§ 20 Lausunto Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle joukkoliikenteen tarkastusmaksua koskevassa asiassa

Lataa  Kuuntele 

TRE:4131/02.04.03/2025

Päätöspäivämäärä

22.9.2025

Päätöksen tekijä

Joukkoliikennejohtaja, Kaupunkiympäristön palvelualue

Valmistelijan yhteystiedot

Juristi Mikko Rantanen,​ puh. 041 730 0690,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi, Matkalippujen tarkastaja Henri Hilden, puh. 040 660 8909, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Joukkoliikennejohtaja Mika Periviita, puh. 050 326 7007, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Katupäällikkö hylkäsi päätöksellään 18.8.2025 § 144 tarkastusmaksusta 7 20000 87886 tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Päätöksestä on valitettu Hämeenlinnan hallinto-oikeuteen. Hallinto-oikeus on pyytänyt kaupungilta lausuntoa valituksen johdosta. Määräpäivä lausunnon antamiselle on 22.9.2025.

Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan johtosäännön 7 §:n 2. kohdan mukaan joukkoliikennejohtaja päättää muutoksenhakuun liittyvien lausuntojen hyväksymisestä.

Valituskirjelmä on salainen viranomaisten julkisuudesta annetun lain 24 §: n 32. kohdan nojalla.

Lausunto asiassa dnro 4131/02.04.03.04/2025:

Katupäällikön päätös ei ole ollut lainvastainen.

Kaupunki lisää aiemmin lausumaansa seuraavaa:

Valittaja on vedonnut valituksessaan, että on jo täyttänyt 25 vuotta ja käytössä oleva matkakortti ei ollut sidottu henkilötietoihin, joten ikäryhmän päivitys kyseiseen matkakorttiin ei ole tapahtunut automaattisesti. Valittaja ei ole kertomansa mukaan ollut tästä tietoinen eikä se ole hänen vastuullaan.

Valituksen tekijä vetoaa lisäksi siihen, että saapuessaan Suomeen hän on ollut turvapaikanhakija ilman henkilötodistusta ja kielitaitoa ja häntä on opastanut Koto-Kunnan toimistotyöntekijä, joka ei ole ohjeistanut valituksen tekijälle, että matkakortti pitää vaihtaa, kun saa viralliset paperit tai kun täyttää 25 vuotta.

Valittaja kertoo käyttäneensä korttia aina rehellisesti ja ladanneensa sen, joka kuukausi koulumatkojaan varten eikä ole pyrkinyt käyttämään virheellistä alennusta tahallisesti.

Valittaja kertoo olevansa opiskelija ja elää rajallisilla tuilla, eikä hänellä ole varaa maksaa tarkastusmaksua, pyytänyt ottamaan huomioon taloudellisen ja henkilökohtaisen tilanteensa.


Nyssen lippu- ja maksuehtojen mukaan (luku 1, kohta "Termit ja niiden selitykset") Haltijakohtainen lipputuote on määritelty tietylle ikäryhmälle, ja lippua voi käyttää kuka tahansa henkilö, joka kuuluu samaan tai alempaan ikäryhmään.

Haltijakohtainen Nysse-kortti on yksityishenkilölle, yritykselle tai yhteisölle myytävä matkakortti, johon voidaan ladata haltijakohtaisia lippuja. Haltijakohtaisten matkakorttien hankkijoista ei kerätä tietoja asiakasrekisteriin eikä korttia voi sulkea tai tehdä korvaavaa korttia katoamistapauksessa. Haltijakohtainen Nysse-kortti sopii yhteiskäyttöön esimerkiksi yritykselle tai perheelle.

Nyssen lippu- ja maksuehdoissa ei ole mainintaa siitä, että haltijakohtaisen matkakortin ikäryhmä ei päivity itsekseen. Lippu- ja maksuehdoissa kerrotaan, että lippua voi käyttää kuka tahansa henkilö, joka kuuluu samaan tai alempaan ikäryhmään.

Nyssen lippu- ja maksuehtojen mukaan (luku 2, kohdassa 2 ”Matkaliput ja niiden käyttäminen” sekä kohdassa ”Matkakortin hankinta”) kerrotaan, että asiakkaan vastuulla on hankkia oikeanlainen ja oikeilla vyöhykkeillä voimassa oleva lippu. Matkakortin luovutuksen yhteydessä asiakkaan ja Tampereen seudun joukkoliikenteen välille syntyy asiakassuhde, joka on voimassa, kunnes toinen osapuolista sen päättää. Asiakassuhteen säilymiseksi asiakkaan on noudatettava näitä ehtoja.

Valituksen tekijä ei ole kertomansa mukaan henkilökohtaisesti tilannut matkakorttia itselleen, vaan se on luovutettu hänen käyttöönsä Koto-Kunta Oyn toimistotyöntekijän toimesta. Valituksen tekijä on ollut tietämätön siitä, että matkakortti, joka hänelle on luovutettu, on ollut haltijakohtainen sekä siitä, että ikäryhmä ei päivity itsekseen. Valituksen tekijä on voinut perehtyä Nyssen lippu- ja maksuehtoihin.

Nyssen lippu- ja maksuehdoissa (luku 1, kohta ”Termit ja niiden selitykset”) kuitenkin selkeästi kerrotaan, että matkakorttia voi käyttää kuka tahansa henkilö, samaan tai alempaan ikäryhmään kuuluva henkilö.

Valittaja on vedonnut valituksessa heikkoon taloudelliseen tilanteeseensa. Tämän osalta Tampereen kaupunki toteaa, että valittajan taloudellisella tilanteella ei ole merkitystä lipuntarkastusmaksun oikeellisuutta tai kohtuullisuutta harkittaessa.

Päätös

Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle annetaan oheinen lausunto joukkoliikenteen tarkastusmaksua koskevassa asiassa.

Allekirjoitus

Joukkoliikennejohtaja Mika Periviita

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)