§ 95 Oikaisuvaatimus ajoneuvon varastosiirrosta

Lataa  Kuuntele 

TRE:4125/02.04.03/2025

Päätöspäivämäärä

6.8.2025

Päätöksen tekijä

Katupäällikkö, Kaupunkiympäristön palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

Katutarkastaja Sami Hurinki, puh. 050 064 2079, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Katupäällikkö Pasi Halme, puh. 050 521 5194, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Oikaisuvaatimuksen tekijä on jättänyt oikaisuvaatimuksen ajoneuvon varastosiirrosta (ensimmäinen siirtokehotus 414/25 1.7.2025, toteutunut varastosiirto 14550 18.7.2025). Ajoneuvon siirto on tapahtunut Tampereen kaupungin kunnalliselta katualueelta, osoitteesta Niemenrannan puistokatu 4 vp (vastapäätä). Sekä siirtokehotusta määrättäessä että varastosiirron toteutuspäivänä ajoneuvolla on ollut ajoneuvovero erääntyneenä 30.12.2024 alkaen. Ajoneuvolla on Ajoneuvoverolain mukainen käyttökielto liikenteessä edellä mainitusta päivämäärästä alkaen (noin 7 kuukauden ajanjakso). Lisäksi ajoneuvolla on 17.6.2025 alkaen on vakuutuksen maksamattomuustieto. Ajoneuvolla on liikennevakuutuslain mukainen käyttökielto liikenteessä. Ajoneuvolla on siirtokehotuksen asettamisen yhteydessä havaittu kolarivaurioita nokassa, joiden vaikutus ajoneuvon liikennekelpoisuuteen on jäänyt epäselväksi. Kuitenkin ulkoisesti on voitu havaita esimerkiksi puskurin vääntyneen ja sen suojamuovin olevan irti. On oletettavaa, ettei ajoneuvo kolarivaurioiden vuoksi läpäisisi määräaikaiskatsastusta. Ajoneuvolla on talvirenkaat, joiden käyttöaika on tieliikennelain mukaan päättynyt maaliskuun lopussa.

Korkeimman-hallinto-oikeuden päätöksessä (KHO:2015:119) todetaan: ”Ilmeisen pysyvää liikennekäytöstä poissaoloa ja tosiasiallista käyttämättömyyttä voisivat osoittaa mm. aika jonka ajoneuvo on paikalla ollut, ajoneuvon liikenteeseen soveltumattomuus, mahdollinen muu käyttö (esimerkiksi varastona), ajoneuvon rekisteröimättömyys, katsastamattomuus, vakuuttamattomuus taikka verojen maksamattomuus sekä osien puuttuminen tai kuntoSillä, että omistajan ilmoituksen mukaan ajoneuvot on vielä tarkoitus ottaa käyttöön, ei ole ratkaisevaa merkitystä.”.

Ajoneuvossa havaittujen ulkoisten puutteiden ja rekisteritiedoista ilmenevien seikkojen perusteella ajoneuvo on tulkittu hylätyksi ja siirretty lain edellyttämällä tavalla. Jos ajoneuvon arvon, kunnon ja muiden ulkoisesti havaittavien seikkojen perusteella on ilmeistä, että muu ajoneuvo kuin romuajoneuvo on hylätty, kunta on velvollinen alueellaan suorittamaan varastosiirron.

Asiakas on esittänyt oikaisuvaatimuksessaan käyttävänsä ajoneuvoa tieliikenteessä perheensä tarpeisiin ja kertonut ajoneuvon varastosiirron lisänneen taloudellisia haasteita. Ajoneuvo- ja tieliikennelainsäädännön velvoitteiden noudattamista ei voida sellaisenaan pitää kohtuuttomina, koska niiden ensisijaisena tarkoituksena on vahvistaa tien eri käyttäjien turvallisuutta. Taloudellinen tai perheen tarpeista nouseva ajoneuvon käyttötarve ei myöskään ole peruste käyttää tieliikenteessä sinne soveltumatonta ajoneuvoa.

Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole Ajoneuvotietojärjestelmän perusteella kyseessä olevan ajoneuvon omistaja eikä haltija. Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole toimittanut pyynnöstä huolimatta valtakirjaa ajoneuvon asioiden hoitamiseksi.

Oikaisuvaatimus voidaan tehdä joko laillisuus- tai tarkoituksenmukaisuusperusteella. Laillisuusperuste on olemassa, jos päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, taikka on muuten lainvastainen.

Katutarkastaja on ollut toimivaltainen päättämään asiasta (katutarkastaja päättää ajoneuvojen siirtämisestä annetun lain [1508/2019] 5- 8 §:n mukaisista ajoneuvojen siirroista [Yrja 22.2.2022 § 16]), päätös ei ole syntynyt virheellisessä järjestyksessä eikä se ole muutoinkaan lainvastainen. Asianosainen ei ole oikaisuvaatimuksessaan esittänyt tapahtuneesta mitään sellaista uutta tietoa, jonka vuoksi katutarkastajan päätöstä tulisi myöskään tarkoituksenmukaisuusperusteella muuttaa.

Kaupunkiympäristön palvelualue katsoo edellä esitetyn perusteella, että oikaisuvaatimus jätetään tutkittavaksi ottamatta valtakirjan puuttumisen vuoksi.

 

Sovelletut säännökset:

Ajoneuvoverolaki (1281/2003) 58 §.

Laki ajoneuvojen siirtämisestä (1508/2019) 7§.

Liikennevakuutuslaki (460/2016) 30 §.

Tieliikennelaki (729/2018) 105 §.

 

Toimivalta:

Katupäällikkö käsittelee ajoneuvojen siirtämisestä annetun lain (1508/2019) 14 §:n mukaiset oikaisuvaatimukset 4 §, 5 § ja 7§:n mukaisista siirroista ja 11 §:n mukaisista maksuista (Yrja 22.2.2022 § 16).

Päätös

Oikaisuvaatimus jätetään tutkimatta.

Henkilötietoja sisältävä teksti

Henkilötietoja sisältävät tiedot poistettu.

Allekirjoitus

Katupäällikkö Pasi Halme

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen, kun se ei ole muuttunut oikaisuvaatimusmenettelyssä, saa muutosta kuitenkin hakea vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet. 

Hallinto-oikeuden yhteystiedot:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 310 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.