TRE:2754/08.01.02/2025
Väylävirasto on pyytänyt 8.5.2025 Tampereen kaupungin lausuntoa Lielahti-Lakiala kaksoisraide, yleissuunnitelmasta. Lausuntoa on pyydetty 19.9.2025 mennessä.
Väylävirasto suunnittelee vuosina 2022–2025 Tampereen ja Oulun välin ratahankkeessa Ratasuunnittelu Tampere-Oulu 2021-2024 pääradan kehittämis- ja perusparannustoimenpiteitä. Hankkeen avulla parannetaan rataliikenteen sujuvuutta ja täsmällisyyttä sekä vähennetään radan häiriöherkkyyttä Tampere–Oulu-välillä. Lielahti-Lakiala kaksoisraiteen yleissuunnitelma on hankekokonaisuuden eteläisin suunnitteluosuus. Yleissuunnitelma sisältää lisäraiteen suunnittelun huomioiden mm. voimassa olevaan Pirkanmaan maakuntakaavaan 2040 osoitetun uuden ratayhteyden aluevarauksen. Projektin yhteydessä on tehty myös ympäristövaikutusten arviointi (YVA), joka on raportoitu erikseen. Tampereen kaupunki on antanut lausunnon YVA- raportista 16.5.2024.
Väylävirasto on laatinut ratalain (110/2007) mukaisen Lielahti-Lakiala kaksoisraide, yleissuunnitelman, Tampere, Ylöjärvi. Tämän yleissuunnitelman suunnitteluosuuden pituus on 17,2 km. Suunnittelualue alkaa Tampereen Lielahden liikennepaikan pohjoispuolelta km 193+200 ja loppuu Lakialan liikennepaikan pohjoispuolelle km 210+350. Työhön sisältyy kaksoisraiteeseen liittyvät sillat ja muut taitorakenteet sekä tarvittavien tiejärjestelyjen suunnittelu maanteiden, katujen, yksityisteiden ja jalankulku- ja pyöräteiden osalta. Myös huoltoteille varataan tilaa. Nykyisen olemassa olevan raiteen toimenpiteet suunnitellaan siltä osin, kuin uuden raiteen rakentaminen edellyttää muutoksia olemassa olevaan raiteeseen. Suunnitteluun sisältyvät myös rataosuudelle sijoittuvat Ylöjärven ja Lakialan liikennepaikat. Lielahti-Lakiala kaksoisraiteen yleissuunnitelman tavoitteena on helpottaa henkilö- ja tavaraliikenteen yhteensovittamista, parantaa väistämis- ja ohitusmahdollisuuksia, vähentää rataosan häiriöherkkyyttä ja kasvattaa sen kapasiteettia. Pitkällä tähtäimellä mahdollistetaan näin junamäärien lisääminen sekä parannetaan koko Tampere-Seinäjoki rataosan välityskykyä.
Rataosuus on lopputilanteessa kaksiraiteinen, sähköistetty, molempiin suuntiin linjasuojastettu ja kauko-ohjattu sekä junien kulunvalvonnalla varustettu sekaliikenteen rata. Oikaisu sisältää noin 170 metrin pituisen kaksiraiteisen rautatietunnelin (entinen Lielahden ylikulkusilta, nimetään Lielahden tunneliksi), joka toteutetaan betonitunnelina. Sekä Ylöjärven että Lakialan liikennepaikoille tehdään muutoksia, joilla varmistetaan lisäraiteesta saatava liikenteellinen hyöty. Yleissuunnittelussa varaudutaan aluevarauksena Ylöjärven liikennepaikan mahdollisiin sivuraiteisiin (2 kpl) ja rataosan jatkamiseen kaksiraiteisena Lakialan liikennepaikalta pohjoiseen.
Raiteiden numerointi säilyy nykyisen mukaisena. Ylöjärven liikennepaikalla olevat kuormausraiteet on oletettu puretuiksi raakapuuterminaalin siirtymisen myötä. Rataosalla ei ole tasoristeyksiä. Suunnitteluosuudella Lielahden ylikulkusilta korvataan betonitunnelilla. Ylöjärven ylikulkusillan ja Myllypuronkadun ylikulkusillan välituet suojataan törmäykseltä. Rataosuuden ratageometria suunnitellaan nopeudelle 180-200 km/h Ylöjärven taajaman pohjoisosassa olevalle Kortteen ylikulkusillalle (KM 202+725) saakka. Rataosuudella tavaraliikenteelle suurin sallittu nopeus on 100 km/h.
Hallintosäännön 32 §:n perusteella apulaispormestari päättää johtamiensa lautakuntien osalta lausunnon antamisesta muissa kuin muutoksenhakuun liittyvissä asioissa tai lainsäädännön mukaan viranomaiselle kuuluvissa lupa- ja valvonta-asioissa
Väylävirastolle annetaan liitteenä oleva lausuntoLielahti-Lakiala kaksoisraide, yleissuunnitelmasta.
Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:
-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §) -virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.) -etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)