§ 99 Päätös joukkoliikenteen tarkastusmaksua koskevaan oikaisuvaatimukseen

Lataa  Kuuntele 

TRE:4192/02.04.03/2025

Päätöspäivämäärä

18.8.2025

Päätöksen tekijä

Katupäällikkö, Kaupunkiympäristön palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

Vastaava matkalippujen tarkastaja Noora Suorsa, puh. 041 731 1547, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Katupäällikkö Pasi Halme, puh. 050 521 5194, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Oikaisuvaatimuksen tekijä on vaatinut oikaisua tarkastajan 24.7.2025 klo 15.48 tekemään tarkastusmaksupäätökseen.  

Matkustaja esitti tarkastustilanteessa aikuisten mobiililipputuotteen. Oikaisuvaatimuksen tekijä on vaatinut päätökseen oikaisua vedoten siihen, että nousi vaimonsa kanssa ratikkaan Taysin pysäkiltä, jolloin vaimo osti matkalipun lähimaksulla ja hän osti mobiililipun. Oikaisuvaatimuksen tekijä kertoo, että ostotapahtuma oli käynnissä, kun astui ratikkaan ja ostotapahtuma kesti odotettua pidempään. Hän kertoo, että leimasi matkalipun heti kun se oli mahdollista. Oikaisuvaatimuksen tekijän lisää, että tarkastaja oli jo valmiina ratikassa. Oikaisuvaatimuksen tekijä lisää, että tarkastaja ilmoitti tarkastuksen aloittamisesta välittömästi, kun ihmiset astuivat vaunuun, vaunu oli käytännössä tyhjä ja tästä syystä lipuntarkastus eteni hyvin nopeaan tahtiin. Tarkastaja oli kertonut tilanteessa, että mobiililippu oli leimattu liian myöhään. Oikaisuvaatimuksen tekijä kertoi tarkastajalle, että lipun latautumisen kesto yllätti, vaikka oli aloittanut lipun ostamisen jo laiturialueella. Hän kertoo, että seuraavalta pysäkiltä tullutta matkustajaa ohjeistettiin ja huomautettiin samassa tilanteessa. Oikaisuvaatimuksen tekijä mainitsi asiasta tarkastajalle ja pyysi tilanteessa lisäselvitystä erilaisille toimintatavoille sitä saamatta.  

Matkustaja on velvollinen tarkastajan vaatimuksesta esittämään matkalippunsa. Jos matkustaja ei esitä asianmukaista matkalippua, hän on matkalipun hinnan lisäksi velvollinen suorittamaan tarkastajan määräämän tarkastusmaksun.

Tarkastusmaksu jätetään määräämättä matkustajalle asianmukaisen matkalipun puuttumisen takia, jos ilmenee, että lipun puuttuminen on johtunut matkustajan ikä, kehitystaso, terveydentila, mielentila tai muu näihin rinnastettava erityinen seikka huomioon ottaen anteeksi annettavasta huomaamattomuudesta, ajattelemattomuudesta tai tietämättömyydestä taikka jos tarkastusmaksun määräämistä muusta syystä on pidettävä ilmeisen kohtuuttomana tai perusteettomana.

Joukkoliikenteessä noudatettavassa avorahastuskäytännössä matkustajan on huolehdittava siitä, että hänellä on asianmukainen matkalippu. 

Tarkasteltaessa oikaisuvaatimuksen tekijän matkatilin käyttöhistoriaa on nähtävissä, että mobiililippu on ostettu klo 15.48.27. Kyydissä jo ollut matkalippujen tarkastaja on ilmoittanut lipuntarkastuksesta klo 15.48.28. Oikaisuvaatimuksen tekijä on leimannut lippunsa lippulaitteella ostamisen jälkeen klo 15.48.31. Tilanteessa oikaisuvaatimuksen tekijän mobiililippu oli ostettu ennen tarkastuksen aloittamista mutta lippua ei ollut keretty käyttämään lippulaitteella. Kyseisessä tilanteessa olisi ollut mahdollista ohjata, neuvoa ja opastaa sekä esimerkiksi kehottaa asiakasta käyttämään lähimaksua lipun ostamisessa. Mainituin perusteluin tarkastusmaksun määräämistä voidaan pitää kohtuuttomana. Määräämistä koskeva päätös kumotaan ja maksettu tarkastusmaksu palautetaan asiakkaalle. 

 

Sovelletut säännökset: 

Laki joukkoliikenteen tarkastusmaksusta (469/1979) 1 § 1 momentti, 8 § ja 10 §. 

 

Toimivalta: 

Katupäällikkö käsittelee joukkoliikenteen tarkastusmaksuja koskevat oikaisuvaatimukset (Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta, 11.8.2021 § 60). 

Päätös

Oikaisuvaatimus hyväksytään.

Henkilötietoja sisältävä teksti

Salassa pidettävät ja henkilötietoja sisältävät tiedot poistettu.

Allekirjoitus

Katupäällikkö Pasi Halme

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen, kun se ei ole muuttunut oikaisuvaatimusmenettelyssä, saa muutosta kuitenkin hakea vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet. 

Hallinto-oikeuden yhteystiedot:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 310 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.