Perustelut
Valkeakosken ammattiopisto hakee Tampereen kaupungin hallinnoimasta oppisopimusrahastosta kehittämisrahaa Tekoäly koulutuksen tukena -projektiin.
Oppisopimusrahaston tarkoituksena on ammatillisen koulutuksen oppisopimustoiminnan kehittäminen Pirkanmaalla. Oppisopimusrahaston sääntöjen (KV 20.10.2014 § 176) mukaan rahaston varojen käytöstä päättää elinvoima- ja osaamislautakunta (aiemmin osaamis- ja elinkeinolautakunta).
Hankkeen tausta ja tarve
Työskentelyn tehostuminen, digipedagogiikan monipuolistuminen ja työelämäprosessien sujuvoittaminen
Tekoäly on voimakkaasti kehittyvä osa-alue ammatillisessa koulutuksessa. VAAOssa tekoäly on nousemassa merkittävään asemaan 1/2026 voimaanastuvassa uudessa strategiassa. Tekoäly on avainasemassa yleisen työskentelyn, työelämäyhteistyön, ohjauksen, oppimisen ja analytiikan tehostamisessa tarjoten ratkaisuja modernin ammatillisen koulutuksen vaatimuksille ja sen rahoituspohjan kapenemiselle. Tekoälyn hallittu toimeenpano on monitahoinen prosessi, joka edellyttää henkilöstön osaamisen kehittämistä, oikeiden työkalujen valitsemista ja niiden integrointia olemassa olevaan digi-infrastruktuuriin, jatkuvaa toiminnan kehittämistä sekä jalkauttamista oppilaitoksessa ja työpaikalla oppimisen prosesseissa.
Tekoälyn laajalla toimeenpanolla, tekoälyloikalla, tavoitellaan VAAOssa yleistä työskentelyn ja oppimisen tehostamista sekä työelämäyhteistyön laatua ja sujuvoittamista. Digitaalisuudesta on tavoiteltu koulutuksen järjestämiseen resurssitehokkuutta ennenkin, mutta pullonkaulaksi on tunnistettu perinteisten pedagogisten digityökalujen yksipuolisuus. Esimerkiksi suullisia tehtäviä kielen tai asiakaspalvelutilanteiden varalle ei ole ollut tarjolla omaehtoiseen, itsenäiseen harjoitteluun. Tekoälyn ansiosta tilanne on korjaantumassa.
Maahanmuutto ja S2-opinnot
Maahanmuuton ennakoidaan kasvavan VAAOn toiminta-alueella. Maahanmuuttajataustaisten kielitaidon (suomi toisena kielenä S2) parantamiselle tulee kehittää uusia menetelmiä, sillä suomen kielen osaaminen on oleellinen osa ammattitaitoa, kotoutumista ja työllistymistä. Ammatillisessa koulutuksessa puutteet suomen kielen osaamisessa näkyvät kouluarjessa, opintojen etenemisessä ja tuen järjestämismahdollisuuksissa sekä siinä, että työpaikoille on haastavampaa päästä oppimaan koulutus- tai oppisopimukseen. Samalla, kun maahanmuutto kasvaa, koulutuksen järjestämisen resurssit vähenevät. Tekoäly ja muu teknologinen kehittyminen antavat ratkaisun avaimia tähän haastavaan yhtälöön. Hankkeen valmistelun yhteydessä tehtyjen selvitysten perusteella erityisesti tekoäly tarjoaa vaihtoehtoja opiskelijoiden ohjattuun ja omaehtoiseen kielitaidon kehittämiseen. Kielitaidon (S2) kehittyminen edistää myös työpaikkaympäristöjen soveltuvuutta oppimisympäristöinä maahanmuuttotaustaisille opiskelijoille.
Hankkeen suorat kohderyhmät ovat
- opetus- ja ohjaushenkilöstö: tekoälytyökalujen käyttäjäkunta koulutus- ja ohjausprosesseissa
- opiskelijat: tekoälytyökalujen hyödyntäjät omaehtoisessa ja ohjatussa oppimisessa
- työelämäkumppanit: tekoälytyökalujen pilotointiin ja käyttämiseen osallistuvat työpaikkojen edustajat
Hankkeen välilliset kohderyhmät ovat
- kaikki sidosryhmät, jotka hyötyvät koulutuksen järjestämisen tehostumisesta ja laadun parantumisesta
Hankkeen tavoitteet ja tulokset
Tavoite 1 on tekoälyloikan toteuttaminen VAAOn koulutusprosesseissa oppilaitoksessa ja työpaikoilla (koulutussopimus ja oppisopimus)
Tavoitteen 1 tulokset:
- Henkilöstön työskentely koulutusprosesseissa tehostuu tekoälyn tuella. Tämä koskee esimerkiksi aineistojen tuottamista, suunnittelua, ohjausta, seurantaa, tiedonkulkua ja työelämäyhteistyötä.
