Päätöksen perustelut
Teknisen työn tilojen varusteet, kalusteet ja työkalut
Tuomi Logistiikka Oy pyysi tarjouksia Tampereen kaupungin toimeksiannosta teknisten työn tilojen varusteista, kalusteista ja työkaluista. Hankinnan kohteena ovat teknisen työn tilojen varusteet, kalusteet ja työkalut perusopetuksen (ala- ja yläkoulu) käyttöön. Puitejärjestelyn kautta voidaan sopimuskauden aikana tilata teknisen työn tilojen varustamista koskevia laitteita, koneita ja teknisen työn työkaluja kouluihin, sekä muihin Tampereen kaupungin yksiköihin niiltä osin kuin niillä on tarpeita, jotka voidaan tällä sopimuksella täyttää. Hankintasopimus ei sisällä määrä- tai vähimmäisostovelvoitetta. Hankintasopimuksen ehtojen perusteella tehdään myöhemmin tilauksia tilaajan tarpeiden mukaan.
Tuomi Logistiikka Oy lähetti Tampereen kaupungin toimeksiannosta HILMA- palveluun 16.05.2025 hankintailmoituksen 552024 Teknisen työn tilojen varusteet, kalusteet ja työkalut. Hankintailmoitusta korjattiin 21.5.2025 julkaistulla korjausilmoituksella, sillä tarjouspyynnöllä havaittiin tekninen virhe, josta syystä osatarjousten jättäminen osa-alueittain ei ollut mahdollista. Virhe korjattiin, jotta osatarjousten jättäminen oli mahdollista. Lisäksi lisättiin tarjouspyynnölle pakolliset Tilaajavastuulain mukaiset vaatimukset, joiden havaittiin puuttuvan. Tarjouksia ei ollut saapunut korjausilmoituksen jättämiseen mennessä ja korjaukset tehtiin tarjoajien yhdenvertaisen kohtelun varmistamiseksi.
Sopimuskausi on 01.08.2025-31.7.2027. Sopimusta voidaan jatkaa varsinaisen sopimuskauden jälkeen 2 vuoden optiokaudella. Optiokaudella tarkoitetaan mahdollisuutta sopimuksen jatkamiseen alkuperäisin sopimusehdoin. Tuotteita tulee toimittaa sopimuksen mukaisesti keskeytyksettä koko sopimuskauden ja mahdollisten optiokausien ajan. Tilaaja päättää erikseen optiokauden käytöstä.
Sopimus tullaan kilpailuttamaan uudelleen noin neljän (4) vuoden kuluttua sopimuskauden alkamisesta.
Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä tavaran hankinta. Hankinnassa sovellettiin lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Hankintamenettelynä oli hankintalain 32 §:n mukainen avoin menettely. Tarjouspyyntö liitteineen oli saatavilla Tarjouspalvelu-toimittajaportaalissa.
Hankinta on jaettu tuoteryhmittäin neljään (4) osa-alueeseen seuraavasti:
Osa-alue 1 Puuntyöstökoneet
Osa-alue 2 Työkalut
Osa-alue 3 3D-tulostin, Lasertyöasema ja CNC-jyrsinkone
Osa-alue 4 Muut varusteet ja kalusteet
Jokaiseen osa-alueeseen valitaan kaksi palveluntuottajaa, joilta tilaukset tehdään sopimuskaudella puitesopimuksella vahvistettujen ehtojen mukaisesti.
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on sitoumuksetta noin kaksi ja puoli (2,5) miljoonaa euroa sopimuskauden aikana.
Tarjouksen jättivät määräaikaan 18.06.2025 klo 12.00 mennessä seuraavat seitsemän (7) yritystä:
· Step Systems Oy (0909748–6)
· Ab Bäck & Co Oy (0209238-3)
· IKH Retail Oy (0844992-9)
· Oy PME-Trading Ltd (1806437–9)
· Scantima Maskin Oy (0920808–6)
· Tools Finland Oy (2446396–6)
· Würth Oy (0202881–6)
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Hankintalain 79 §:n mukaan hankintayksikkö voi avoimessa menettelyssä tarkistaa tarjousten vaatimustenmukaisuuden ja vertailla tarjoukset ennen poissulkemisperusteisiin (hankintalain 80 § ja 81 §) tai soveltuvuusvaatimuksiin kohdistuvaa tarkistamista. Hankintalain 79 §:n 2 mom. mukaan sopimusta ei voi tehdä sellaisen tarjoajan kanssa, joka olisi tullut sulkea menettelystä 80 §:n nojalla tai joka ei täytä soveltuvuusvaatimuksia.
Hankintayksikkö on tarkastanut valittavaksi esitetyn yrityksen soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Valituilta tarjoajilta on ennen hankintapäätöstä tarkistettu hyväksytysti tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset. Valittujen tarjoajien on ennen hankintasopimuksen allekirjoitusta toimitettava rikosrekisteriote (hankintamenettelyote), sekä yhteisösakko-ote.
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastaminen
Hankintalain 74 §:n mukaisesti tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava tarjouskilpailusta. Kaikki tarjouskilpailuun osallistuneet tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset.
Tarjousten vertailu
Päätöksenteon perusteena on kokonaistaloudellisesti edullisin, hinnaltaan halvin tarjous osa-alueissa 1,2 ja 3. Hinnan painoarvo on 100 pistettä osa-alueissa 1,2 ja 3. Hinta vertaillaan kaavalla pienin annettu arvo/tarjottu arvo x maksimi pisteet.
