Päätöksen perustelut
Strateginen ohjaus ja konsernipalvelut -ryhmän johtaja Reija Linnamaa ja riskienhallinta- ja turvallisuusjohtaja Jouni Perttula:
Työ- ja elinkeinoministeriö pyytää lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi laeiksi huoltovarmuuden turvaamisesta ja Huoltovarmuuskeskuksesta sekä turvavarastolain muuttamisesta. Lausunto pyydetään antamaan Lausuntopalvelulu.fi-palvelussa viimeistään 11.8.2025.
Kyseessä on kuntien kannalta merkittävä lakiesitys. Huoltovarmuuden merkitys on korostunut monimutkaistuvassa turvallisuusympäristössä entisestään.
Tampereen kaupungin lausunto
Lausunto asiakohdittain niiden pykälien osalta, johon Tampereen kaupungilla on lausuttavaa.
1 § Lain soveltamisala ja tavoitteet
Huoltovarmuuden käsitteen laajentaminen kattamaan myös normaaliolojen vakavat häiriötilanteet on tärkeä asia, koska poikkeusoloihin siirtyminen ei ole laissa tarkkarajaisesti määritelty tilanne, vaan perustuu aina arvioon poikkeusolojen kriteerien täyttymisestä.
Kunnat ovat keskeinen toimija muun muassa yhteiskunnan peruspalveluiden, arjen sujuvuuden mahdollistamisen, väestön suojaamisen sekä kriittisen infrastruktuurin toimivuuden turvaajina. Kunnat tuottavat palveluita, jotka mahdollistavat väestön toiminnan muissa tehtävissä niin normaaliolojen vakavissa häiriötilanteissa kuin poikkeusoloissa. Esimerkkinä voisi mainita sivistyspalvelut ja kuntien omistaman kriittisen infrastruktuurin. Kunnat ovat jääneet aiemmassa lainsäädännössä huoltovarmuuden kannalta olennaisina toimijoina liian vähälle huomiolle. Kunnat tulisikin huomioida uudella tavalla osana huoltovarmuuden kokonaisuutta ja nykyistä laajemmin mukaan Huoltovarmuuskeskuksen toimintaan.
4 § Huoltovarmuuskeskuksen tehtävät
Tampereen kaupunki pitää tärkeänä, että Huoltovarmuuskeskuksella on koordinoiva rooli viranomaisten, elinkeinoelämän ja järjestöjen huoltovarmuuteen liittyvässä yhteistoiminnassa. Huoltovarmuuden koordinointiroolia tulee kuitenkin tarkastella, ettei se ole ristiriidassa esimerkiksi aluehallintovirastojen tai uusien lupa- ja valvontaviraston tehtävien kanssa. Kuntien roolia Huoltovarmuuskeskuksen pooleissa tulisi lisätä. Huoltovarmuuden tilannekuvan jakaminen tulisi olla yksi tärkeä huoltovarmuuskeskuksen tehtävä ja kuntien tulisi olla siinä mukana.
7 § Huoltovarmuuskeskuksen ohjaus
Huoltovarmuuskeskuksen ohjausmalli on tarkoituksenmukainen. Huomiota on kiinnitettävä selkeään vastuunjakoon ja ohjausmekanismeihin.
8 § Huoltovarmuuskeskuksen ohjausryhmä
Ohjausryhmän kokoonpanoa voidaan pitää perusteltuna, koska esitetty kokoonpano muodostaa varautumisen kannalta keskushallintotasoisen poikkihallinnollisen toimielimen, jolla on varautumista ohjaavaa toimivaltaa.
9 § Huoltovarmuuden yhteistyöryhmä
Huoltovarmuuden yhteistyöryhmän roolia ja tehtäviä suhteessa ohjausryhmään tulisi vielä tarkastella. Tärkeä asia olisi, että molempien tehtävät olisivat laissa määriteltyjä. Vaikuttavuutta saadaan aikaan molempien ryhmien suunnitelmallisen toiminnan kautta.
10 § Huoltovarmuusneuvosto
Huoltovarmuusneuvoston on tarkoitus koota yhteen huoltovarmuuden kannalta olennaisten toimijoiden edustajat. Tampereen kaupunki näkee tärkeänä, että huoltovarmuusneuvostossa on myös kuntien edustus esimerkiksi Turvallinen ja kriisinkestävä kunta- verkoston kautta.
15 § Tuotantovarausten ja suorituskykyvarausten hankinta
Tuotanto- ja suorituskykyvaraukset luovat materiaalisen varautumisen perustan ja varausten periaatteiden kirjaaminen lakiin nähdään tärkeänä. Päällekkäisyyksien välttämiseksi ja kokonaisuuden tarkoituksenmukaisen hallinnan näkökulmasta erilaisia sopimusjärjestelyitä olisi tärkeä koordinoida valtakunnallisesti.
16 § Huoltovarmuusrahasto ja huoltovarmuusmaksu
Kustannusten korottaminen lisäisi julkisen sektorin menoja ja korotukset tulisi huomioida valtionosuuksissa.
25 § Salassa pidettävän tiedon luovuttaminen
Kuntien ja hyvinvointialueiden tulee saada huoltovarmuuskeskukselta tilannekuvaa ja tämä mahdollisuus tulee varmistaa laissa. Kuten aiemmissa lausuntokohdissa on todettu, kunnalla on erittäin tärkeä rooli huoltovarmuustoimijana.
Hallintosäännön (1.6.2025) 33 § 36)-kohdan mukaan konsernijohtaja päättää muiden kuin kaupunginhallituksen tai pormestarin toimivaltaan kuuluvien lausuntojen sekä yleishallintoa koskevien lausuntojen antamisesta, esitysten tekemisestä, muutoksenhakuoikeuden käyttämisestä, muutoksenhakuun liittyvien lausuntojen hyväksymisestä ja kanteluihin vastaamisesta, ellei muualla toisin määrätä.