§ 19 Joukkoliikenteen akkukäyttöisten pysäkkinäyttöjen ylläpidon hankinta

Lataa  Kuuntele 

TRE:2780/02.07.01/2022

Päätöspäivämäärä

18.9.2025

Päätöksen tekijä

Joukkoliikennejohtaja, Kaupunkiympäristön palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

Joukkoliikenneinsinööri Petri Hakala, puh. 0401493048, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Joukkoliikennejohtaja Mika Periviita, puh. 0503267007, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikenne (kaupunkiympäristön palvelualue) pyysi tarjousta Axentia Technologies AB:lta (556660-9490) 23 kpl akkukäyttöisen näytön ylläpidosta vuosille 2025-2028.

Marraskuussa 2018 hankittiin 10 kappaletta akkukäyttöisiä pysäkkinäyttöjä työmaiden vuoksi siirtyneille bussipysäkeille käytettäväksi. Näyttöjä hankittiin lisää 13 kappaletta toukokuussa 2019 korvaamaan informaatiojärjestelmän uusimisessa poistuvia näyttöjä. Näyttöjen hankinnan yhteydessä niille on hankittu ylläpito kolmeksi vuodeksi, jonka jälkeen vuonna 2022 ylläpitoa jatkettiin uudella kolmen vuoden jaksolla. Akkukäyttöiset näytöt ovat osoittautuneet toimiviksi, käteviksi ja kustannustehokkaiksi ja ovat edelleen täysin toimintakuntoisia. Näin ollen näyttöjen ylläpitoa on syytä jatkaa edelleen toistaiseksi voimassa olevana. Ylläpito laskutetaan vuosittain ja se on mahdollista irtisanoa kolmen kuukauden irtisanomisajalla. Tarjouksessa annettu hinta sisältää esimerkiksi näyttöjen tiedonsiirron ja näyttöjen ohjaamiseen tarvittavan taustajärjestelmän käytön. Kustannus ylläpidosta tuleville vuosille on vuosittain 5 980,00 euroa ja vuosille 2025-2028 yhteenlaskettuna hinta on 23 690,00 euroa (alv 0%).

Sopimus näyttöjen ylläpidosta esitetään tehtäväksi Axentia Technologies AB:lta (556660-9490) kanssa.  ​

Hankintaan sovelletaan lakia vesi-​ ja energiahuollon,​ liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1398/2016,​ jäljempänä ”erityisalojen hankintalaki”) säännöksiä. Hankinnan arvonlisäveroton hinta on 125 005,00 euroa sisältäen myös marraskuussa 2018 ja toukokuussa 2019 toteutetut hankinnat sekä aiemman ylläpidon. Hankinnan arvo alittaa erityisalojen hankintalain 13 § 1,​ momentin 1) kynnysarvon.

Hankinnan valmistelijana toimi joukkoliikenneinsinööri Petri Hakala. Asiantuntijana toimi ICT-palveluvastaava Jukka Puranen.​

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman. ​

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii joukkoliikennejohtaja, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Mika Periviita. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii tarvittaessa yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.​

 

Toimivalta:

Joukkoliikennejohtaja päättää irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankinnasta, luovuttamisesta ja vuokrauksesta sekä sopimusten hyväksymisestä lautakunnan palvelu- ja vuosisuunnitelman rajoissa (HS 34 § 2 kappale, kohta 4) 250 000 euroon asti.

Päätös

Hankitaan tarjouksen mukaisesti toistaiseksi jatkuvaa ylläpitoa 23 kappaleelle iBus IBD-3750 pysäkkinäyttöjä Axentia Technologies AB:lta (556660-9490). Ylläpito on mahdollista irtisanoa kolmen kuukauden irtisanomisajalla. Ylläpidosta aiheutuu tuleville vuosille vuosittainen 5 980,00 euron kustannus (alv 0%). Jatkuvat kulut kohdennetaan Liikenteen ICT-palveluun projektirakenneosalle J1130_25.

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään joukkoliikennejohtaja Mika Periviita.

Allekirjoitus

Joukkoliikennejohtaja Mika Periviita

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Oikaisuohje

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun (sovelletaan vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalveluiden alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1398/2016) 123 §:n viittaussäännöksen perusteella) tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksiantopäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa
oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.