Kaupunginvaltuuston kyselytunti, kokous 13.10.2025

§ 17 Valtuustokysely painotusopetuksen tulevaisuudesta Tampereella - Ida Leino ja Saija Pitkänen 

TRE:5227/12.00.01/2025

Perustelut

Ida Leinon ja Saija Pitkäsen valtuustokysely painotusopetuksen tulevaisuudesta Tampereella

Tampereen perusopetuksessa on mahdollista valita opetus muutaman eri painopisteen mukaisesti oman harrastuneisuuden ja mielenkiinnon mukaan. Painotettua opetusta järjestetään esimerkiksi liikunnassa, musiikissa, kuvataiteessa, kielissä sekä matemaattis-luonnontieteellisissä aineissa. Uusimpana painotusopetuksena on tarjolla sirkusta. Painotusopetus alkaa joko kolmannelta tai seitsemänneltä luokalta ja jatkuu perusopetuksen loppuun.

Painotusopetus antaa lapselle samanhenkisen ryhmän, jossa paitsi opitaan kaikki opetussuunnitelmaan kirjatut asiat, myös harrastetaan yhdessä kaikille mieluista taidetta tai taitoa. Opetus antaa erilaisista perhetaustoista tuleville lapsille mahdollisuuden harjoittaa taitojaan laadukkaassa opetuksessa. Nämä tunnit saattavat olla monelle koulupäivien kohokohtia, jolloin saa kokea onnistumisen kokemuksia. Painotusluokkien ryhmähenki ja ilmapiiri ovat kokemusten mukaan poikkeuksellisen hyviä, eikä kiusaamista tai syrjimistä koeta usein.

Erilaiset musiikki- ja taideharrastukset tukevat kaikkea muuta oppimista ja lisäävät hyvinvointia ja tällä on osin varmasti vaikutusta myös keskimääräistä parempiin oppimistuloksiin. Painotusluokkien opettajat eivät saa työstään erillistä korvausta ja painotusopetuksessa käytettävät välineet ovat koko koulun käytössä. Opetus ei siis itsessään kustanna kaupungille enempää kuin ei-painotettu opetus.

Tampereella on kiinnitetty erityistä huomiota myös yhdenvertaisuusnäkökulmaan. Painotettua opetusta löytyy eri puolilta kaupunkia erilaisilta alueilta, jolloin erilaisista taustoista tulevat lapset hakeutuvat koulupolulta mahdollisesti poikkeavasti tai tietty painotus jollakin alueella houkutteleekin muuttamaan sinne. Painotettua opetusta voidaan parhaimmillaan hyödyntää myös segregaation ehkäisemisessä. Painotettuun opetukseen hakeutumisen tulisi olla helppoa ja houkuttelevaa jokaiselle oppilaille. Opetus on kaikille avointa ja tarjoaa maksuttoman mahdollisuuden harjoittaa mieleistä taitoa, johon ei välttämättä muuten olisi mahdollisuutta.

Tampere profiloituu vetovoimaisena kaupunkina, jonka yksi vetovoimatekijä on kattava ja laadukas kulttuuri- ja urheilutarjonta. Painotusopetuksen kautta kaupungilla on mahdollisuus kasvattaa omista kuntalaisistaan tulevaisuuden vetovoimatekijöitä, osaajia ja ammattilaisia.

Useissa tutkimuksissa ja opinnäytetöissä on tultu samaan johtopäätökseen siitä, että painotusopetuksessa opiskelleet oppilaat ovat kokeneet koulupolkunsa mielekkääksi. Tällainen ilmapiiri lienee tavoittelemisen arvoinen jokaiseen kouluun ja oppilasryhmään.

Kysymmekin apulaispormestarilta ja viranhaltijoilta:

1. Millaisilta painotetun opetuksen tulevaisuus ja mahdollisuudet näyttävät Tampereella?

2. Millaisia toimenpiteitä kaupunki on tehnyt painotetun opetuksen saavutettavuuden eteen ja miten erilaisista taustoista tulevia oppilaita tuetaan hakeutumaan painotettuun opetukseen?

3. Mitä käytänteitä ja suunnitelmia kaupungilla on painotetun opetuksen osaamisen hyödyntämiseksi laajemmin perusopetuksessa?

Apulaispormestari Anne-Mari Jussilan vastaus Ida Leinon ja Saija Pitkäsen valtuustokyselyyn julkaistaan valtuuston kyselytunnilla 13.10.2025.