Perustelut
Kunnan toissijainen vastuu jätehuollon järjestämisessä
Elinkeinoelämän jätehuolto on pääsääntöisesti jätteen haltijan järjestämisvastuulla. Kunta kuitenkin vastaa tietyin ehdoin toissijaisesti näiden jätteiden jätehuollosta. Jätelain 33 §:n mukainen toissijainen vastuu tarkoittaa sitä, että kunnilla on velvollisuus järjestää yrityksille ja muille yhteisöille jätehuoltopalveluja tilanteessa, jossa jätteen haltija tätä pyytää muun palvelutarjonnan puutteen vuoksi, ja jäte laadultaan ja määrältään soveltuu kuljetettavaksi tai käsiteltäväksi kunnan jätehuoltojärjestelmässä. Toissijaisen vastuun nojalla tuotettavia jätehuoltopalveluja kutsutaan TSV-palveluiksi. Kunnan toissijaisen jätehuoltovastuun avulla pyritään turvaamaan toimiva jätehuolto ja jätehuoltopalveluiden saatavuus silloinkin, kun muuta palvelutarjontaa ei ole saatavilla.
TSV-palveluun liittyvistä menettelyistä säädetään jätelaissa. TSV-palvelun tarjoaminen perustuu aina jätteen haltijan esittämään pyyntöön ja arvioituun palvelupuutteeseen markkinoilla. Silloin, kun jätehuoltopalvelun arvo on vähintään 2 000 euroa vuodessa, jätteen haltijan on ennen pyynnön tekemistä julkaistava ilmoitus tarvitsemastaan palvelusta Materiaalitori-verkkopalvelussa. Vasta sen jälkeen, jos sopivaa markkinaehtoista palvelua ei löydy kohtuullisin ehdoin, voi pyynnön palvelusta esittää kunnalliselle jäteyhtiölle. Materiaalitorin käyttövelvoite ei koske tiettyjä hankintayksiköitä, jotka voivat selvittää markkinaehtoisen palvelun saatavuutta myös julkisten hankintojen Hilma-ilmoituskanavan kautta. Kunnan on tehtävä jätteen haltijan kanssa TSV-palvelusta sopimus, jonka kesto voi olla enintään kolme vuotta kerrallaan.
Velvollisuus käyttää Materiaalitoria ei koske toissijaista palvelua, jonka vuosittainen arvo on alle 2 000 euroa. Jätteen haltija voi tällöin osoittaa palvelua koskevan pyynnön suoraan kunnan jätelaitokselle, eikä palvelusta näissä tapauksissa tarvitse tehdä sopimusta. Kunnan jätelaitoksen on kuitenkin vuosittain toimitettava tietoalustaan tiedot tällaisten palveluiden kokonaisarvosta, palvelua käyttävien jätteen haltijoiden kokonaismäärästä sekä tiedot annetusta palvelusta jätelajeittain ja käsittelymenetelmittäin eriteltyinä.
Yleistä TSV-taksasta ja sen valmistelusta
Kunnan toissijaisen vastuun perusteella tuotettavat jätehuoltopalvelut ovat lakisääteisiä palveluja. TSV-palvelusta peritään jätteen haltijalta julkisoikeudellinen jätemaksu. Jätemaksun perusteista määrätään jätetaksassa, jonka kunnan jätehuoltoviranomainen hyväksyy. Jätemaksut määrätään jätteen haltijoille jätetaksan mukaisesti, ja maksut suoritetaan jätehuoltopalvelut tuottavalle kunnalliselle jäteyhtiölle, Pirkanmaan Jätehuolto Oy:lle, joka toimii jätehuoltolautakunnan lukuun hoitaen laskutuksen ja maksukertymien seurannan.
Jätelain 78 §:n mukaisesti kunnan lakisääteisestä jätehuollon järjestämisestä on perittävä kustannukset täysimääräisesti kattavaa jätemaksua. TSV-maksujen on vastattava mahdollisimman tarkasti juuri TSV-palvelujen järjestämisestä aiheutuvia kustannuksia, eikä palveluja saa kompensoida asukkaiden jätemaksuilla tai markkinaehtoisen toiminnan tuloilla. Lisäksi kunnan TSV-palvelusta perittävä jätemaksu ei saa olla alempi kuin kunnan ensisijaiselle vastuulle kuuluvasta jätehuoltopalvelusta perittävä vastaava jätemaksu.
Kunnan toissijaiselle jätehuollon järjestämisvastuulle kuuluvan jätteen taksan valmistelua varten Pirkanmaan Jätehuolto Oy on tehnyt laskelmat TSV-palvelujen kustannuksista ja niiden perusteista. Käsittelyssä on nyt esitys kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen jätetaksaksi 1.1.2026 alkaen (liite 1). Jätetaksaa esitetään astuvaksi voimaan, vaikka sen hyväksymistä koskevaan päätökseen haettaisiin muutosta.
