Lausunnot
Osayleiskaava-alueelle sijoittuu maakuntakaavassa osoitettuja koko kaupunkiseudulle tärkeitä infrahankkeita, Puskiaisten oikaisu ja läntinen ratayhteys. Alueen kehittäminen tarjoaa uusia, tarkoituksenmukaisia sijoittumisvaihtoehtoja muun muassa Tampereen ydinkeskustan eteläpuolisille tilaa vaativille toiminnoille. Toimintojen siirtyminen mahdollistaa etelään laajentuvan ydinkeskustan täydentymisen kestävästi.
Osayleiskaava-alueen länsiosaan on osoitettu uusia asuinaluevarauksia, jotka mahdollistavat jopa 5500 uutta asukasta. Alue on autovyöhykettä ja tehokkaan joukkoliikenteen toteuttaminen alueelle on hankalaa. Pirkkala on sitoutunut määrätietoisesti kehittämään alueelleen raitiotietä, jota laajennetaan vaiheittain seudulliseksi aina 2040-luvulle asti. On seudullisen raitiotiejärjestelmän kokonaisuuden kannalta tärkeää, että Pirkkalassa myös maankäytön kasvua suunnataan määrätietoisesti tukemaan tulevaa raitiotievyöhykettä.
Osayleiskaavassa on esitetty tilavaraukset maakuntakaavan mukaiselle Vt3:n oikaisulle, jolla voi olla vaikutuksia Tampereen eteläisten alueiden kehittämiseen. Samalla on kuitenkin huomioitava, että liikennealueet muodostavat osayleiskaavan ja sen ympäristön alueella merkittävän estevaikutuksen virkistys-, viher- ja ekologisten yhteyksien sekä rannan saavutettavuuden näkökulmasta. Suunnitelmassa on tärkeää turvata seudullisesti merkittävien viher- ja virkistysverkostojen ja ekologisten yhteyksien toteutuminen ja kehittäminen.
Osayleiskaava-alueelta Tampereen kaupungin puolelle johdettavat hulevedet johtuvat suurelta osin Härmälänojaan, jossa on todettu tulva- ja veden laadun ongelmia. Osayleiskaava-alueelta Tampereen puolelle johdettavien hulevesien osalta on toteutettava huleveden määrällistä ja laadullista hallintaa ennen vesien johtumista Tampereen puolelle. Tampereelle johdettavien hulevesien määrää ei saa kasvattaa ja huleveden laatua tulee parantaa. Huleveden purkureittien eroosionsuojaukseen tulee kiinnittää erityistä huomiota.
Tampereen seudun joukkoliikenne Nysse
Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikenne (Nysse) järjestää ja suunnittelee 8 kunnan alueella joukkoliikennepalveluita. Pirkkala on tehnyt alustavia linjauksia toteuttaa raitiotie Partolasta Suupalle vuosien 2028–2032 aikana, mikäli valtiolta saadaan sovittu rahoitus hankkeen toteutukselle. Raitiotien kustannustehokkaan käytön ja järjestämisen kannalta on tärkeää, että maankäytön kehittämishankkeet ovat ennen kaikkea raitiotiereitin välittömässä läheisyydessä. Uudet maankäytönavaukset kauas tehokkaasta joukkoliikenneverkostosta haastavat joukkoliikenteen kustannustehokasta järjestämistä ja hajauttavat kaupunkirakennetta. Nyssessä ei ole käynnistetty linjastosuunnittelua Partolan tai Suupan ratikka-aikaan, eikä tässä vaiheessa pystytä ottamaan kantaa tuleviin bussireitteihin. Raitiotien päätöksenteon yhteydessä on kuitenkin todettu, että raitiotien alueen ulkopuolelle jääville asuinalueille on suunniteltava liityntäyhteyksiä joko ratikalle tai vaihdottomia yhteyksiä.
Kaavassa on osoitettu runsaasti uutta asumista ja maankäytön uusia avauksia Sankilaan sekä Anian rantatien ja Lentoasemantien väliselle osuudelle. Erityisesti Anian rantatien ja Lentoaseman väliset alueet jäävät kauaksi niin tehokkaasta joukkoliikenneväylästä (Naistenmatkantie) kuin nykyisestä kaupunkirakenteesta. Erityisen haastavana kyseisen alueen osalta voidaan todeta olevan katuverkon puute. Nykyisellään Lentoasemantien ja Anian rantatien välinen etäisyys on Sorkkalantietä noin 4,5 kilometriä eikä tällä välillä ole kaavassa osoitettu lainkaan lounaasta - koilliseen kulkevaa tieyhteyttä suoraan kehätien ali, kohti kunnan keskustaa. Tämän lisäksi uuden maankäytön sijoittuminen hyvinkin lähelle kehätietä sekä Rajasalmen ja Lentoasemantien eritasoliittymiä, haastaa joukkoliikenteen käyttömukavuutta, sillä joukkoliikenne ei välttämättä ole matka-ajaltaan henkilöautoa kilpailukykyisempi vaihtoehto.
Uuden liikenneyhteyden avaaminen Linnakorven alueelta Toivioon mahdollistaa vaihtoehtoisten reittien hyödyntämisen Linnakorven teollisuusalueelta Partolan raitiotiepysäkille. Tämä kuitenkin tarkoittaa, että osa joukkoliikenteen liikennepalvelusta saatetaan joutua siirtämään Linnakalliontieltä uudelle Linnakorven ja Toivion yhdistävälle katuyhteydelle, jotta uudet maankäytön avaukset pystytään paremmin joukkoliikenteellä saavuttamaan. Uudet Toivion alueella olevat asuinalueet kytkeytyvät kuitenkin hyvin Partolan raitiotiepysäkkiin myös muilla kestävillä kulkumuodoilla.