Päätöksen perustelut
Tampereen kaupungin perusopetuksen rehtori on päätöksellään 11.2.2025 § 112472 hylännyt lapsen toissijaista koulupaikkaa koskevan hakemuksen. Lapselle oli haettu paikkaa painotetusta opetuksesta. Rehtori on perustellut päätöstään Tampereen kaupungin kasvatus- ja opetuslautakunnan 13.12.2023 § 66 määrittelemien painotetun opetussuunnitelmallisen oppilaaksioton periaatteilla.
Huoltajat ovat tehneet rehtorin päätöksestä oikaisuvaatimuksen aluehallintovirastolle vaatien päätöksen muuttamista siten, että lapselle myönnetään koulupaikka painotetusta opetuksesta.
Tampereen kaupunki on toimittanut oikaisuvaatimuksesta lausunnon aluehallintovirastolle. Lausunnon mukaan kasvatus- ja opetuslautakunnan päätöksen 13.12.2023 § 66 mukaan painotetun opetuksen luokalle voidaan ottaa muualla kuin Tampereella asuvia, jos hakija täyttää valintaperusteet ja opetusryhmässä on tilaa. Kyseessä olevan painotetun opetuksen luokan oppilaspaikat ovat täyttyneet tamperelaisista hakijoista. Oikaisuvaatimuksen tekijöiden lapsen kotikunta hakuprosessin aikana ja hakijoiden kotikunnan tarkistuspäivänä 30.1.2025 on ollut muu kuin Tampere. Kotipaikkatieto on tarkistettu Digi- ja väestötietoviraston väestötiedoista. Painotettuun opetukseen hakijoita on informoitu etukäteen ja yhdenvertaisesti siitä, miten ja milloin kotipaikkakuntatieto haetaan.
Aluehallintovirasto on hylännyt oikaisuvaatimuksen päätöksellään 26.5.2025.
Aluehallintovirasto on päätöksessään todennut, ettei muutoksenhakijoiden lapselle ole myönnetty toissijaista koulupaikkaa painotetun opetuksen luokalle, koska oppilaspaikat ovat menneet kotikuntien tarkastamisen hetkellä 30.1.2025 väestötietojärjestelmän mukaan Tampereella asuneille hakijoille.
Aluehallintovirasto on päätöksessään todennut, että Tampereen kaupunki on perustellusti voinut luottaa lain väestötietojärjestelmistä ja Digi- ja väestötietoviraston varmennepalveluista 18 §:n mukaisesti siihen, että väestötietojärjestelmään tallennettu tieto on julkisesti luotettavaa. Hakijoita on myös etukäteen informoitu hakuprosessista sekä ilmoitettu tietojen tarkistamispäivä. Näin ollen aluehallintovirasto on katsonut, että Tampereen kaupunki on toiminut muutoksenhaunalaisessa asiassa hallintolain 6 §:n mukaisesti ja kohdellut hakijoita tasapuolisesti.
Aluehallintovirasto on lisäksi todennut, että oikaisuvaatimuksen tekijöiden toimittamien tietojen ja Tampereen kaupungin lausunnon perusteella on selvää, että kotipaikkakuntatiedon kirjautumisessa järjestelmään on ollut viivettä. Aluehallintovirasto on todennut, että jatkossa Tampereen kaupungin tulisi tiedottaa toissijaista ja painotetun opetuksen oppilaspaikkaa hakevia paremmin mahdollisesta viiveestä tietojen kirjautumisessa väestötietojärjestelmään.
Aluehallintoviraston päätös on salassa pidettävä viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 24 §:n 1 momentin 29 kohdan perusteella.
Sivistyspalvelujen palvelualueen toimintasäännön (palvelualueen johtajan päätös 2.6.2025 § 77) liitteen mukaan perusopetusjohtaja päättää muutoksenhakuoikeuden käyttämisestä ja muutoksenhakuun liittyvien lausuntojen hyväksymisestä sekä kanteluihin vastaamisesta (HS 34 § kohta 2) johtamansa toiminnan osalta.