Kaupunginvaltuusto, kokous 22.9.2025

§ 145 Asemakaava nro 8581 III (Nalkala), VI (Kaakinmaa), XIII (Ratina), Eteläpuisto ja lähiympäristö 

TRE:1488/10.02.01/2024

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Karppinen Elina, Asemakaavapäällikkö, Elina.Karppinen@tampere.fi

Perustelut

Kaupunkiympäristön palvelualue on valmistellut 21.3.2016 päivätyn ja 5.12.2016, 10.6.2024 ja 31.3.2025 tarkistetun asemakaavamuutoksen nro 8581. Asian hyväksyminen kuuluu kaupunginvaltuuston toimivaltaan.

Asiakirjat ja lisätiedot ovat osoitteessa www.tampere.fi/kaavat/8581 ehdotuksen nähtävillepanosta lähtien. 

Diaarinumero: TRE:1488/10.02.01/2024 (Aiemmin TRE:714/10.02.01/2015)

Kaavan laatija: Tampereen kaupunki, kaupunkiympäristön suunnittelu, asemakaavoitus, kaavoitusarkkitehti Nella Rajala, kaavoitusarkkitehti Maija Pakarinen

Suunnittelualue

Suunnittelualue sijaitsee ydinkeskustan lounaisosassa Pyhäjärven rantamaisemissa. Suunnittelualue kuuluu III (Nalkala), VI (Kaakinmaa) ja XIII (Ratina)  kaupunginosiin. Alue rajautuu lännessä VII (Pyynikinrinne) ja Pyynikin kaupunginosien rajaan, etelässä Pyhäjärveen ja idässä Ratinan rantapuistoon. Pohjoisessa alue rajautuu Tiiliruukinkatuun, Koulukatuun, Eteläpuisto-nimiseen katuun ja Tampereen valtatiehen.

Eteläpuisto säilytetään viher- ja virkistysalueena

Kaavatyö on aloitettu vuonna 2015 tavoitteena mm. asuntovaltainen täydennysrakentaminen. Vuonna 2024 kaavatyötä jatkettiin uusin tavoittein kehittämällä Eteläpuistosta viher- ja virkistysalue kaikkien kaupunkilaisten käyttöön. 

Kaavatyön tavoitteet ovat:

  • luonnon monimuotoisuuden kehittäminen
  • virkistysympäristön kehittäminen
  • kävelykaupungin kehittäminen
  • alueen identiteetin kehittäminen
  • kulttuuriympäristön ja maisemallisten arvojen vaaliminen
  • rannan saavutettavuuden parantaminen. 

 

Asemakaavalla varmistetaan ympäristöministeriön asettamien kansallisen kaupunkipuiston vaatimusten täyttyminen myös Eteläpuiston osalta.

Kaavamuutoksella turvataan luonto-, kulttuuriympäristö- ja virkistysarvoja

Kaavamuutoksen merkittävimmät vaikutukset ovat kulttuuriympäristö-, maisema-, virkistys- sekä luontoarvoja turvaavia. Kaavamuutoksella laajennetaan olevaa puistoaluetta. Kaavaratkaisu vahvistaa nykyisen puistoalueen merkitystä osana viherverkkoa, kaupungin virkistyskäyttöä ja kulttuuriympäristöä. Asemakaavamuutoksen myötä ei menetetä luonto-, virkistys- tai kulttuuriympäristöarvoja. Eteläpuiston erityinen asema kaupunkikuvassa ja -maisemassa säilyy. Kokonaisuudessaan asemakaavamuutoksen merkittävimmät vaikutukset ovat luonteeltaan myönteisiä. Eteläpuiston toimintojen kehittyminen ja monipuolistuminen voidaan kokea myös negatiivisena, jos toiminnot eivät vastaa käyttäjän omia mielenkiinnon kohteita. Eteläpuisto tulee kuitenkin tarjoamaan monipuolisesti erilaisia alueita oleskeluun ja ajanviettoon sekä luo edellytykset monimuotoisen kävijäkunnan palvelemiseen.

Asemakaavan kuvaus

Pääosin suunnittelualue säilytetään virkistys- ja viheralueena. Kaavalla muodostuvat seuraavat korttelialueet: VP-10 Historiallisesti ja kaupunkikuvallisesti merkittävä puisto, VP-4 Puisto, EV Suojaviheralue, VU-6 Urheilu- ja virkistyspalvelujen alue, VL-7 Lähivirkistysalue, ET-17 Yhdyskuntateknistä huoltoa palvelevien rakennusten ja laitosten korttelialue ja YPU-2 Yleisten tai yksityisten palvelurakennusten korttelialue. Nykytilanteeseen verrattuna korttelialueiden rajat muuttuvat ja alueelle muodostetaan kaksi uutta tonttia, toinen Koulukadun kentän alueella sijaitsevalle teleliikenteen mastolle (ET-17) ja toinen puiston etelärannalle mahdollistettavalle ympärivuotista palvelua tarjoavalle virkistyspalvelurakennukselle (YPU-2).

