§ 18 Lausunto Pirkkalan kehätien eteläpuolen osayleiskaavan valmisteluaineistosta

Lataa  Kuuntele 

TRE:3620/10.02.03/2025

Päätöspäivämäärä

26.8.2025

Päätöksen tekijä

Apulaispormestari, yhdyskuntalautakunta, kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta sekä alueellinen jätehuoltolautakunta

Valmistelijan yhteystiedot

Projektiarkkitehti Lotta Kauppila,​ puh. 040 800 7212, joukkoliikennesuunnittelija Leena Huhtala, puh. 044 4309 088, liikenneinsinööri Timo Seimelä, puh. 040 758 2104, suunnittelupäällikkö Marika Viinanen, puh. 040 658 6364, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johdon assistentti Katri Naulo,​ puh. 040 801 6003,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Pirkkalan kunta on pyytänyt 11.6.2025 Tampereen kaupungin lausuntoa Pirkkalan Kehätien eteläpuolen osayleiskaavan valmisteluaineistosta. Lausuntoa on pyydetty 11.8.2025 mennessä. Tampereen kaupunki on pyytänyt ja saanut lisäaikaa lausunnon antamiselle 31.8.2025 saakka.

Osayleiskaava-alue koskee kehätien (vt3) eteläpuolisia maakuntakaavassa osoitettuja elinkeinoelämän sekä taajamatoimintojen alueita. Osayleiskaava-alue on noin 20 neliökilometriä. Keskeisenä perusteena osayleiskaavan laatimiselle on varautuminen elinkeinoelämän tarpeisiin turvaamalla elinkeinoelämän kasvu- ja kehitysmahdollisuudet kunnan alueella. Lisäksi matkailupalvelujen ja asumisen laajennusalueiden sijoittumista tutkitaan kaava-alueen länsiosassa. Osayleiskaavan tavoitteena on ratkaista alueen maankäytön yleiset suuntaviivat asemakaavoituksen pohjaksi. Tavoitteena on luoda toimivaa ja kestävää yhdyskuntarakennetta turvaten alueen liikenneyhteydet, luonto- ja kulttuuriarvot, laajempien virkistysalueiden saavutettavuus ja elinkeinoelämän toimintaedellytykset. Osayleiskaava-alueella on tällä hetkellä noin 1300 asukasta.

Valmisteluaineistossa esitetään kaksi luonnosvaihtoehtoa. Vaihtoehtojen keskeinen eroavuus on asutuksen ja elinkeinoalueiden painotus. Molemmissa vaihtoehdoissa on laajat elinkeinoaluevaraukset kehätien ja Lentoasemantien varressa. Vaihtoehdossa VE1 on osoitettu 45 hehtaaria enemmän elinkeinoalueita, lähinnä Lentoasemantien varteen. Lisäksi liikenneverkon yksityiskohdissa on erovaisuuksia. Osayleiskaavan toteutuessa täysmääräisesti voidaan arvioida uuden väestömäärän lisäyksen olevan noin 3500–5500 uutta asukasta. Tämä edellyttää myös olemassa olevien asuinalueitten tiivistämistä. Vaihtoehdossa VE2 on asumisen alueita osoitettu noin 30 hehtaaria enemmän, mikä mahdollistaa 1000 uutta asukasta enemmän kuin VE1. Asukkaat sijoittuvat suurelta osin suunnittelualueen länsiosaan.

Lausuntoon on koottu Tampereen kaupungin kaavoituksen, liikennejärjestelmäsuunnittelun, viher- ja hulevesisuunnittelun ja seudullisen joukkoliikenneviranomaisen näkökulmat. Tampereen kaupungin hallintosäännön 32 §:n mukaan apulaispormestari päättää johtamiensa lautakuntien osalta lausunnon antamisesta muissa kuin muutoksenhakuun liittyvissä asioissa tai lainsäädännön mukaan viranomaiselle kuuluvissa lupa-​ ja valvonta-​asioissa.

Päätös

Annetaan oheinen lausunto Pirkkalan kunnalle.

Lausunnot

Osayleiskaava-alueelle sijoittuu maakuntakaavassa osoitettuja koko kaupunkiseudulle tärkeitä infrahankkeita, Puskiaisten oikaisu ja läntinen ratayhteys. Alueen kehittäminen tarjoaa uusia, tarkoituksenmukaisia sijoittumisvaihtoehtoja muun muassa Tampereen ydinkeskustan eteläpuolisille tilaa vaativille toiminnoille. Toimintojen siirtyminen mahdollistaa etelään laajentuvan ydinkeskustan täydentymisen kestävästi.

Osayleiskaava-alueen länsiosaan on osoitettu uusia asuinaluevarauksia, jotka mahdollistavat jopa 5500 uutta asukasta. Alue on autovyöhykettä ja tehokkaan joukkoliikenteen toteuttaminen alueelle on hankalaa. Pirkkala on sitoutunut määrätietoisesti kehittämään alueelleen raitiotietä, jota laajennetaan vaiheittain seudulliseksi aina 2040-luvulle asti. On seudullisen raitiotiejärjestelmän kokonaisuuden kannalta tärkeää, että Pirkkalassa myös maankäytön kasvua suunnataan määrätietoisesti tukemaan tulevaa raitiotievyöhykettä.

