Perustelut
Kaupunginhallitus hyväksyi vuoden 2026 talousarviokehyksen 30.6.2025 § 319. Talousarviokehyksessä on päätetty talousarviovalmistelua sitova toimintayksiköiden toimintakate. Alustava talouden tasapaino-ohjelma esitettiin kehyspäätöksen liitteenä.
Koko kaupungin vuoden 2026 talousarviokehyksessä tilikauden tulos on 54,4 milj. euroa alijäämäinen ja nettoinvestointien taso on 217,4 milj. euroa. Talousarviovalmisteluun sisältyvät lisäykset ja sopeuttamistoimenpiteet vuosille 2026–2028 on esitetty kaupunginhallituksen talousarviokehysesityksen liitteenä ja ne on huomioitu vuoden 2026 kehysluvuissa ja vuosien 2027–2029 tuloslaskelmaskenaariossa. Toimenpiteistä päättää valtuusto talousarvion yhteydessä. Taloussuunnitelmakauden näkymä on verotulojen ja valtionosuuksien kasvusta ja suunnitelluista sopeuttamistoimenpiteistä huolimatta merkittävästi alijäämäinen.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan vuoden 2026 talousarvioesityksessä on varauduttu kunta-alan palkkaratkaisun sekä uusien ja peruskorjattujen tilojen vuokrakustannusten lisäksi palvelutarpeiden kasvuun (0,6 milj. euroa) sekä linjattu toiminnan tehostamis- ja sopeuttamistoimenpiteitä (3,1 milj. euroa). Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta käsitteli talousarvioesitystä 11.9.2025 kokouksessaan (§ 107). Merkittävimmistä muutoksista on laadittu vaikutusten ennakkoarviointi eri kohderyhmiin.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan 11.9. käsittelyssä ollut talousarvioesitys sisälsi seuraavia muutoksia, joilla on tunnistettu olevan vaikutuksia ikääntyneiden tamperelaisten palveluihin:
- Nekalan kulttuurikeskuksen ja Hervannan vapaa-aikakeskuksen toiminta käynnistyy vuoden 2026 alussa.
- Museoiden pääsymaksuja korotetaan ja taidemuseon ilmaisperjantaista luovutaan.
- Kulttuuriluotsitoiminnan rajaaminen yksilö- ja ryhmäluotsauksiin.
- Työväenopiston kurssioppaan sivumäärän pienentäminen noin 50 %.
- Liikuntaolosuhteiden vuokrahinnan korotus 10 %.
- Ikääntyneiden kohtaamispaikkoihin osoitetun uuden vuokra-avustuksen peruminen ja avustusmäärärahan palauttaminen vuoden 2024 tasolle.
Lisäksi vuonna 2026 Palveluliikenteen avustajatoimintaa suunnitellaan supistettavaksi kustannustason nousun vuoksi, jotta toiminta voidaan toteuttaa olemassa olevalla määrärahalla. Suunnitelma on vähentää avustajien määrää nykyisestä seitsemästä viiteen ja puoleen avustajaan. Muutokset pyritään toteuttamaan vähäisimmän haitan periaatteella niin, että avustaja poistetaan linjalta, jossa palveluliikenteen kuljettajalla on mahdollisuudet toimia myös avustajana. Kolmelta muulta linjalta avustajatoimintaa vähennetään viidestä päivästä neljään.
Talousarvioesityksen toimintatulot ovat 19,8 miljoonaa euroa, toimintamenot -142,4 miljoonaa euroa ja toimintakate -122,6 miljoonaa euroa. Nettomenojen kasvu on 2,3 miljoonaa euroa eli 1,9 % kuluvan vuoden muutettuun talousarvioon verrattuna. Investointimenot ovat -4,8 miljoonaa euroa.
Yhteistoimintaneuvottelujen mahdolliset kustannussäästöt tullaan kohdentamaan pormestarin talousarvioesitykseen. Lisäksi pormestarin talousarvioesitys voi sisältää muitakin muutoksia lautakunnan talousarvioesitykseen verrattuna.
Suunnittelupäällikkö Jaakko Laurila esittelee asian.
Päätösehdotus oli
Merkitään Laurilan alustus ja siitä käyty keskustelu tiedoksi.
Päätös
Merkittiin Laurilan esitys ja siitä käyty keskustelu tiedoksi. Esitys jaetaan jäsenille sähköpostitse.
Lautakunnan esityksessä ikäihmisten järjestöjen toimintaedellytyksiin liittyviä säästöehdotuksia: liikuntaolosuhteiden vuokrahinnan korotus ja vuokra-avustuksen peruminen. Myös pali-avustajapalveluun on tulossa sopeutuksia kustannusten nousun takia. Eläkeläisten uimahallivuoro sen sijaan on säilymässä.