja Würth Oy (0202881–6)

Osa-alue 3 3D tulostin, lasertyöasema ja CNC-jyrsin: Scantima Maskin (0920808–6) ja Step Systems Oy (0909748–6)

Osa-alue 4 Muut varusteet ja kalusteet: Step Systems Oy (0909748–6)  ja Bäck & co. (0209238-3)


Sopimuskauden pituus on kaksi vuotta ja mahdollisen optiokauden pituus on kaksi vuotta.

Hankinnan kokonaisarvo on sitoumuksetta noin 2 500 000 euroa sopimuskauden ajalta sisältäen mahdollisen optiokauden.

Allekirjoitus

Perusopetusjohtaja Kristiina Järvelä, puh. 040 800 4678, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Oikaisuohje ja valitusosoitus hankinta-asioissa

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan hakea muutosta vaatimalla julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaista hankintaoikaisua. Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 25 §:n mukaisen kyseistä hankintaa koskevan kynnysarvon.

1. Hankintaoikaisu (oikaisuohje)
  
Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun. Hankintaoikaisun voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Hankintaoikaisua koskevasta vaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Hankintaoikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuviranomaiselle. Hankintaoikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä.
Hankintaoikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikaisuviranomainen

Hankintaoikaisua haetaan päätöksen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksiantopäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

2. Valitus markkinaoikeuteen (valitusosoitus)

Jos hankinnassa on menetelty julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain vastaisesti, voi tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 146 § 3 momentin mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos:
1)    asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai
2)    siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Muutoksenhakuaika

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut kirjallisesti tiedon asemaansa vaikuttavasta ratkaisusta tai tarjousmenettelyn ratkaisusta perusteluineen sekä kirjallisen ohjeen asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi (valitusosoituksen).

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen julkista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 130 §:n 1) tai 3) kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Hankintaoikaisun vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asiaosainen voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.
 
Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituskielto

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta hallinto-oikeudesta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 146 § 2 momentin mukaisesti markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:
1) yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua
2) sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
3) sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.
 

Valituksen tekeminen

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, jota vaaditaan muutettavaksi, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta.

Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle ennen valitusajan päättymistä. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Markkinaoikeuden yhteystiedot

Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
puh. 029 56 43300
faksi 029 56 43314
sähköposti markkinaoikeus@oikeus.fi

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi (laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 148 §). Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava päätöksessä mainitulle muutoksenhakuviranomaiselle edellä kohdassa ”Oikaisuviranomainen” mainittuun osoitteeseen.