Osayleiskaavassa on esitetty tilavaraukset maakuntakaavan mukaiselle Vt3:n oikaisulle, jolla voi olla vaikutuksia Tampereen eteläisten alueiden kehittämiseen. Samalla on kuitenkin huomioitava, että liikennealueet muodostavat osayleiskaavan ja sen ympäristön alueella merkittävän estevaikutuksen virkistys-, viher- ja ekologisten yhteyksien sekä rannan saavutettavuuden näkökulmasta. Suunnitelmassa on tärkeää turvata seudullisesti merkittävien viher- ja virkistysverkostojen ja ekologisten yhteyksien toteutuminen ja kehittäminen.

Osayleiskaava-alueelta Tampereen kaupungin puolelle johdettavat hulevedet johtuvat suurelta osin Härmälänojaan, jossa on todettu tulva- ja veden laadun ongelmia. Osayleiskaava-alueelta Tampereen puolelle johdettavien hulevesien osalta on toteutettava huleveden määrällistä ja laadullista hallintaa ennen vesien johtumista Tampereen puolelle. Tampereelle johdettavien hulevesien määrää ei saa kasvattaa ja huleveden laatua tulee parantaa. Huleveden purkureittien eroosionsuojaukseen tulee kiinnittää erityistä huomiota. 

Tampereen seudun joukkoliikenne Nysse

Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikenne (Nysse) järjestää ja suunnittelee 8 kunnan alueella joukkoliikennepalveluita. Pirkkala on tehnyt alustavia linjauksia toteuttaa raitiotie Partolasta Suupalle vuosien 2028–2032 aikana, mikäli valtiolta saadaan sovittu rahoitus hankkeen toteutukselle. Raitiotien kustannustehokkaan käytön ja järjestämisen kannalta on tärkeää, että maankäytön kehittämishankkeet ovat ennen kaikkea raitiotiereitin välittömässä läheisyydessä. Uudet maankäytönavaukset kauas tehokkaasta joukkoliikenneverkostosta haastavat joukkoliikenteen kustannustehokasta järjestämistä ja hajauttavat kaupunkirakennetta. Nyssessä ei ole käynnistetty linjastosuunnittelua Partolan tai Suupan ratikka-aikaan, eikä tässä vaiheessa pystytä ottamaan kantaa tuleviin bussireitteihin. Raitiotien päätöksenteon yhteydessä on kuitenkin todettu, että raitiotien alueen ulkopuolelle jääville asuinalueille on suunniteltava liityntäyhteyksiä joko ratikalle tai vaihdottomia yhteyksiä. 

Kaavassa on osoitettu runsaasti uutta asumista ja maankäytön uusia avauksia Sankilaan sekä Anian rantatien ja Lentoasemantien väliselle osuudelle. Erityisesti Anian rantatien ja Lentoaseman väliset alueet jäävät kauaksi niin tehokkaasta joukkoliikenneväylästä (Naistenmatkantie) kuin nykyisestä kaupunkirakenteesta. Erityisen haastavana kyseisen alueen osalta voidaan todeta olevan katuverkon puute. Nykyisellään Lentoasemantien ja Anian rantatien välinen etäisyys on Sorkkalantietä noin 4,5 kilometriä eikä tällä välillä ole kaavassa osoitettu lainkaan lounaasta - koilliseen kulkevaa tieyhteyttä suoraan kehätien ali, kohti kunnan keskustaa. Tämän lisäksi uuden maankäytön sijoittuminen hyvinkin lähelle kehätietä sekä Rajasalmen ja Lentoasemantien eritasoliittymiä, haastaa joukkoliikenteen käyttömukavuutta, sillä joukkoliikenne ei välttämättä ole matka-ajaltaan henkilöautoa kilpailukykyisempi vaihtoehto.   

Uuden liikenneyhteyden avaaminen Linnakorven alueelta Toivioon mahdollistaa vaihtoehtoisten reittien hyödyntämisen Linnakorven teollisuusalueelta Partolan raitiotiepysäkille. Tämä kuitenkin tarkoittaa, että osa joukkoliikenteen liikennepalvelusta saatetaan joutua siirtämään Linnakalliontieltä uudelle Linnakorven ja Toivion yhdistävälle katuyhteydelle, jotta uudet maankäytön avaukset pystytään paremmin joukkoliikenteellä saavuttamaan. Uudet Toivion alueella olevat asuinalueet kytkeytyvät kuitenkin hyvin Partolan raitiotiepysäkkiin myös muilla kestävillä kulkumuodoilla. 

Allekirjoitus

Apulaispormestari Ilkka Porttikivi

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)