Päätöksen perustelut
Kilpailukyky ja innovaatiot -ryhmän johtaja Teppo Rantanen:
Tampereen kaupunki, SUEK ry ja Play the Game -tapahtuman järjestämisestä päävastuussa oleva Play the Game -organisaatio ovat konsernijohtajan päätöksellä 13.1.2025 § 7 solmineet sopimuksen tapahtumayhteistyöstä Play the Game -tapahtuman järjestämiseksi Tampereella 5. - 8.10.2025. Sopimus on allekirjoitettu 4.2.2025. Sopimuksella kaupunki on yhtenä tapahtuman järjestäjistä sitoutunut vastaamaan tapahtumapaikkana toimivan Tampere-talon vuokrakustannuksista sekä tilojen käyttöön liittyvistä henkilöstökustannuksista tapahtuman ajalta.
Play the Game on ensimmäistä kertaa Suomessa järjestettävä urheilun erilaisiin lieveilmiöihin (esim. doping, korruptio, sopupelit) keskittyvä kansainvälinen kongressi, joka kerää yhteen alan johtava asiantuntijat, toimittajat, tutkijat, urheilijat sekä urheilujohtajat. Kongressin tavoitteena on edistää urheilun demokraattisuutta, läpinäkyvyyttä ja sananvapautta. Kongressi on järjestetty 13 kertaa vuodesta 1997 alkaen.
Kaupunki on pyytänyt tarjousta Talo Events Oy:lta (3374395-1) sisältäen tapahtumaan tarvittavat tilat ja niihin kytkeytyvän henkilökunnan. Saadun tarjouksen (18.8.2025) perusteella tapahtuman tilojen ja palveluun sisältyvän henkilökunnan kustannukset ilman arvonlisäveroa ovat yhteensä 52 723 euroa. Kustannukset muodostuvat henkilökuntakustannuksista yhteensä 13 524,00 euroa ja tilavuokrasta yhteensä 39 199,00 euroa. Tarjous (Liite 2) ja tapahtumabudjetti (Liite 3) sisältävät tarkemmat tiedot kokonaisuuden yksityiskohdista.
Sopimusta laadittaessa on otettu huomioon hankintalainsäädännön vaikutus sopimuksen sisältöön. Kyseessä on sekamuotoinen sopimus, sillä sopimus sisältää hankintalain (laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016) ulkopuolista tilavuokraa sekä hankintalain mukaista liitteen E palvelua. Hankinnan osalta kyseessä on hankintalain liitteen E mukainen 7995200-2 tapahtumapalveluiden hankinta ja hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 3-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon (400 000 euroa). Sopimuksen kokonaisuuden taloudellinen painopiste on tilavuokrassa, johon hankintalakia ei 9 § 1 momentin 1 kohdan mukaisesti sovelleta, sillä lakia ei sovelleta rakennusten vuokraan.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 7 § 2 momentissa säädetään sekamuotoisista sopimuksista. Kohdan mukaan, jos sopimuksen osia ei voida objektiivisesti erottaa toisistaan, arvioidaan sopimuksen luonne sopimuksen pääasiallisen kohteen mukaan. Sopimuskokonaisuuden taloudellinen painopiste on vuokrasopimuksessa, eivätkä osat ole erotettavissa toisistaan. Sopimuskokonaisuuden eri osia ei voida erottaa koska henkilöstökustannukset ovat kytköksissä tilan vuokraamiseen. Näin ollen sekamuotoinen sopimuskokonaisuus ei kuulu hankintalain soveltamisalaan
Asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa.
Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii konsernihallinnon kilpailukyky ja innovaatiot -ryhmän kongressit ja kokoukset -tiimin asiakkuuspäällikkö, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Laila Walldén. Vastuuhenkilö huolehtii tarvittaessa yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.
Hallintosäännön (2.9.2025) 33 § 32)-kohdan mukaan konsernijohtaja päättää konsernihallinnon irtaimen omaisuuden ja palvelujen hankinnasta, luovuttamisesta ja vuokrauksesta, ellei muualla ole toisin määrätty tai päätetty. Konsernihallinnon toimintasäännön tulojen ja menojen hyväksyjiä koskevan liitteen mukaan konsernijohtaja vastaa suurtapahtumien tulosyksiköstä.