§ 25 Pienoisvesiprosessin pienhankinta Tampereen seudun ammattiopistoon

Lataa  Kuuntele 

TRE:3723/02.07.01/2025

Päätöspäivämäärä

13.8.2025

Päätöksen tekijä

Osaamisalajohtaja, teknologia ja liikenteen alat, ammatillinen koulutus

Valmistelijan yhteystiedot

Koulutuspäällikkö Ari Holsti, puh. 050 4418812, etunimi.sukunimi@tampere.fi, hankintasuunnittelija Piritta Simonen, puh. 040 8687664, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Osaamisalajohtaja Ari Mäkitalo,​ puh. 050 4418813,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen seudun ammattiopiston (Tredu) prosessiteollisuuden alan opetuskäyttöön on tarve hankkia pienoisvesiprosessi. Pienoisvesiprosessia käytetään prosessiteollisuuden ammatillisessa koulutuksessa vesienkäsittelyn ja prosessiautomaation oppimiseen. Laitteisto täydentää jo olemassa olevaa verkko-opetusympäristöä.

Tredu pyysi tarjouksia pienoisvesiprosessista tarjouspyynnössä eritellyn mukaisesti. Kyseessä on kertahankinta.

Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta.  

Hankintamenettelynä käytettiin Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaista rajoitettua menettelyä, jossa tarjouksia pyydettiin etukäteen määrätyltä joukolta yrityksiä, jotka arvioitiin luotettaviksi ja toimituskykyisiksi suorittamaan hankinta. Tarjouspyyntö lähetettiin 18.6.2025 sähköpostitse kolmelle (3) potentiaaliselle tarjoajayritykselle: Festo Oy Ab (Y-tunnus 0221878-3), JJJ-Automaatio Oy (Y-tunnus 0892582-5) ja Tecalemit Flow Oy (Y-tunnus 2200227-7).

Tarjouksen jätti annettuun määräaikaan 8.8.2025 mennessä yksi (1) yritys: Festo Oy Ab (Y-tunnus 0221878-3).

 

Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen

Hankintayksikkö on tarkistanut tarjouskilpailuun osallistuneen tarjoajan soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Tarjoaja täytti tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Tarjous oli tarjouspyynnön mukainen ja vastasi hankinnan kohteelle asetettuja vaatimuksia.

Tarjousten vertailu

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin parasta hinta-laatusuhdetta seuraavin painotuksin: Hinta, painoarvo 55 % ja Laatu, painoarvo 45 %.  Laadun vertailuperusteet ilmoitettiin tarjouspyynnössä.

Festo Oy Ab:n tarjouksen kokonaishinta oli 42 506 euroa (alv 0 %). Tarjous arvioitiin hinnaltaan ja laadultaan hyväksyttäväksi. Edellä mainitun perusteella esitetään hankittavaksi Festo Oy Ab:n tarjoama EDS Vedenkäsittelyn koulutusjärjestelmä, sisältäen laitteistot, ominaisuudet ja toimitussisällön tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisesti, toimituksen, asennuksen käyttövalmiuteen, koekäytön, käyttöohjeet ja koulutuksen. Toimitusaika-arvio on noin 8 viikkoa.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on yhteensä 51 506 euroa (alv 0 %), sisältäen yhden option (kloorin mittaus).

Hankinnan kustannukset kohdennetaan vuoden 2025 investointeihin, kustannuspaikka 134782 ja prr-osa IO1340_25_01_03_04.

 

Asiakirjojen julkisuus

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa.

 

Hankinnan valmistelijoina toimivat koulutuspäällikkö Ari Holsti ja hankintasuunnittelija Piritta Simonen.

Tilaus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Hallintosäännön 147 §:n mukaan viranhaltija tai hänen määräämänsä allekirjoittaa päätökset, sopimukset, sitoumukset ja muut asiakirjat päättämissään asioissa.

Osaamisalajohtajan päätösvalta arvoltaan alle 100 000 euron irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankintaan perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 16.6.2025 § 34. Elinvoiman palvelualueen toimintasääntö. (Toimintasäännön liite: Yleishallinto 1.8.2025 alkaen.)

Päätös

Tampereen seudun ammattiopisto Tredun prosessiteollisuuden alan opetuskäyttöön hankitaan esityksen mukaisesti pienhankintana Festo Oy Ab:lta (Y-tunnus 0221878-3) EDS Vedenkäsittelyn koulutusjärjestelmä.

Hankinnan kokonaiskustannukset 51 506 euroa (alv 0 %) kohdennetaan v. 2025 investointeihin, kustannuspaikka 134782 ja prr-osa IO1340_25_01_03_04.

Tilaus voidaan tehdä, kun hankintapäätös on lainvoimainen.

Allekirjoitus

Osaamisalajohtaja Ari Mäkitalo

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.