Yhdyskuntalautakunta, kokous 16.9.2025

§ 235 Tehdaskartanonkadun varren asemakaavaan 8898 liittyvät katusuunnitelmat 

TRE:3225/10.03.02/2025

Valmistelija

  • Kielo Mikko, Vanhempi erikoissuunnittelija

Valmistelijan yhteystiedot

Vanhempi erikoissuunnittelija Mikko Kielo, puh.  050 532 1029, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Tehdaskartanonkadun välillä Lielahdenkatu – Hiedanrannan keskuspuisto nro 1/22809, Rasiakujan nro 1/22987 ja Riihitarhanpolun katusuunnitelma nro 1/22988, Lielahden kaupunginosassa.

Asemakaavalla 8898 mahdollistetaan uuden asuinalueen rakentaminen entiselle teollisuusalueelle Lielahdenkadun itäpuolelle. Asemakaavassa on osoitettu alueelle kerrostaloasumista, päiväkoti, pysäköintilaitos sekä tarvittavat kadut ja puistot. Kaupunkiympäristö ja liikennejärjestelyt korostavat kävelyä, pyöräilyä, joukkoliikennettä ja muuta kestävää liikkumista, sekä paikallisten ja alueellisten viheryhteyksien turvaamista. Tehdaskartanonkatu on päälähestymissuunta pohjoisesta Lielahden ja Niemenrannan suunnasta Hiedanrantaan saavuttaessa.

Katusuunnitelmat on laadittu asemakaavan mukaisten edellä mainittujen katujen toteuttamista varten. Katusuunnitelmissa on esitetty muun muassa väylien tuleva sijainti, korkeusasema, pintamateriaalit, valaistus, pintavesien kuivatus sekä katualueiden kasvillisuuden periaatteet.

Tehdaskartanonkatu

Tehdaskartanonkadun katusuunnitelma koskee Tehdaskartanonkatua Lielahdenkadun liittymästä itään Hiedanrannan keskuspuistolle saakka. Tehdaskartanonkadun suunnitelma koskee 510 metrin pituista katuosuutta, jossa asfalttipäällysteisen ajoradan leveys on 7,00 metriä, ja ajoradan molemmissa reunoissa on reunakivet.

Tehdaskartanonkatu on luonteeltaan alueellinen kokoojakatu, jossa ajoradan ja pyörätien väliin on osoitettu puuistutuksia 3,00–3,70 metriä leveälle nurmetetulle välikaistalle. Lielahdenkadun puoleisessa päässä paaluvälillä 50–150 nurmialueen sijaan kadulle on osoitettu kadunvarsipysäköintipaikkoja ja pysäköintialueiden väleihin puuistutuksia. Kadun pohjoispuolella paalulta 410 alkaen nurmipintainen puuistutuskaista kapenee 1,26 metrin levyiseksi betonikivipäällysteiseksi erotusalueeksi. Rasiakujan liittymäalueella päiväkodin edustalla sijaitseva suojatie ja pyöräilijän kadunylityspaikka toteutetaan korotettuina. Samoin kadun itäpäässä paalulla 495 sijaitsee ajoradan korotus, jossa kadun poikkileikkauksen luonne muuttuu hidaskatutyyppiseksi.

Pysäköintipaikkoja kadun varrella on laskennallisesti yhteensä kahdeksan kappaletta ja pysäköinnille on asetettu aikarajoitus kaikkina vuorokauden aikoina. Kuudelle paikalle on osoitettu kahden tunnin aikarajoitus ja kahdelle erityisesti päiväkodin saattoliikennettä palvelevalle paikalle 30 minuutin aikarajoitus.

Kadun molemmilla reunoilla on kulkumuodoiltaan eroteltu asfalttipintainen jalkakäytävä ja yksisuuntainen pyörätie. Jalkakäytävän leveys on 2,50 metriä ja yksisuuntaisen pyörätien leveys 2,00 metriä. Kulkumuotojen erottelemisen tehostamiseksi pyöräteiden asfalttipäällysteen väri on punainen Lielahdenkadun liittymästä päiväkodin edustalla sijaitsevalle suojatieylitykselle asti. Kulkumuodot on eroteltu toisistaan betonikivetyllä erottelukaistalla, jonka leveys on 0,28 metriä. Kadun itäpäässä kadun luonne muuttuu hidaskatutyyppiseksi, ja pyöräily ohjataan ajoradalle paalulla 500.