Asemakaavaprosessin vaiheet

Aiemmat vaiheet

Kaavamuutos kuulutettiin vireille 23.4.2015. Asemakaavan alkuperäinen tavoite oli asuntovaltainen täydennysrakentaminen. Asemakaavan 8581 valmistelu keskeytettiin kaavaehdotuksen nähtävillä olon jälkeen hankkeen voimakkaan vastustuksen vuoksi. Kaava-alueesta irrotettiin De Gamlas Hemin ja Kulkutautisairaalan korttelit 95 ja 96, ja näitä kortteleita koskeva arvorakennukset suojeleva ja täydennysrakentamista mahdollistava asemakaavaehdotus nro 8883 on kuulutettu 9.7.2024 voimaan. Asuntorakentamisesta Eteläpuiston alueella luovuttiin, ja pormestariohjelman kirjauksen mukaisesti Eteläpuiston asemakaavoitusta jatkettiin vuonna 2024 tavoitteena muodostaa alueesta viher- ja virkistysalue. Asemakaavamuutos on asemakaavoitusohjelman 2024–2028 kohde vuodelle 2024.

Toinen aloitusvaihe vuonna 2024

Osallistumis- ja arviointisuunnitelma sekä ensimmäisen ehdotusvaiheen palaute- ja vastinekooste kuulutettiin nähtäville 21.3.-18.4.2024. Samaan aikaan avoinna oli verkkokysely, jossa kuntalaiset saivat kertoa ajatuksiaan Eteläpuiston nykytilanteesta ja kehittämisestä. Verkkokyselyn lyhennettyyn versioon kerättiin vastauksia yhdeksäsluokkalaisten Vaikuta! -päivillä. Aineistosta saatiin 2 viranomaislausuntoa ja 8 mielipidettä. Verkkokyselyyn saatiin yhteensä 1023 vastausta. Vaikuta! -päivillä kyselyyn vastasi 47 ryhmää (3–4 hlö/ryhmä). Asemakaavasta järjestettiin viranomaisneuvottelu 7.5.2024. Verkkokyselyn tuloskooste sekä palaute- ja vastineraportti ovat liitteenä. Viranomaisneuvottelun muistio on liitteenä. Valmisteluaineistoa laatiessa otettiin huomioon aloitusvaiheessa saadut lausunnot, mielipiteet, verkkokyselyn vastaukset ja neuvottelujen sisältö.

Toinen valmisteluvaihe vuonna 2024

Valmisteluaineisto kuulutettiin nähtäville 13.6.-20.8.2024. Aineistoon sisältyi kaavaselostus, kaavakartta, puistokonsepti, verkkokyselyn tuloskooste, palaute- ja vastineraportti, päivitetyt selvitykset (lepakkoselvitys, 2022; liito-oravaselvitys, 2023; linnustoselvitykset, 2023; nykytilanteen melukartat, 2024; viherverkkoselvitys, 2024) sekä aloitusvaiheen viranomaisneuvottelun muistio. Kaavakarttaan ja puistokonseptiin pystyi tutustumaan Eteläpuistossa 1.7.–20.8. sinne vietyjen maastotaulujen avulla. Palautetta pystyi antamaan kirjaamon lisäksi erillisen verkkokyselylomakkeen avulla. Valmisteluaineistosta saatiin yhteensä 24 palautetta. Kokonaisuudessaan palaute- ja vastineraportti on kaavan liitteenä. Lisäksi elokuussa 14.8. järjestettiin yleisötilaisuus, johon osallistui noin 30 henkilöä, tilaisuuden jälkeen pidettiin Eteläpuistossa kaavakävely, johon osallistui noin 20 henkilöä. Lisäksi syyskuussa käytiin erillisneuvotteluja muun muassa Eteläpuiston koulun ja päiväkodin kanssa, ja järjestettiin kaavakävely vanhusneuvostolle.

Toinen ehdotusvaihe

Ehdotusvaiheen aineisto käsiteltiin 17.12.2024 yhdyskuntalautakunnan kokouksessa, josta se palautettiin valmisteluun seuraavasti evästettynä: Valmistelussa tulee löytää ratkaisu alueen pysäköintijärjestelyihin siten, että noin 20 auton pienimuotoinen pysäköintialue toteutetaan puistoympäristöön sopivalla tavalla, esimerkiksi sillan läheisyyteen. Suunnitelmia täsmennettiin pysäköinnin osalta ja pysäköintiä mahdollistettiin sekä EV-alueella, YPU-2 korttelialueella, että VU-6 alueella. Ehdotusaineistoon sisältyy asemakaavaehdotus, kaavaselostus ja seurantalomake, valmisteluvaiheen palaute- ja vastineraportti, puiston viitesuunnitelma, saunakahvilan viitesuunnitelma sekä päivitetyt selvitykset (maaperän pilaantuneisuuden ja puhdistustarpeen arviointi, 2024; meluselvitys, 2024; kaavatalousselvitys ja päästölaskenta, 2024; luontotyyppi- ja kasvillisuusselvitys, 2024; Koulukadun kentän rakennetun ympäristön inventointi, 2024). Asemakaavan hyväksyy kaupunginvaltuusto.

Asemakaavan toteuttaminen

Kaava voidaan toteuttaa sen saatua lainvoiman.

