Päätöksen perustelut
Suurimmassa osassa Tampereen seudun joukkoliikenteen kilpailuttamista liikennöintisopimuksista on käytössä laatupalkkiojärjestelmä. Palvelun laatua mitataan sopimuskauden aikana asiakastyytyväisyysmittauksilla ja luotettavuutta ajettujen vuorojen osuudella. Laatupalkkiojärjestelmä oli tammi-kesäkuussa 2025 käytössä bussilinjoilla 2, 4, 5, 6, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 35, 39, 40, 41, 42, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 52, 55, 70, 71, 72, 73, 80, 81, 82 ja 96.
Asiakastyytyväisyyskyselyt linja-autoissa teki ulkopuolinen taho (Vitec Roidu Oy). Kyselyssä selvitettiin matkustajien mielipide palvelun laadusta kyseisellä bussivuorolla asteikolla 1-5, jossa 5 on erittäin hyvä ja 1 erittäin huono. Laatupalkkioihin vaikuttavat arvosanat palvelun ystävällisyydestä, kuljettajan ajotavasta ja bussin siisteydestä. Mittaustuloksista laskettiin kokonaisarvosana, jolle on asetettu sopimuskohtaisesti tavoitetaso (4,00 tai 4,10) ja sanktiotaso (3,00). Liikennöitsijä saa tavoitetason ylittyessä laatupalkkiota siten, että kokonaisarvosanassa tavoitetason ylitys pisteen kymmenesosalla vastaa yhden prosenttiyksikön laatupalkkiota. Laatupalkkio lasketaan tarkastelujakson liikennöintikorvauksesta ja on sopimuskohtaisesti enintään joko 2 % tai 3 % liikennöintikorvauksesta. Liikennöitsijälle määrätään sanktiorajan alittuessa sanktiota siten, että kokonaisarvosanassa sanktiorajan alitus pisteen kymmenesosalla vastaa yhden prosenttiyksikön sanktiota. Sanktio on enintään 3 % tarkastelujakson liikennöintikorvauksesta. Vuosittaiset tarkastelujaksot ovat tammi-kesäkuu ja heinä-joulukuu.
Mittaustuloksista arvioitiin, että Tampereen ja Pirkkalan välisen raitiotien rakentamistyömaa saattoi ulkopuolisena tekijänä vaikuttaa kuljettajien ajotapaa koskeviin asiakastyytyväisyysarvosanoihin linjoilla 30 ja 32, jotka kulkevat pisimmän matkan työmaa-alueella. Laatupalkkiota laskettaessa ajotavan arvosanat jätettiin ottamatta huomioon näillä linjoilla ja niiden tilalla painotettiin palvelun ystävällisyyden arvosanaa. Muutos lisää Länsilinjat Oy:lle maksettavaa laatupalkkiota 8 602,95 euroa (alv 0 %). Muilla linjoilla vastaavaa vaikutusta arvosanoihin ei ollut.
Laatupalkkio liikennöinnin luotettavuudesta määräytyy toteutuneiden vuorojen osuudesta suhteessa suunniteltuihin vuoroihin. Tavoitteena on, että 100 % suunnitelluista vuoroista liikennöidään. Vanhemmissa sopimuksissa luotettavuuden laatupalkkio on yksiportainen: laatupalkkiota ei makseta, jos ajamattomia vuoroja on enemmän kuin 0,10 % suunnitelluista vuoroista. Uusimmissa sopimuksissa luotettavuuden laatupalkkio on kaksiportainen: laatupalkkiota ei makseta, jos ajamattomia vuoroja on enemmän kuin 0,20 % suunnitelluista vuoroista ja maksetaan puolikkaana, jos ajamattomia vuoroja on 0,11-0,20 %. Täysi laatupalkkio 2 % arvonlisäverottomasta liikennöintikorvauksesta tarkastelujaksolta maksetaan, jos ajettujen vuorojen osuus on 99,90-100,00 %.