Elinvoima- ja osaamislautakunta, kokous 25.9.2025

§ 110 Lukiokoulutuksen valtakunnallisen kehittämistehtävän lupien hakeminen 1.1.2026 lukien 

TRE:4837/12.01.01/2025

Valmistelija

  • Aalto Mari, Lukiokoulutuksen johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Lukiokoulutuksen johtaja Mari Aalto, puh. 040 187 4593, etunimi.sukunimi1@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Hanna Sandström, puh. 040 750 1876, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Opetus- ja kulttuuriministeriö on kirjeellään 10.9.2025 (VN/27510/2025) tiedottanut erityisiin koulutustehtäviin liittyvien valtakunnallisten kehittämistehtävien hakemisen mahdollisuudesta. Haku päättyy 17.10.2025. Päätökset valtakunnallisista kehittämistehtävistä tehdään marraskuun 2025 loppuun mennessä ja ne tulevat voimaan 1.1.2026. Tehtävät myönnetään kuuden vuoden määräajaksi. Haettavat kehittämistehtävät ovat kuvataide, musiikki, urheilu, kielet, luonnontieteet, matematiikka sekä yrittäjyys ja liiketoiminta.

Valtakunnallinen kehittämistehtävä on kytköksissä erityiseen koulutustehtävään, joten se voidaan myöntää vain koulutuksen järjestäjälle, jolla on jo erityinen koulutustehtävä. Lukion erityinen koulutustehtävä tarkoittaa opetusta, jossa painotetaan yhtä tai useampaa oppiainetta tai opintokokonaisuutta, ja jonka toteuttamiseksi koulutuksen järjestäjällä on mahdollisuus poiketa lukiokoulutuksen valtakunnallisesta tuntijaosta.

Nykyiset järjestämisluvat voimassa olevan lainsäädännön mukaisiin erityisiin koulutustehtäviin myönnettiin vuonna 2017. Nämä tehtävät tulivat voimaan 1.8.2018 ja ovat voimassa toistaiseksi. Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt Tampereen kaupungin lukioihin valtakunnallisia erityistehtäviä seuraavasti:

Pyynikin lukio (ent. Hatanpään lukio), musiikki ja musiikkiteatteri 
Sammon keskuslukio, urheilu 
Tammerkosken lukio, kuvataide ja design 
Tampereen lyseon lukio, IB-linja 
Tampereen klassillinen lukio, luonnontiede

Tampereen kaupungin lukiokoulutus hakee Sammon keskuslukiolle urheilupainotteisen opetuksen valtakunnallista kehittämistehtävää ja Tammerkosken lukiolle kuvataidepainotteisen opetuksen kehittämistehtävää 1.1.2026 lukien.

Sammon keskuslukiolla on ollut urheilun erityinen koulutustehtävä vuodesta 1994 alkaen ja Tammerkosken lukiolla kuvataiteen erityinen koulutustehtävä vuodesta 1997 alkaen. Näissä erityistehtävissä kaupungilla on pisimmät perinteet. Urheilu ja kuvataide ovat osa kasvavaa elämystaloutta ja tukevat kaupunkien elinvoimaisuutta. Ne rikastuttavat kaupunkiympäristöä ja kaupunkilaisten arkea sekä lisäävät kaupungin vetovoimaa.

Valtakunnalliset kehittämistehtävät eivät aiheuta lisämäärärahan tarvetta lukiokoulutuksessa.

Urheilun valtakunnallinen kehittämistehtävä 

Tampereella on vuosittain 5 miljoonaa tapahtumakävijää ja urheilutapahtumat ovat keskiössä. Tampereen pitkäjänteinen työskentely suurtapahtumien haussa on vahvaa ja näkyy poikkeuksellisen monipuolisina kansallisina ja kansainvälisinä verkostoina erilaisiin urheilun seuroihin, lajiliittoihin ja etujärjestöihin. 

Tampereella on laaja-alainen liikuntainfrastruktuuri ja viime vuosien investoinnit muun muassa Tammelan jalkapallostadioniin, Nokia Areenaan, Kaupin pesäpallostadioniin, koulujen sisäliikuntaolosuhteisiin ja retkeilyolosuhteisiin ovat nostaneet kaupungin monialaisena liikunta- ja urheilukaupunkina uudelle tasolle. Tuleva Hakametsän monialainen urheilukampus, jossa yhdistyvät liikunta, valmennus, huippu-urheilu ja opiskeluympäristö luovat pian kaupunkiin valtakunnallisesti ja kansainvälisesti kiinnostavan urheilu- ja liikuntakeskittymän.

Tampereella on ainutlaatuinen mahdollisuus rakentaa koulutuksen, tutkimuksen ja urheilun ekosysteemi, joka toimii suomalaisen urheilun tiedon kehittäjänä, kouluttajana ja toteuttajana. Sammon keskuslukio voisi toimia tämän ekosysteemin koulutuksellisena ytimenä, yhdistäen urheilun ja oppimisen uusimmat käytännöt ja tutkimustiedon. Lukiossa tapahtuvat opiskelut linkitetään muiden koulutuslaitosten kanssa ja yhteistyö tapahtuisi Hakametsä Sport Campuksella (TAMK, Haaga-Helia, Tampereen Yliopisto, Tredu, TAKK, Varalan Urheiluopisto).