Lausunnot

Pirkanmaan ELY-keskus, Pirkanmaan liitto, Pirkanmaan maakuntamuseo, ympäristönsuojelu, terveydensuojelu

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Nurminen Mikko, Johtaja, Mikko.Nurminen@tampere.fi

Asemakaavaehdotus nro 8581 (päivätty 21.3.2016, tarkistettu 5.12.2016, 10.6.2024 ja 31.3.2025) hyväksytään asetettavaksi julkisesti nähtäville maankäyttö- ja rakennusasetuksen 27 §:n mukaisesti. 

Asemakaavaehdotus esitetään nähtävilläolon jälkeen kaupunginhallituksen ja edelleen valtuuston hyväksyttäväksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Pia Hastio poistui kokouksesta asian käsittelyn aikana.

Valmistelija

Montonen Hanna, Yhdyskuntasuunnittelupäällikkö, Hanna.Montonen@tampere.fi

Perustelut

Kaupunkiympäristön palvelualue on valmistellut 21.3.2016 päivätyn ja 5.12.2016, 10.6.2024 ja 31.3.2025 tarkistetun asemakaavan ja asemakaavamuutoksen nro 8581. Asian hyväksyminen kuuluu kaupunginvaltuuston toimivaltaan.

Asemakaava-aineisto on osoitteessa www.tampere.fi/kaavat/8581. 

Diaarinumero: TRE:1488/10.02.01/2024 (Aiemmin TRE:714/10.02.01/2015)

Kaavan laatija: Tampereen kaupunki, kaupunkiympäristön suunnittelu, asemakaavoitus, kaavoitusarkkitehti Nella Rajala, kaavoitusarkkitehti Maija Pakarinen

Kaavaehdotus oli nähtävillä 17.4.-22.5.2025. Aineistosta saatiin 8 muistutusta ja lausuntoa. Kokonaisuudessaan palaute ja sen vastineet sisältyvät kaava-aineistoon. Palaute oli pääosin positiivista ja se sisälsi paljon toiveita puiston jatkosuunnitteluun. Viranomaisilla ei ollut huomautettavaa. Kaavaa esitetään hyväksyttäväksi ilman tarkistuksia.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Nurminen Mikko, Johtaja, Mikko.Nurminen@tampere.fi

Asemakaavaehdotus nro 8581 (päivätty 21.3.2016, tarkistettu 5.12.2016, 10.6.2024 ja 31.3.2025) hyväksytään ja esitetään kaupunginhallituksen ja edelleen valtuuston hyväksyttäväksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Nella Rajala ja Maija Pakarinen olivat paikalla asiantuntijoina ja poistuivat kokouksesta esitystensä jälkeen ennen päätöksentekoa.

Sonja Hietaranta poistui kokouksesta asian käsittelyn aikana ja Antti Ivanoff saapui kokoukseen.

Ari Vandell poistui kokouksesta asian käsittelyn aikana.

Valmistelija

Nurminen Mikko, Johtaja, Mikko.Nurminen@tampere.fi

Perustelut

Kaavatyö on aloitettu vuonna 2015 tavoitteena muun muassa asuntovaltainen täydennysrakentaminen. Vuonna 2024 kaavatyötä jatkettiin uusin tavoittein kehittämällä Eteläpuistosta viher- ja virkistysalue kaikkien kaupunkilaisten käyttöön. Kaavaehdotuksesta saatu palaute oli pääosin positiivista ja viranomaisilla ei ollut huomautettavaa.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja, Juha.Yli-Rajala@tampere.fi

Esitetään valtuuston päätettäväksi:

Asemakaavaehdotus nro 8581 (päivätty 21.3.2016, tarkistettu 5.12.2016, 10.6.2024 ja 31.3.2025) hyväksytään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden johtaja Mikko Nurmiselle. Hän oli asiantuntijana läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana ja poistui ennen päätöksentekoa.

Valmistelija

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Kaavoitusarkkitehti Nella Rajala, puh. 044 431 4478, kaavoitusarkkitehti Maija Pakarinen, puh. 040 351 6640 ja projektiarkkitehti Iina Laakkonen, puh. 040 806 3080, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Lakiasiainjohtaja Laura Klami, puh. 040 543 2285, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätösehdotus oli

Asemakaavaehdotus nro 8581 (päivätty 21.3.2016, tarkistettu 5.12.2016, 10.6.2024 ja 31.3.2025) hyväksytään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Nella Rajala, Maija Pakarinen, Iina Laakkonen, Mirjam Larinkari, Telia, Gasgrid, Gasum, Pirkanmaan ELY-keskus, Pirkanmaan liitto, Pirkanmaan maakuntamuseo, ympäristönsuojelu, terveydensuojelu, Sirpa Lehtonen, Jaana Huttunen, asemakaavaavustajat@tampere.fi, muistuttajat 

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet. 

Hallinto-oikeuden yhteystiedot:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
 
Kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisen ja kunnan jäsenen tietoon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
 - valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
 - päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - todistus siitä, minä päivänä päätös on asetettu nähtäville, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 310 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.