Päätöksen perustelut
Matkustajalle on määrätty tarkastusmaksu 19.4.2025 klo 21.53 liputtomuudesta. Asianosainen on ollut yhteydessä matkalippujen tarkastusyksikköön 26.6.2025 sekä tehnyt oikaisuvaatimuksen ohjeiden mukaan. Hän vetoaa siihen, ettei ole ollut Tampereella maksun määräämisen aikana ja on syytä epäillä, että hänen henkilötietojaan on käytetty väärin. Asianosainen on tehnyt rikosilmoituksen asiasta ja toimittanut sen nähtäville sähköpostitse. Rikosilmoituksen lisäksi hän on toimittanut nähtäville todistuksen siitä, että on tapahtuma-aikana ollut Forssassa mökillä ja asioinut toisella paikkakunnalla. Asianosaisten selvityksistä käy ilmi, että selvityksessä nimetty perheenjäsen tietää asianosaisen henkilö- ja osoitetiedot ja on aiemmin käyttänyt asianosaisen tietoja väärin rikoksen yhteydessä.
Matkustaja on velvollinen tarkastajan vaatimuksesta esittämään matkalippunsa. Jos matkustaja ei esitä asianmukaista matkalippua, hän on matkalipun hinnan lisäksi velvollinen suorittamaan tarkastajan määräämän tarkastusmaksun.
Tarkastusmaksu jätetään määräämättä matkustajalle asianmukaisen matkalipun puuttumisen takia, jos ilmenee, että lipun puuttuminen on johtunut matkustajan ikä, kehitystaso, terveydentila, mielentila tai muu näihin rinnastettava erityinen seikka huomioon ottaen anteeksi annettavasta huomaamattomuudesta, ajattelemattomuudesta tai tietämättömyydestä taikka jos tarkastusmaksun määräämistä muusta syystä on pidettävä ilmeisen kohtuuttomana tai perusteettomana.
Joukkoliikenteessä noudatettavassa avorahastuskäytännössä matkustajan on huolehdittava siitä, että hänellä on asianmukainen matkalippu.
Tarkastusmaksu on määrätty, koska matkustaja on ollut 19.4.2025 liputon. Matkustajalla ei ole ollut esittää tarkastajalle henkilötodistusta. Tarkastaja on määrännyt maksun matkustajan antamien suullisten tietojen perusteella eli tarkastaja on kehottanut matkustajaa täyttämään henkilötietolomakkeeseensa omat tietonsa. Tarkastustilanteessa matkustaja on ensin kirjoittanut nimensä ja henkilötunnuksensa paperilomakkeelle, allekirjoittanut tiedot, jonka jälkeen tarkastaja on varmistanut matkustajan antamat henkilötiedot väestötietojärjestelmästä, ja matkustaja on uskottavasti kertonut osoitetiedot ja toisen nimen sekä vahvistanut tietonsa tarkastajalle.
Asiassa esille tulleiden kirjallisten ja suullisten selvitysten perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on esittänyt riittävän uskottavat perustelut sille, että matkustaja, jolle määrättiin tarkastusmaksu 19.4.2025 on mahdollisesti esittänyt henkilötietoinaan oikaisuvaatimuksen tekijän henkilötiedot. Oikaisuvaatimuksen tekijän selvityksestä käy muun muassa ilmi, ettei asianosainen käytä Tampereen joukkoliikennettä ja hän on ollut tapahtumien tekoaikaan toisella paikkakunnalla. Tämän lisäksi selvityksestä käy ilmi, että lähisukulainen on aiemminkin käyttänyt asianosaisen tietoja väärin välttyäkseen itse seuraamuksilta.
Edellä mainituin perustein tarkastusmaksun määräämistä koskeva päätös kumotaan, asiaa koskevat ulosottotoimet perutaan ja siihen liittyvät mahdolliset maksut palautetaan asianosaiselle.
Sovelletut säännökset:
Laki joukkoliikenteen tarkastusmaksusta (469/1979) 1 §, 8 § ja 10 §.
Hallintolaki (434/2003) 8 luku 50 § ja 52 §.
Toimivalta:
Lain joukkoliikenteen tarkastusmaksusta (469/1979) mukaan matkalippujen tarkastaja päättää joukkoliikenteen tarkastusmaksun määräämisestä.