§ 90 Oikaisuvaatimus ajoneuvon varastosiirrosta

Lataa  Kuuntele 

TRE:3025/02.04.03/2025

Päätöspäivämäärä

11.7.2025

Päätöksen tekijä

Katupäällikkö, Kaupunkiympäristön palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

Katutarkastaja Sami Hurinki, puh. 050 064 2079, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Katuinsinööri Kari Kannisto, puh. 050 329 5271, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen kaupungin ajoneuvojen siirroista vastaava katutarkastaja on vastaanottanut Tampereen Tilapalvelut Oy:n edustajalta virka-apupyynnön 6.5.2025 ajoneuvon siirtämiseksi pois osoitteesta Insinöörinkatu 16 (Hervannan kalliosuoja A). Virka-apupyynnön laatijana on kohteen isännöitsijä. Virka-apupyynnön mukaan ajoneuvo oli pysäköity pysäköintialueen ulkopuolelle, sähkökeskuksen eteen ja lisäksi ajoneuvo oli haitannut muuta liikennettä luolastossa.

Katutarkastaja on tehnyt päätöksen ajoneuvon siirtämisestä 8.5.2025. Katutarkastaja Sami Hurinki totesi isännöitsijän siirtopyynnössä esittämät pysäköinnin haittavaikutukset käytyään ajoneuvon pysäköintipaikalla siirtopäätöspäivänä.

Asianosainen vaatii oikaisua katutarkastajan tekemään päätökseen 8.5.2025/14469 ajoneuvon siirtämisestä 15.5.2025 päivätyllä oikaisuvaatimuksella. Oikaisuvaatimuksessaan asianosainen katsoo ajoneuvon siirtämisen tapahtuneen perusteettomasti, koska hänen mukaansa siirtämisestä ei annettu ilmoitusta eikä asianosaisen mukaan ajoneuvo ollut kenenkään edessä tahi vaikeuttanut huoltotöitä. Lisäksi asianosaisen mukaan paikka, jossa ajoneuvo sijaitsi, oli tyhjä eikä kenenkään käytössä.

Ajoneuvon siirtopäätöksen mukaan katutarkastajan siirtopäätöksen perusteluina on käytetty lakia ajoneuvojen siirtämisestä.

Asiakkaalle on lähetetty siirtopäätöksestä tiedoksianto tavallisena tiedoksiantona.

Ajoneuvo oli pysäköity väestönsuojaan, jonka ajoreittejä käytetään väestönsuojan pelastus- ja poistumisreitteinä. Pelastuslain mukaisesti rakennuksen omistajan ja haltijan on huolehdittava siitä, että hälytysajoneuvoille tarkoitetut ajotiet ja muut kulkuyhteydet (pelastustiet) pidetään ajokelpoisina ja esteettöminä. Maanalaisissa tiloissa sähkökeskusta on pidettävä sellaisena kohteena, jonka luokse hälytysajoneuvon on päästävä esteettä. Laki ajoneuvojen siirtämisestä antaa oikeuden suorittaa ajoneuvolle pelastustieltä välittömän varastosiirron.

Pysäköity ajoneuvo on lisäksi vaikeuttanut sähkökeskuksen huoltoa. Verkkoyhtiön henkilökunnalle tulee olla järjestettynä esteetön kulkureitti sähkökeskusten luokse kaikkina vuorokauden aikoina. Tästä velvoitteesta kiinteistön omistajille ja haltijoille on tiedotettu Tampereen Energian sopimuksissa sekä internet-sivuilla (https://www.tampereenenergia.fi/energiaratkaisut/suunnittelijoille-ja-urakoitsijoille/teknisen-suunnittelun-materiaalipankki/kiinteiston-sisaanpaasyn-jarjestaminen/ - viitattu 8.7.2025).

Ajoneuvo on siirtopäätöspäivänä 8.5.2025 ollut Ajoneuvotietojärjestelmän mukaan katsastamaton (katsastusaika 15.8.2017-15.12.2017) sekä liikennekäytöstä poistettu 4.6.2018 alkaen. Rekisteritietojen sekä ajoneuvon ulkoisen kunnon perusteella ajoneuvo on perustellusti tulkittu hylätyksi. Laki ajoneuvojen siirtämisestä mahdollistaa hylätyksi luokiteltavan ajoneuvon varastosiirron yksityisalueen haltijan perustellusta pyynnöstä.

Oikaisuvaatimus voidaan tehdä joko laillisuus- tai tarkoituksenmukaisuusperusteella. Laillisuusperuste on olemassa, jos päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, taikka on muuten lainvastainen.

Katutarkastaja on ollut toimivaltainen päättämään asiasta (katutarkastaja päättää ajoneuvojen siirtämisestä annetun lain [1508/2019] 5-8 §:n mukaisista ajoneuvojen siirroista [Yrja 22.2.2022 § 16]), päätös ei ole syntynyt virheellisessä järjestyksessä eikä se ole muutoinkaan lainvastainen. Asianosainen ei ole oikaisuvaatimuksessaan esittänyt tapahtuneesta mitään sellaista uutta tietoa, jonka vuoksi katutarkastajan päätöstä tulisi myöskään tarkoituksenmukaisuusperusteella muuttaa.

Kaupunkiympäristön palvelualue katsoo edellä esitetyn perusteella, että oikaisuvaatimus tulee hylätä perusteettomana.

 

Sovelletut säännökset:

Laki ajoneuvojen siirtämisestä (1508/2019) 4 §, 5 §, 7§ ja 11 §.

Pelastuslaki (379/2011) 11 §.

 

Toimivalta:

Katupäällikkö käsittelee ajoneuvojen siirtämisestä annetun lain (1508/2019) 14 §:n mukaiset oikaisuvaatimukset 4 §, 5 § ja 7§:n mukaisista siirroista ja 11 §:n mukaisista maksuista (Yrja 22.2.2022 § 16).

Päätös

Oikaisuvaatimus hylätään.

Henkilötietoja sisältävä teksti

Henkilötietoja sisältävät tiedot poistettu.

Allekirjoitus

Katupäällikön 2. varahenkilö, katuinsinööri Kari Kannisto

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen, kun se ei ole muuttunut oikaisuvaatimusmenettelyssä, saa muutosta kuitenkin hakea vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet. 

Hallinto-oikeuden yhteystiedot:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 310 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.