Jätehuoltolautakunta voi jätelain sallimissa puitteissa määritellä maksupolitiikan ja maksujen nimikkeet, kohteet ja suuruuden. Lautakunta ei voi kuitenkaan hyväksyä laillisesti taksaa, jolla ei katettaisi kunnallisen jäteyhtiön toimintaa jätelain mukaisesti.
Yrityksille ja muille yhteisöille, joihin asia vaikuttaa, on varattava vaikutusmahdollisuus ennen jätetaksan hyväksymistä. Vaikutusmahdollisuuksien varaamisen ja mahdollisten muutosten jälkeen jätetaksa tuodaan jätehuoltolautakunnan hyväksyttäväksi.
TSV-jätetaksan rakenne ja merkittävimmät muutokset jätetaksaan
TSV-jätetaksan mukaisilla jätemaksuilla katetaan kuntavastuullisen TSV-jätehuollon järjestämisen ja toteutuksen kaikki jätelain mukaiset kustannukset, jotka muodostuvat jätteen käsittelystä ja tiedotuksesta, neuvonnasta ja hallinnosta. Jätemaksuilla katetaan myös kaatopaikkojen käytöstä poistaminen ja jälkihoito sekä jätehuoltoviranomaisen toiminta. Jäteastioiden tyhjennysmaksut sisältävät lisäksi keräyksen ja kuljetuksen.
TSV-jätetaksa on laadittu kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvalle jätekeskuksissa ja jäteasemilla vastaanotettaville jätteille, Tarastenjärven jätekeskuksessa vastaanotettavalle vaaralliselle jätteelle sekä jäteastioiden tyhjennyksille. TSV-jätetaksan rakenteen esitetään säilyvän samanlaisena kuin vuonna 2025.
Taksaesityksessä esitetään poistettaviksi palvelut pienille sekajätteen 0,3 ja 0,5 m³:n syväkeräyssäiliöille niiden vähäisen kysynnän vuoksi. Ne esitetään korvattavaksi uudella enintään 0,8 m³:n säiliön tyhjennyshinnalla. Vuoden 2026 taksaesitykseen on lisäksi tehty pieniä selkeyttäviä tekstitarkennuksia mm. kiinteistökohtaisten lisätöiden osalta. Syväkeräysastioiden pesuun ja turhaan toimitetun astian pois kuljettamiseen liittyen on myös tehty tarkennuksia. Keräysvälineiden täyttöön, sijoittamiseen ja jäteastioiden painoon liittyen on lisäksi tehty pieniä tekstitarkennuksia, johtuen päällekkäisyyksistä kunnallisiin jätehuoltomääräyksiin. Myös kiinteistölle rajatun pääsyajan määritelmää on tarkennettu aiemmasta sekä jätekeskuksissa vastaanotettavien painoperusteisten kuormien vastaanottoon liittyviä ehtoja ja raportointivelvollisuutta MaterialPort-järjestelmään on myös tarkennettu aiemmasta.
Jäteastioiden tyhjennysmaksut
Kunnan jätemaksun perusteita ovat jätteen laji, laatu, määrä ja noutokerrat. TSV-jätetaksaesityksessä on määritelty maksut jäteastioiden tyhjennyspalveluille kunnittain ja jätelajeittain.
Vuoden 2026 TSV-jätetaksassa jäteastioiden tyhjennyshintoihin on esitetty muutoksia kuljetusurakkakustannusten sekä jätteenkäsittelykustannusten muutoksiin perustuen. Esimerkiksi sekajätteen kuljetuskustannusten arvioidaan nousevan keskimäärin 1-2 prosenttia. Alue- ja astiakohtaisia eroja kuitenkin syntyy kilpailutuksen seurauksena eri urakka-alueilla, joko hintaa nostavasti tai laskevasti. Kuljetusurakoiden kustannustasomuutokset on viety taksaan alue- ja astiakohtaisesti.
TSV-palvelujen jätetaksassa vuodelle 2026 sekajätteen käsittelymaksun esitetään säilyvän ennallaan 125,00 euroa/tonni (alv 0 %). Sekajätteen käsittelyhintaan on ohjattu jätelain vaatimusten mukaisesti jäteyhtiön TSV-palvelutuotantoon liittyvät yleiset kustannukset. Näitä ovat mm. kunnan jätelaitokselle Materiaalitorin käytöstä ja TSV-palveluun liittyvästä neuvonnasta aiheutuvat hallinnolliset kustannukset.
Biojätteen tyhjennysmaksuihin esitetään muutoksia kuljetusurakkakustannusten muutoksiin perustuen. Kuljetusurakoiden kustannustasomuutokset on viety taksaan alue- ja astiakohtaisesti. Biojäteastioiden tyhjennyshintoihin vaikuttaa lisäksi biojätteen käsittelymaksu 120,00 euroa/tonni (alv 0 %). TSV-jätetaksassa biojäteastioiden tyhjennysmaksut ovat kotitalouksia korkeampia, koska ensisijaisen vastuun jätehuoltopalvelujen jätetaksassa biojätteen käsittelymaksu on siirretty osaksi sekajätteen käsittelyhintaa. Vastaavanlainen subventio ei ole mahdollinen TSV-jätetaksassa jätelain vuoksi.
