Päätöksen perustelut
Asiakasvastaavan tehtävänä on edistää yritysten ja työnantajien työvoiman saatavuutta takaamalla työnhakijoiden nopea työllistyminen. Asiakasvastaava tuntee paikallisten työmarkkinoiden osaamis- ja työvoimatarpeet ja vaatimukset. Asiakasvastaavan tehtävänä on toteuttaa tehokasta työnvälitystä sekä työnantajien että työnhakija-asiakkaiden tilanteet ja tarpeet huomioiden. Asiakasvastaava kohtaa työnhakija-asiakkaita aktiivisesti ja tarjoaa asiakkaalle jokaisella kontaktoinnilla konkreettisen ratkaisun kohti työelämää ja tarvittaessa ottaa kantaa työnhakija-asiakkaan tilanteeseen. Asiakasvastaava kykenee tukemaan asiakasta monipuolisesti eri ratkaisuvaihtoehtoja hyödyntäen kohti avoimia työmarkkinoita. Työtä tehdään yhteistyössä muiden työllisyyden edistämisen toimijoiden kanssa.
Asiakasvastaavan viran kelpoisuusvaatimuksena on korkeakoulututkinto.
Eduksi katsotaan kokemus ja/tai perehtyneisyys työmarkkinoiden keskeisistä kehitystrendeistä, Tampereen talousalueen elinkeinoelämästä ja keskeisistä toimialoista, kasvokkain tapahtuvasta asiakastyöstä ja ratkaisukeskeisestä asiakaspalveluotteesta sekä verkostomaisesta yhteistyöstä elinkeinoelämän, koulutusorganisaatioiden ja julkisten toimijoiden kanssa.
Asiakasvastaavan (5) virka on ollut haettavana Tampereen kaupungin internet-sivuilla www.tampere.fi, Työmarkkinatorilla, Duunitorilla ja KuntaRekryssä (hakuavain TRE-01-633-25). Hakuaika oli 9.6.2025 - 23.6.2025.
Virkaa haki määräajassa 322 henkilöä. Kaksi hakijaa peruutti hakemuksensa. Hakijoista 297 täytti kelpoisuusvaatimukset. Palveluesihenkilö ja kaksi palvelupäällikköä haastattelivat 12 hakijaa.
Kun otetaan huomioon koulutuksen ja kokemukseen liittyvien asioiden lisäksi haastattelussa saatu vaikutelma, on hakijoista yhteiskuntatieteiden maisteri Tiina Vasala tehtävään soveltuvin.
Ensimmäiselle varasijalle valitaan hallintotieteiden maisteri Joonas Saarnio ja toiselle varasijalle filosofian maisteri Petra Brownie. Kokonaisarvioinnin perusteella heidät katsottiin seuraavaksi soveltuvimmiksi tehtävään.
Tiedot palvelussuhteen alkaessa:
Toimintayksikkö: Työllisyys- ja kasvupalvelut
Virkanimike: Asiakasvastaava
Asema: Muu
Esihenkilö: Palveluesihenkilö
Virkaehtosopimus: Kunnallinen yleinen virka- ja työehtosopimus
Hinnoittelu: 01ASI040
Esihenkilöasema: Ei
Työaikamuoto: Yleistyöaika
Säännöllinen työaika: 38,25 tuntia/vko
Palkkakustannukset: tili 401100, kustannuspaikka 155800 (100%)
Virkasuhteessa noudatetaan edellä mainittua kunnallista virkaehtosopimusta. Muun muassa säännöllinen työaika, vuosiloma ja irtisanomisaika määräytyvät sovellettavan virkaehtosopimuksen mukaan.
Henkilö on velvollinen suorittamaan virkaehtosopimuksen mukaista varallaoloa ja päivystystä tarpeen niin vaatiessa.
Henkilö on velvollinen kuulumaan jäsenenä Tampereen kaupunkikonsernin vakuutuskassaan niin kuin sen säännöissä erikseen määrätään.
Viranhaltija on määrättäessä velvollinen työskentelemään myös muissa työnantajan organisaatioon kuuluvissa toimipaikoissa. Viranhoitopaikka voi muuttua virkasuhteen aikana ja siitä määrääminen kuuluu työnantajan työnjohto-oikeuden piiriin.
Palkka maksetaan kerran kuukaudessa. Virkasuhteen päättyessä palkka ja muut suoritukset maksetaan normaaleina palkanmaksupäivinä kuitenkin virkasuhteen päättymistä seuraavan kalenterikuukauden loppuun mennessä. Verkkopalkkalaskelma on Tampereen kaupungin ensisijainen palkkalaskelman toimitustapa.
Palvelussuhteen alkaessa eläkevakuutusyhtiö on Keva, ja ammattitauti- ja työtapaturmavakuutukset ovat Keskinäinen Vakuutusyhtiö Turvassa. Mahdollisista muutoksista tiedotetaan erikseen.
Henkilö on merkitty henkilöstöhallinnon henkilörekisteriin. Rekisteriä koskeva tietosuojaseloste sekä tiedote rekisteröidyn oikeuksista ovat nähtävissä Tampereen kaupungin internet-sivuilla.
Laissa kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta 7 §:ssä määrätään terveydentilaa koskevan selvityksen antamisesta ja 8 §:ssä määrätään koeajasta.
Työllisyys- ja kasvujohtajan päätösvalta asiassa perustuu Elinvoiman palvelualueen toimintasääntöön 30.4.2025 § 25 (henkilöstöasioiden delegointimatriisi).