Perustelut
Kaupunginhallitus hyväksyi vuoden 2026 talousarviokehyksen 30.6.2025 § 319. Talousarviokehyksessä on päätetty talousarviovalmistelua sitovat erät, jotka perustuvat toimintayksiköiden kanssa pidettyihin kehysneuvotteluihin ja pormestarin johtoryhmän linjauksiin. Talousarviokehyksen sisältämä talouden tasapaino-ohjelma esitettiin kehyspäätöksen liitteenä. Talousarviokehys ei sisältänyt käynnistettyjen yhteistoimintaneuvottelujen säästötavoitetta.
Lähtökohdan vuoden 2026 talousarvion ja taloussuunnitelman valmistelulle muodostavat kaupunginvaltuuston 17.2.2025 päätös talouden tasapaino-ohjelman periaatteista, pormestari Ilmari Nurmisen pormestariohjelma, päivitettävä kaupunkistrategia, kaupungin vuoden 2025 talousarvion toteumaennuste sekä vuosia 2026–2029 koskevat taloudelliset ennusteet.
Vuoden 2026 talousarvio ja sen sisältämät vuosittaiset sitovat toiminnan tavoitteet perustuvat päivitettävään kaupunkistrategiaan ja sen pohjana olevaan Ilmari Nurmisen pormestariohjelmaan. Toiminnan tavoitteet valmistuvat pormestarin talousarvioesitykseen. Kaupunginhallituksen 12.5.2025 linjaamat toiminnan painotukset otetaan huomioon tavoitteiden valmistelussa. Vuonna 2026 elinvoima- ja osaamislautakunnan toiminnassa painottuvat mm. työllisyyden ja kasvun edistäminen, kohtaannon vahvistaminen, rakenteellisen työttömyyden haasteisiin vastaaminen, osaavan työvoiman saatavuuden edistäminen sekä yrityspalveluiden kehittäminen. Keskeisen lähtökohdan toiminnalle muodostavat syksyllä 2025 valmistuva seudullinen työllisyysstrategia ja työllisyys- ja koulutuspalvelujen kääntäminen kysyntälähtöisiksi. Toisen asteen koulutuksessa painottuvat lisäksi nuorten hyvinvoinnin vahvistaminen ja läpäisyn edistäminen, lukioiden aloituspaikkojen riittävyyden varmistaminen sekä englanninkielisen lukiokoulutuksen käynnistäminen.
Tampereen kaupungin vuoden 2025 talous on jäämässä talousarviota heikommaksi. Alkuperäinen talousarvio päätyi 39,6 milj. euron alijäämään. Kesäkuun talouskatsauksen tilinpäätösennuste on 54,1 milj. euroa alijäämäinen, vaikka ennuste sisältää poikkeuksellisen paljon omaisuuden myyntivoittoja. Kuntien talous on edelleen heikossa tilassa vuonna 2025. Yleinen taloustilanne on Suomessa alaviritteinen. Talouden ennusteiden mukaan talous elpyy tulevina vuosina, mutta varsin maltillista tahtia. Työttömyys on edelleen korkealla ja rasittaa osaltaan kuntataloutta TE-uudistuksessa kunnille siirtyneiden suurempien työllisyydenhoidon kustannusosuuksien myötä.
Vuoden 2026 talousarviokehyksessä toimintakate heikkenee vuoden 2025 muutettuun talousarvioon verrattuna 18,0 milj. euroa (2,4 %). Kehyksessä vuosikate on 81,5 milj. euroa ja tilikauden tulos 54,4 milj. euroa alijäämäinen. Talousarviokehyksessä on huomioitu talouden tasapainotoimenpiteiden vaikutus. Toimenpiteistä päättää valtuusto talousarvion yhteydessä. Osana talousarvion ja -taloussuunnitelman laadintaa ja talouden tasapaino-ohjelman valmistelua Tampereen kaupunki on käynnistänyt yhteistoimintaneuvottelut, joilla tavoitellaan noin 10 milj. euron pysyväisluonteista säästövaikutusta. Kehysesitys ei sisällä yhteistoimintaneuvottelujen kustannussäästöjä. Taloussuunnitelmakauden näkymä on verotulojen ja valtionosuuksien kasvusta ja suunnitelluista sopeuttamistoimenpiteistä huolimatta merkittävästi alijäämäinen.
