§ 302 Myynnin, markkinoinnin, HR:n, taloushallinnon ja tekniikan rekrytoivan koulutuksen pienhankinta

Lataa  Kuuntele 

TRE:4677/02.07.01/2025

Päätöspäivämäärä

2.9.2025

Päätöksen tekijä

Työllisyys- ja kasvujohtaja, Työllisyys- ja kasvupalvelut

Valmistelijan yhteystiedot

Erityisasiantuntija Leena Tuunanen, puh. +358406799249, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Työllisyys- ja kasvujohtaja Regina Saari, puh. +358503469603, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Työvoimapalvelut siirtyivät valtiolta kunnille vuoden 2025 alussa. Kuntien järjestämisvastuulle kuuluvista julkisista työvoimapalveluista ja niihin liittyvistä tehtävistä säädetään työvoimapalveluiden järjestämisestä annetussa laissa (380/2023). Tampere toimii Tampereen seudun työllisyysalueen vastuukuntana ja Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelut vastaa keskitetysti Tampereen seudun työllisyysalueen työvoimakoulutushankinnoista.

Tämän hankinnan kohteena on työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain (380/2023) 7 luvun mukainen ammatillista osaamista ja valmiuksia lisäävä työvoimakoulutus. Koulutus kohdentuu työttömille tai työttömyysuhan alaisille henkilöille, joilla on myynnin, markkinoinnin, taloushallinnon, henkilöstöhallinnon tai tekniikan (rakentaminen, turvallisuus) soveltuva ammatillinen tai korkeakoulututkinto ja/tai soveltuvaa työkokemusta sekä arvioitu koulutustarve.

Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelut pyysi Markinst Oy/Rastorilta tarjousta tulosperusteisesta rekrytoivasta koulutuksesta sopimuskaudeksi lokakuu 2025-kesäkuu 2026.

Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 3-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon (liite e). Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta.

Pienhankinta on mahdollista tehdä tilanteessa, jossa kilpailuttaminen on epätarkoituksenmukaista. Muissa tapauksissa edellytykset toteuttaa pienhankinta ilman kilpailutusta on arvioitava tapauskohtaisesti. Kilpailuttamisen tarkoituksenmukaisuutta arvioitaessa voidaan ottaa huomioon esimerkiksi hankinnan arvo, hankkeen erityinen laatu, kilpailuttamisen vaatimat henkilöresurssit, siitä aiheutuvat kustannukset ja siihen kuluva aika. Pienhankinta on mahdollista tehdä ilman kilpailuttamista esimerkiksi silloin, jos tarjouskilpailussa mahdollisesti saavutettavat paremmat hinta- tai muut ehdot eivät oletettavasti ylitä kilpailun järjestämisestä aiheutuvia kustannuksia. Pienhankinta on mahdollista tehdä ilman kilpailuttamista myös silloin, kun hankittavaa palvelua ei ole todennäköisesti saatavissa kuin yhdeltä toimittajalta.

Tällä rekrytoivalla työvoimakoulutuksella pilotoidaan uudenlaista työllistymiseen perustuvaa palkkiomallia sekä tiiviissä yhteistyössä työnantajayritysten kanssa toteutettavaa koulutusmallia. Koulutusohjelman tavoitteena on kouluttaa osaavaa työvoimaa yhteistyössä yritysten kanssa niiden tarpeista lähtien. Koulutuksen aloittaminen edellyttää hakijalle soveltuvan yhteistyöyrityksen löytymistä.  Tavoitteena on, että opiskelijat työllistyvät yrityksiin koulutuksen aikana tai sen päättyessä.

Tarjottu rekrytoiva pilottikoulutus on kestoltaan 100 päivää (5 kk) sisältäen 15 koulutuspäivää ja 85 yritystyöskentelypäivää. Opiskelijoille räätälöidään sopiva koulutuskokonaisuus sisältäen esimerkiksi: myynti ja digikauppa, markkinointi ja viestintä, asiakaspalvelu, taloushallinto, henkilöstöhallinto, kv-liiketoiminta, johtaminen ja esihenkilötyö, kiinteistö ja isännöinti, tekniikka (rakentaminen ja turvallisuus), tuotekehitys ja palvelumuotoilu. Koulutus käynnistyy nonstop-periaatteella sitä mukaa kun hakijoille löytyy sopivia yhteistyöyrityksiä. Koulutettaville nimetään toimittajan puolesta henkilökohtainen tutori, joka tukee koulutettavan työllistymistä.  

Laskutus tapahtuu tulosperusteisten palkkioiden mukaisesti eli työllistymisen ajankohdan mukaan kustannuskertoimen perusteella.

Tarjous vastaa tarjouspyyntöä sekä tilaajan vaatimuksia.

Sopimus työvoimakoulutuspilotista esitetään tehtäväksi Markinst Oy:n/Rastor (y- tunnus 0566445-5) kanssa.

Hankintayksikkö on tarkastanut tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset ennen hankintapäätöksen tekemistä.

Hankinta- asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa.

Hankinnan valmistelijana toimi erityisasiantuntija Leena Tuunanen.

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii kehityspäällikkö, osaamisen ja työllistymisen palveluratkaisut, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Sari Pirttiluoto. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii tarvittaessa yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaishinta sitoumuksetta on enintään 50 000 € sopimuskauden aikana.

Hinta on arvioitu maksimiosallistujamäärällä ja maksimitulospalkkioilla. Lopullinen hinta määräytyy sen mukaan, kuinka moni henkilö työllistyy ja missä vaiheessa koulutusta tarjouspyynnössä määritellyn hinnaston mukaan.

Työllisyys- ja kasvujohtajan päätösvalta asiassa perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 28.8.2025 § 38 Elinvoiman palvelualueen toimintasääntö 26.8.2025 alkaen.

Päätös

Sopimus Myynnin, markkinoinnin, HR:n, taloushallinnon ja tekniikan rekrytoivasta koulutuksesta sopimuskaudeksi 1.10.2025 – 30.6.2026 tehdään Markinst Oy:n (Rastor) (y- tunnus 0566445-5) kanssa.

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään kehityspäällikkö Sari Pirttiluoto.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaishinta sitoumuksetta on enintään 50 000 €.

Sopimus hankinnasta syntyy vasta hankintasopimuksen allekirjoituksella.

Allekirjoitus

Työllisyys- ja kasvujohtaja Regina Saari

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.