Tehdaskartanonkadun varrelle osoitettu puusto ja nurmialueet ovat monilajisia. Kadun eteläpuolella jalkakäytävän ja tontin välisellä vierialueella olemassa olevaa kasvillisuutta pyritään säilyttämään mahdollisimman paljon. Nykyistä puustoa joudutaan harventamaan tarvittavilta osin, mutta kuitenkin jätetään muutamia tiheikköjä. Paaluvälillä 280–400 kadun pohjoispuolelle istutetaan uutta puustoa tehdaskiinteistön tonttiin rajoittuvalle vierialueelle.

Rasiakuja

Rasiakuja on katusuunnitelman mukaan noin 80 metriä pitkä tonttikatu, joka liittyy Tehdaskartanonkatuun. Päättyvän kadun pohjoispäässä on kääntöpaikka. Asfalttipäällysteisen ajoradan leveys on 5,50 metriä ja sen molemmissa reunoissa on reunakivet. Kadun itäreunalla on 3,60 metrin levyinen betonikivetty välikaista, jolle on osoitettu kadunvarsipysäköintiä ja katupuita. Välikaistan takana kulkee 2,50 metriä leveä jalkakäytävä. Pysäköintipaikkoja kadulla on laskennallisesti yhteensä kahdeksan kappaletta, joista kaksi on osoitettu liikkumisesteisille. Loput kuusi pysäköintipaikkaa ovat 30 minuutin aikarajoitettuja kaikkina vuorokauden aikoina.

Riihitarhanpolku

Riihitarhanpolku on katusuunnitelman mukaan noin 170 metriä pitkä yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie, joka yhdistää Tehdaskartanonkadun ja Pahvitehtaankadun. Asfalttipäällysteisen väylän leveys on 3,00 metriä ja se kuivatetaan väylän itäisellä puolella sijaitsevaan avo-ojaan.

Katujen pintavedet johdetaan reunakivien ja pinnan kallistusten avulla uusiin hulevesikaivoihin tai istutusalueille. Kadut ja Riihitarhanpolku valaistaan.

Liikenneväylät rakennuttaa Tampereen kaupungin omistama Hiedanrannan Kehitys Oy. Katujen esirakentaminen ajoittuu vuosille 2026–2027 ja päällysrakenteet sekä viimeistelytyöt toteutetaan vasta asuinkortteleiden valmistuttua, arviolta 2030-luvun alussa.

Asemakaava-alueen 8898 liikenneväylien katutöiden kustannusarvio on yhteensä noin 1 705 000 euroa, josta Tehdaskartanonkadun osuus välillä Lielahdenkatu – Hiedanrannan keskuspuisto on noin 1 460 000 euroa (140 €/m²), Rasiakujan osuus on noin 146 000 euroa (135 €/m²) ja Riihitarhanpolun osuus on noin 99 000 euroa (191 €/m²).

Katusuunnitelmaehdotukset ovat olleet julkisesti nähtävillä 30.5. – 30.6.2025 ja katusuunnitelmaehdotuksista on tehty yksi muistutus. Lisäksi suunnitelmia on käyty nähtävilläoloaikana läpi Pyroll Pakkaukset Oy:n edustajien kanssa.

Muistutus

Muistuttajan näkemyksen mukaan yksisuuntaiset pyörätiejärjestelyt sopivat hyvin Tehdaskartanonkadulle, mutta liittyminen Rasiakujalle tulisi järjestää pyöräliikenteen osalta paremmin. Myös Riihitarhanpolulle tulisi järjestää kulku yksisuuntaisilta pyöräteiltä niin, ettei pyöräilijän tarvitsisi kulkea yksisuuntaisia pyöräteitä väärään ajosuuntaan.