Pakkausjätteiden tyhjennyshintoihin esitettävät muutokset johtuvat keräyksen ja kuljetuksen järjestämisen kustannusten muutoksesta. Pakkausjätteiden osalta jäteastian tyhjennyshintoihin esitetään maltillisia hintojen muutoksia astiakoosta ja kunnasta riippuen. Korotusesitykset vastaavat kunnan ensisijaiselle vastuulle kuuluvien jätehuoltopalvelujen jätetaksaan esitettäviä korotuksia. Esimerkiksi pienmetallin ja lasin astiahintojen esitetään säilyvän ennallaan pyörällisillä pinta-astioilla ja nousevan syväkeräyssäiliöillä enintään 1,01 euroa (alv 0 %) per astiatyhjennys astiakoosta ja kunnasta riippuen. Muovi- ja kartonkipakkausten jäteastioiden ja säiliöiden tyhjennyshintoihin esitetään lasin ja metallin tapaan hyvin maltillisia hintojen muutoksia astiakoosta ja kunnasta riippuen. Astia- ja kuntakohtaiset tyhjennyshintojen muutokset vuoteen 2025 verrattuna on esitetty liitteessä 2.
Jätehuollon lisätöiden maksut ovat TSV-asiakkailla samat kuin muilla lakisääteisillä asiakkailla. Lisätyömaksuihin esitetään pääasiassa maltillisia hintojen korotuksia, jotka johtuvat yleisistä indeksikorotuksista sekä urakkakustannusten muutoksista.
Jätekeskuksien ja lajitteluasemien sekä Tarastenjärven vaarallisen jätteen vastaanottomaksut
Jätteiden vastaanotolle jätekeskuksilla ja jäteasemilla on määritelty kustannusperusteisesti tonnihinnat (euroa/tonni), joilla katetaan jätteen vastaanoton ja käsittelyn kustannukset sekä osin jätekeskuksien kiinteitä kustannuksia.
Tavanomaisen jätteen käsittelymaksujen esitetään säilyvän pääosin samansuuruisina kuin vuonna 2025 ja joidenkin hintojen esitetään nousevan jätelajin mukaan. Korotukset ovat maltillisia ja kohdentuvat biojätteeseen ja 2 laadun biojätteeseen. Esitetyt korotukset johtuvat jätteenkäsittelykustannusten noususta. Hintamuutokset vuoteen 2025 verrattuna on esitetty liitteessä 2.
Vaarallisten jätteiden vastaanotolle Tarastenjärven jätekeskuksessa on määritelty TSV-taksassa kustannusperusteisesti kilohinnat (euroa/kg), joilla katetaan jätteen vastaanoton ja käsittelyn kustannukset sekä osin jätekeskuksen kiinteitä kustannuksia. Vaarallisten jätteiden asema Varmalla vastaanotettavien jätteiden käsittelymaksuihin esitetään maltillisia hintojen korotuksia sekä myös hintojen alennuksia. Esitetyt korotukset johtuvat tiettyjen jätejakeiden jätteenkäsittelykustannusten noususta.
Jäteasemilla ja jätekeskuksissa vastaanotettavien pienkuormien vastaanotto- ja käsittelymaksuihin esitetään maltillisia hintojen muutoksia. Esimerkiksi rakentamisen ja purkamisen jätteen sekä yhdyskuntajätteen pienkuormien vastaanottomaksuihin ei esitetä muutoksia. Kyllästämättömän puujätteen vastaanotto- ja käsittelyhintaan esitetään 2,39–3,98 euron (alv 0 %) hinnan korotusta per kuorma, kuorman koon mukaan. Korotusta perustellaan käsittelykustannusten muutoksella.
TSV-jätetaksassa on lisäksi esitetty Repsikka-noutopalvelun kuljetushinnat sekä siihen liittyvät tuntiveloitukseen perustuvat yksikköhinnat. Kuljetushintaan pakettiautolla esitetään 34,63 euron (alv 0 %) hinnan korotusta kohonneisiin kuljetuskustannuksiin perustuen. Repsikka-noutopalvelun eri työlajeihin esitetään muilta osin maltillisia hinnan alennuksia, muuttuneisiin kustannuksiin perustuen.
TSV-jätetaksassa esitetyt hinnat ovat kauttaaltaan kustannusvastaavia toiminnasta aiheutuviin kuluihin nähden. Hintamuutokset on esitetty kokonaisuudessaan liitteessä 2.
Toimivalta: Hallintosääntö 23 §