Osa-alueessa 4 Päätöksenteon perusteena on kokonaistaloudellisesti edullisin hinta-laatu-suhde. Hinnan painoarvo on 95 pistettä ja laadun painoarvo on 5 pistettä. Hinta vertaillaan kaavalla pienin annettu arvo/tarjottu arvo x maksimi pisteet.
Tarjoaja voi saada 5 laatupistettä, mikäli hänellä on valikoimassaan puutyökaluille ja metallityökaluille tarkoitettuja kaappeja, jotka täyttävät vähintään seuraavat vaatimukset:
-Tarjoaja voi saada 5 laatupistettä seuraavasti:
-mikäli tarjoajalla on valikoimassaan työkalukaappeja sekä puutyö- että metallityökaluille ala- ja yläkouluihin = 5 p.
-Tarjoajalla ei ole annetut vähimmäisvaatimukset täyttäviä työkalukaappeja valikoimassaan= 0 p.
Työkalukaappien tulee täyttää vähintään seuraavat vaatimukset, jotta niiden kuulumisesta valikoimaan voi saada 5 laatupistettä:
-Työkalukaapin koko on n. (syvyys, leveys, korkeus) 575x1150x2000 (+/- 10 %)
-Jokaiselle työkalulle on merkityt paikat kaapissa.
-metallityökalujen kaappi ei saa olla syttyvää materiaalia
-kaapeissa tulee olla kaksi ovea ja ovi on lukittavissa
-kaapit voidaan toimittaa työkaluineen ja ripustimineen käyttövalmiiksi asennettuna kohteeseen.
Tarjoajan oli mahdollista tehdä osa-alueen sisäisiä osatarjouksia kaikissa osa-alueissa. Tällöin mikäli tarjoaja jätti tarjoamatta jotakin tuotetta, tuli tämän tuotteen hinnaksi hintavertailuun kallein samasta tuotteesta annettu hinta. Mikäli jotain tuotetta ei olisi tarjonnut yksikään tarjoaja, niin tuote olisi jätetty vertailun ulkopuolelle.
Osa-alueessa 1 oli tarjottava vähintään 5/7 tuotteista. Osa-alueessa 2 oli tarjottava vähintään 54 /71 tuotteista. Osa-alueessa 3 oli tarjottava vähintään 2/3 tuotteista. Osa-alueessa 4 oli tarjottava vähintään 12/16 tuotteista. Osatarjousten sallimisen vuoksi hinnat laskettiin ja tarkistettiin manuaalisesti. Tarjouksen kaikkien tuotteiden hinnat laskettiin yhteen, josta muodostui tarjoajan vertailuhinta. Tämän jälkeen hinta vertailtiin kaavalla pienin annettu arvo/tarjottu arvo x maksimi pisteet.
Vertailun tulos (kokonaishinnat ja kokonaispisteet tarjoajittain):
Osa-alue 1 Puuntyöstökoneet:
1. Step System Oy 44545,00 euroa, 100 pistettä.
2. Ab Bäck & co. Oy 52440,00 euroa, 84,9447 pistettä
Osa-alue 2 Työkalut:
1. IKH Retail Oy 9407,73 euroa, 100 pistettä.
2. Würth Oy 14998,98 euroa, 62,72247 pistettä
Osa-alue 3 3D-Tulostin, Lasertyöasema ja CNC-jyrsin:
1. Scantima Maskin Oy 28 660,00 euroa, 100 pistettä
2. Step Systems Oy 36 850,00 euroa, 77,7748 pistettä
Osa-alue 4 Muut varusteet ja kalusteet:
1. Step Systems Oy 34279,00 euroa, 100 pistettä (hinta 95 pistettä, laatupisteet 5 pistettä)
2. Ab Bäck & co. Oy 38174,00 euroa, 90,3069 pistettä (hinta 85,3069 pistettä, laatupisteet 5 pistettä)
Päätösesitys
Step Systems Oy (0909748–6) ja Ab Bäck & Co Oy (0209238–3) valitaan puitejärjestelyn toimittajiksi osa-alueeseen 1 Puuntyöstökoneet.
IKH Retail Oy (0844992–9) ja Würth Oy (0202881–6) valitaan puitejärjestelyn toimittajiksi osa-alueeseen 2 Työkalut.
Scantima Maskin Oy (0920808–6) ja Step Systems Oy (0909748–6) valitaan toimittajiksi osa-alueeseen 3 3D tulostin, lasertyöasema ja CNC-jyrsin.
Step Systems Oy (0909748–6) ja Ab Bäck & Co Oy (0209238–3) valitaan toimittajiksi osa-alueeseen 4 Muut varusteet ja kalusteet.
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi päätöksenteon jälkeen. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään Tuomi Logistiikka Oy:n sähköisessä arkistossa.
Hankinnan valmistelijoina toimivat Tuomi Logistiikka Oy:sta hankinta-asiantuntija Marjo Laine ja kehittämispäällikkö Harri Jurvela Tampereen kaupungilta sekä opettajista ja rehtoreista koostunut työryhmä.
Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista, sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman. Hankintapäätös on Tampereen kaupunkia sitova vasta, kun siitä tehty päätös on saanut lainvoiman ja hankintasopimus on allekirjoitettu.
Perusopetusjohtajan päätösvalta asiassa perustuu sivistyspalvelujen palvelualueen johtajan päätökseen 10.1.2025 § 1, Sivistyspalvelujen palvelualueen toimintasääntö 15.1.2025 alkaen.