Päätöksen perustelut
Tampereen seudun ammattiopiston (Tredu) Hepolamminkadun kampuksen elintarvikealan astianpesukone/patapesukone on rikkoutunut eikä sitä voida enää korjata. Uuden koneen hankinnalle on kiireellinen tarve, jotta tiloissa voidaan jatkaa liha-alan koulutusta.
Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta.
Koulutusala pyysi tarjouksia patapesukoneista. Patapesukoneen tulee olla teknisiltä ominaisuuksiltaan ja mitoiltaan mahdollisimman vastaavanlainen kuin aiempi kone, koska se pitää pystyä asentamaan vanhan koneen tilalle ilman rakenteellisia muutostöitä.
Kyseessä on kertahankinta.
Hankintamenettelynä käytettiin Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaista rajoitettua menettelyä. Tarjouspyyntö lähetettiin 1.2.2025 sähköpostitse kolmelle (3) potentiaaliselle tarjoajayritykselle: Dieta Oy (Y-tunnus 0927839-1), Metos Oy (Y-tunnus 0108466-4) ja Solotop Restaone Oy (Y-tunnus 1006077-9).
Tarjouksen jättivät annettuun määräaikaan 15.3.2025 mennessä Dieta Oy ja Solotop Restaone Oy. Saatuja tarjouksia päivitettiin vielä elokuun alussa.
Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen
Hankintayksikkö on tarkistanut tarjouskilpailuun osallistuneiden tarjoajien soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Tarjoajat täyttivät tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen
Tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja vastasivat hankinnan kohteelle asetettuja vaatimuksia.
Tarjousten vertailu
Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena oli halvin kokonaishinta.
Dieta Oy:n tarjouksen kokonaishinta oli yhteensä 21 647,15 euroa (alv 0 %) ja Solotop Restaone Oy:n tarjouksen kokonaishinta 30 782 euroa (alv 0%). Hinnat sisältävät myös asennuksen.
Edellä mainitun perusteella esitetään hankittavaksi Dieta Oy:n tarjoama patapesukone Meiko FV 250.2, sisältäen ominaisuudet ja toimitussisällön tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisesti, koneen toimituksen ja asennuksen, käyttöohjeet ja käytönopastuksen. Toimitusaika on n. 6 työviikkoa.
Hankinnan arvonlisäveroton arvo on yhteensä 21 647,15 euroa (alv 0 %) ja kustannukset kohdennetaan vuoden 2025 investointeihin, kustannuspaikka 134710 ja prr-osa IO1340_25_01_08_07.
Asiakirjojen julkisuus
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa.
Hankinnan valmistelijoina toimivat palveluvastaava Tuija Juuri ja koulutuspäällikkö Janne Pietiläinen.
Tilaus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.
Hallintosäännön 147 §:n mukaan viranhaltija tai hänen määräämänsä allekirjoittaa päätökset, sopimukset, sitoumukset ja muut asiakirjat päättämissään asioissa.
Osaamisalajohtajan päätösvalta arvoltaan alle 100 000 euron irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankintaan perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 16.6.2025 § 34. Elinvoiman palvelualueen toimintasääntö. (Toimintasäännön liite: Yleishallinto 1.8.2025 alkaen.)