Lisäksi muistuttaja on esittänyt katuvalopylväiden sijoittamista riittävän etäälle liikenneväylän reunasta, jotta pylväät eivät haittaisi mm. väylän talvikunnossapitoa. Myös tarpeettomien liikennemerkkien käyttöä tulisi välttää muistuttajan mielestä.

Palaute

Tehdaskartanonkadun pohjoispuolella sijaitsevan Pyroll Pakkaukset Oy:n tehdaskiinteistön yhteydessä on myös pienimuotoista ravitsemusliiketoimintaa ja Pyroll Pakkaukset Oy on toivonut varattavan muutamia kadunvarsipysäköintipaikkoja ravintolassa asioiville asiakkaille tehdasrakennuksen edustalle.

Vastineet

Kulkua Rasiakujalle sekä Riihitarhanpolulle on mahdollista sujuvoittaa siirtämällä Tehdaskartanonkadun suojatietä sekä pyöräilijän kadunylityspaikkaa hieman Rasiakujan suuntaan. Valitettavasti Rasiakuja ja Riihitarhanpolku eivät sijaitse aivan kohdakkain, joten Tehdaskartanonkadun ylityspaikan sijaintia muuttamallakaan ei voida saavuttaa aivan optimaalista lopputulosta Tehdaskartanonkadulta erkanevien kulkuväylien osalta.

Tehdaskartanonkadun eteläreunassa katualueella on riittävästi tilaa sijoittaa katuvalaisinpylväät metrin etäisyydelle jalkakäytävän reunasta, ja valaisimien siirtäminen on mahdollista toteuttaa.

Katusuunnitelmaehdotuksessa Tehdaskartanonkadulle oli esitetty kielletty ajosuunta sekä pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain -liikennemerkkejä myös tonttiliittymien yhteyteen liikennejärjestelyiden selkeyttämiseksi. Tonttiliittymäalueilta ko. liikennemerkkejä voidaan jättää pois ja näin vähentää tarpeettomia liikennemerkkejä.

Tehdaskartanonkadulle Pyroll Pakkaukset Oy:n tehdaskiinteistön edustalle on perusteltua toteuttaa kolmen autopaikan pysäköintialue ajoradan ja pyörätien väliselle erotuskaistalle. Pysäköintialueelle asetetaan kahden tunnin aikarajoitus, kuten kadun alkupäässäkin oleville pysäköintipaikoille.

Toimivalta: Hallintosääntö 22 § 1 mom.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Tehdaskartanonkadun katusuunnitelma välillä Lielahdenkatu – Hiedanrannan keskuspuisto nro 1/22809, Rasiakujan katusuunnitelma nro 1/22987 ja Riihitarhanpolun katusuunnitelma nro 1/22988 hyväksytään kustannusarvioineen muistutuksesta huolimatta seuraavin muutoksin ehdolla, että katualueisiin vaikuttava asemakaava nro 8898 saa lainvoiman:

Tehdaskartanonkadulla Riihitarhanpolun kohdalla suojatietä sekä pyöräilijän kadunylityspaikkaa on siirretty hieman Rasiakujan suuntaan.

Tehdaskartanonkadun eteläreunassa katuvalaisinpylväät on siirretty metrin etäisyydelle jalkakäytävän reunasta.

Tehdaskartanonkadulla kielletty ajosuunta sekä pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain -liikennemerkkejä on poistettu tonttiliittymien yhteydestä.

Tehdaskartanonkadulle on lisätty pysäköintialue Pyroll Pakkaukset Oy:n tehdaskiinteistön edustalle.

Tehdaskartanonkadun kunnossapitoluokaksi määrätään 3. Tehdaskartanonkadun pyöräteiden ja jalkakäytävien kunnossapitoluokaksi määrätään B1. Rasiakujan kunnossapitoluokaksi määrätään 3 ja Rasiakujan jalkakäytävän kunnossapitoluokaksi määrätään B1. Riihitarhanpolun kunnossapitoluokaksi määrätään B1.

Päätös voidaan alueidenkäyttölain 202 §:n mukaisesti panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman.

Tiedoksi

Muistuttaja, Mikko Kielo, Jouni Sivenius, Juha Antila, Laura Jussila, Sanna Karppinen