Elinvoiman palvelualueen organisaatiossa elinvoima- ja osaamislautakunnan järjestämät palvelut jakautuvat kolmen palveluryhmän (ammatillinen koulutus, lukiokoulutus sekä työllisyys- ja kasvupalvelut) ja Tampereen seudun työllisyysalue -taseyksikön vastuulle. Vuoden 2026 kehyksessä on sitovaa lautakuntarakenteen mukainen lautakunnan toimintakate pl. erikseen sitovat erät ja nettoinvestoinnit pl. erikseen sitovat erät. Elinvoima- ja osaamislautakunnan talousarvioon sisältyviä valtuustoon nähden erikseen sitovia eriä ovat ammatillinen koulutus sekä Tampereen seudun työllisyysalueen taseyksikkö. Ammatillisen koulutuksen osalta sitovaa on tilikauden tulos. Tampereen seudun työllisyysalueen osalta sitovaa on tilikauden ylijäämä (alijäämä). Elinvoima- ja osaamislautakunnan toimintakate vuonna 2026 on yhteensä -149,2 miljoonaa euroa. Lautakunnan nettoinvestoinnit ovat -2,0 milj. euroa, josta -0,3 milj. euroa on lukiokoulutukselle kohdistuvia investointeja, -0,1 milj. euroa Työllisyys- ja kasvupalveluille kohdistuvia investointeja ja -1,6 milj. euroa kohdistuu erikseen sitovana eränä ammatillisen koulutuksen palveluryhmään.
Vuoden 2026 talousarvioesityksessä ammatillisen koulutuksen toimintakate on 1,6 milj. euroa ja tilikauden tulos on 0 euroa. Ammatillisen koulutuksen rahoitusjärjestelmää yksinkertaistetaan mm. vähentämällä painotus- ja korotustekijöitä sekä erilaisia kertoimia. Rahoitus koostuisi jatkossa laskennallisesta perusrahoituksesta sekä harkinnanvaraisesta rahoituksesta, perusteina painottuisivat nykyistä enemmän tutkinnon osien suorittaminen, työllistyminen ja jatko-opintoihin siirtyminen sekä uutena kriteerinä opiskelijan lähtötaso. Uusi rahoitusmalli tulisi voimaan vuoden 2026 alusta, muutoksiin toiminnassa ja taloudessa valmistaudutaan jo vuonna 2025. Tredulle myönnettävän rahoituksen arvioidaan pysyvän samana vuonna 2026.
Lukiokoulutuksen palveluryhmän toimintakate talousarvioesityksessä on -43,2 milj. euroa. Tampereen kaupungin lukioiden opiskelijamäärä kasvaa sekä aiempina vuosina tehtyjen aloituspaikkalisäysten että opiskeluaikojen pidentymisen vuoksi.
Työllisyys- ja kasvupalveluiden osalta toimintakate vuoden 2026 talousarvioesityksessä on -107,6 milj. euroa. Palveluryhmä sisältää toisiaan täydentäen kaupungin yleisen toimialan perusteella toteuttavat työllisyyden, yrittäjyyden ja kotoutumisen edistämisen tehtävät sekä lakisääteiset työvoimapalvelut (Tampereen seudun työllisyysalueen toiminta). Palveluja kehitetään ja toteutetaan julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin toimijoista rakentuvassa palveluekosysteemissä. Palveluryhmän talousarvio koostuu kunnan yleisen toimialan mukaisista työllisyyden, yrittäjyyden ja kotoutumisen edistämisen kustannuksista. Palveluryhmän talousarvio sisältää Tampereen maksuosuuden työllisyysalueesta sekä kaupungille työttömyysturvasta tulevat maksuosuudet. Palveluryhmän talousarvio ei sisällä työllisyysalueen taloutta (erillinen taseyksikkö).
Elinvoima- ja osaamislautakunnan työllisyysjaosto hyväksyi Tampereen seudun työllisyysalueen talousarvioesityksen 27.8.2025 § 54. Työllisyysalueen toimintamenot ovat yhteensä 76,4 milj. euroa. Suurimman erän muodostavat henkilöstömenot. Työllisyysalueen taseyksikön toimintatulot muodostuvat kuntien maksuosuuksista (76,0 milj. euroa), jotka määräytyvät yhteistoimintasopimuksen kustannustenjakoperiaatteen mukaisesti, arvioiduista työllisyysrahaston korvauksista sekä työterveyshuollon korvauksista.
Yhteistoimintaneuvottelujen mahdolliset kustannussäästöt tullaan kohdentamaan pormestarin talousarvioesitykseen. Lisäksi pormestarin talousarvioesitys voi sisältää muitakin muutoksia lautakunnan talousarvioesitykseen verrattuna.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Elinvoima- ja osaamislautakunnan vuoden 2026 talousarvioesitys hyväksytään ja palvelualueen johtaja oikeutetaan tekemään talousarvioesitykseen teknisiä korjauksia.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.