Urheilun valtakunnallisen kehittämistehtävän hyödyt Tampereelle:

  • Vahvistaisi kaupungin asemaa urheilun ja koulutuksen innovatiivisena kehittäjänä ja edelläkävijänä
  • Mahdollistaisi urheilijoiden kaksoisuran tukemisen entistä systemaattisemmin
  • Loisi lisää rajapintoja oppilaitosten, urheiluseurojen ja korkeakoulujen välille
  • Tukisi Hakametsä Sport Campuksen ja Tampereen Urheiluakatemian strategisia tavoitteita

 

Urheilun valtakunnallinen kehittämistehtävä tukisi kaupungin liikuntakasvatuksen ja urheiluvalmennuksen jatkuvuutta ja vahvistaisi Tampereen asemaa urheilun koulutuksen, valmennuksen ja tapahtumien veturina.

Kuvataiteen valtakunnallinen kehittämistehtävä

Tampereella on erinomaiset edellytykset kehittää kulttuurikasvatuksen aseman vahvistamista paikallisesti, seudullisesti ja valtakunnallisesti.

Panostukset kulttuuritilojen kehittämiseen, kuten Tampereen taidemuseon uudisrakennus ja Nekalan kulttuurikeskus sekä Sara Hildénin Taidemuseon tilaratkaisujen selvitystyö, vahvistavat kuvataiteen asemaa sekä yleisön että ammattilaisten näkökulmasta. Kuvataiteen vahva rooli tukee kaupungin strategisia tavoitteita kulttuurisen monimuotoisuuden, hyvinvoinnin ja osallisuuden edistämisessä. Tampereen julkinen taide, galleriat ja kulttuuritapahtumat luovat elävää kaupunkitilaa, jossa nuoret voivat oppia ja osallistua. Vuonna 2024 Tampereella oli 34 vaihtuvaa kuratoitua taidenäyttelyä ja tämän lisäksi pienemmissä gallerioissa on vuosittain kymmeniä muita taidenäyttelyitä. Vuosittain Tampereen taidemuseo julkistaa Vuoden nuoren taiteilijan, jonka näyttely mahdollistetaan taidemuseolla.

Tammerkosken lukiolla on verkostoja ja verkosto-osaamista, mikä mahdollistaa kulttuurikasvatuksen vahvistamisen ja kehittämisen kuvataideopetuksessa ja verkostoitumisen edistämisen kuvataideopetuksen kentällä. Tammerkosken lukio voi kehittää verkosto-osaamista edelleen niin taiteen perusopetuksen kuin korkeakoulujenkin kanssa. Tammerkosken lukion pitkät perinteet kansainvälisessä yhteistyössä mahdollistavat kansainvälisen osaamisen hyödyntämisen. Yhteistyöverkostot ja vahva pedagoginen osaaminen tukevat luovuuden kehittämistä tulevaisuuden työelämätaitona.

Kuvataiteen valtakunnallisen kehittämistehtävän hyödyt Tampereelle:

  • Vahvistaisi kaupungin asemaa luovien alojen innovatiivisena kehittäjänä ja edelläkävijänä
  • Mahdollistaisi kuvataiteen oppimisen polkua Tampereella entistä systemaattisemmin
  • Loisi lisää rajapintoja oppilaitosten, yhdistysten, museoiden ja korkeakoulujen välille
  • Tukisi kaupunkilaisten hyvinvointia ja elämäniloa vahvistavien strategisten tavoitteiden toteuttamista

 

Kuvataiteen valtakunnallinen kehittämistehtävä tukisi kaupungin kulttuurikasvatuksen jatkuvuutta ja vahvistaisi Tampereen asemaa luovan osaamisen keskuksena. Se tarjoaisi nuorille mahdollisuuksia kehittää visuaalista ilmaisua ja kulttuurista lukutaitoa osana yleissivistävää koulutusta ja olisi luonteva osa kaupungin luovien alojen elinkeino- ja kulttuuripoliittista pitkäjänteistä kehittämistä.

Tampereen kaupungin hallintosäännön (2.9.2025) 20 § mukaisesti elinvoima- ja osaamislautakunnan tehtävänä on järjestää osaamisen ja elinkeinojen edistämisen palvelut, joita ovat toisen asteen koulutus sekä osaamisen, elinkeinojen, työllisyyden ja yrittäjyyden edistäminen.​​​

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Salmi Pekka, Johtaja

Tampereen kaupunki hakee lukiokoulutuksen järjestämisluvan muutoksella Opetus- ja kulttuuriministeriöltä Sammon keskuslukiolle urheilupainotteisen opetuksen valtakunnallista kehittämistehtävää ja Tammerkosken lukiolle kuvataidepainotteisen opetuksen kehittämistehtävää 1.1.2026 lukien. Elinvoima- ja osaamislautakunta valtuuttaa lukiokoulutuksen johtajan lähettämään järjestämisluvan muutoshakemuksen Opetus- ja kulttuuriministeriölle.

Pöytäkirja tarkastetaan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Pöytäkirja tarkastettiin tämän pykälän osalta kokouksessa.

Kokouskäsittely

Nuorisovaltuuston edustaja Miska Tauriainen saapui kokoukseen asian käsittelyn aikana.

Tiedoksi

KO_lukiot-hallinto@tampere.fi, Tuija Ylöniemi, Leeni Kirvesmäki

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.