- Henkilöstön tekoälyosaaminen kehittyy systemaattisesti koulutusprosessien tarpeita painottaen (pedagogiikka, ohjaus, henkilökohtaistaminen, työpaikalla oppiminen).
- VAAOn pedagoginen tekoälytyökalupakki määritellään, priorisoidaan ja otetaan hallitusti käyttöön nykyinen digi-infrastruktuuri huomioiden. Työkalupakki sisältää yleiset tekoälyratkaisut ja niiden käyttöönoton linjaukset koulutusprosessien tarpeisiin oppilaitoksessa ja työpaikalla oppimisen (koulutussopimus, oppisopimus) prosesseissa.
Tavoite 2 on S2-opetuksen ja -oppimisen tehostaminen tekoälyn avulla – väsymätön S2-tekoälysparraaja
Tavoitteen 2 tulokset:
- Tekoälypohjainen S2-sparraaja tukee maahanmuuttotaustaisten opiskelijoiden suomen kielen suullisen ja kirjallisen taidon omaehtoista ja ohjattua oppimista huomioiden tutkinnon perusteet ja valitut ammattialat.
- Suomen kielen taitojen kehittyessä opiskelijoiden mahdollisuudet siirtyä työpaikkaympäristöihin oppisopimuksen tai koulutussopimuksen kautta paranevat merkittävästi.
Hankkeen toteutus ja seuranta
Hankkeen kesto: 10/2025–3/2027.
Toimenpiteet:
- Sisäisen hanketyöryhmän nimeäminen ja toiminnan aloittaminen (10/2025)
- Selvitykset ja palvelutarjoajien kartoittaminen, tekoälytyökalujen spesifikaatioiden määrittäminen porrastetusti (10/2025–3/2026)
- Työkalujen käyttöönotto ja perehdytykset porrastetusti (1–10/2026)
- Yleinen tekoälyn käytön suunnittelu ja henkilöstön osaamisen kehittäminen porrastetusti (1–12/2026)
- Jatkokehittämisen suunnittelu, loppuraportointi ja tulosten levittäminen (10/2026–3/2027)
- Toimenpiteiden etenemisen ja vaikutusten seuranta, tiedottaminen, korjaavat toimenpiteet (koko hankkeen ajan)
Etenemisen ja tulosten seuranta:
- Toimenpiteiden ja kehitystuotosten toteutuminen, talousseuranta
- Opiskelijoiden oppimistulosten seuranta reaaliaikaisesti raportointijärjestelmästä sekä oppimisalustoilta
- S2-opiskelijoiden työelämässä oppimisen edistyminen
- Henkilöstön tekoäly- ja siihen sidoksissa olevan osaamisen kehittyminen
- Opiskelijoiden ja henkilöstön käyttökokemusten seuranta olemassa olevia ja räätälöityjä palautteita hyödyntäen
- Seuranta puolivuosittain yhtymähallituksessa
- Raportointi rahoittajalle vuosittain tai muun ohjeistuksen mukaisesti. Jatkuva seuranta hanketiimissä sekä kehitysjohtajan toimesta.
Pitkäaikaisten vaikutusten ja vaikuttavuuden mittareina käytetään kohderyhmän oppisopimusten/ koulutussopimusten määrän sekä työllistymisen kehittymistä, työelämäpalautetta työelämässä oppimisesta (ARVO), työllistymistilastoja, sekä muita käytettävissä olevia alueellisia työllisyystunnuslukuja.
Hankkeen toimijat
Hankkeen suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista vastaa digikehittäjistä, pedagogisista asiantuntijoista sekä hankeasiantuntijoista muodostuva hanketiimi, jossa tehtävät jakautuvat digitaaliseen ja pedagogiseen kehittämiseen sekä hallinnointiin ja seurantaa. Hankkeeseen osallistetaan koko opetus- ja ohjaushenkilöstöä, opiskelijoita ja työelämäkumppaneita kehittämistyön yhteydessä. Palvelutarjoajia hyödynnetään ja osallistetaan soveltuvin osin.
Hankkeen kustannukset
Hankkeen rahoitustarve on yhteensä 76 000 euroa, joka jakaantuu vuosille 2025–2027 seuraavasti:
- 2025: 15 500 euroa
- 2026: 55 500 euroa
- 2027: 5 000 euroa
76 000 eurosta henkilöstökuluja on 35 000 euroa. 41 000 euroa kohdistuu ostopalveluihin, hankintoihin ja muihin hankkeen tavoitteiden kannalta oleellisiin kuluihin.
Hankkeen tavoitteet, toteutus ja tulokset on kuvattu tarkemmin hankesuunnitelmassa (liite).
Päätösehdotus
Esittelijä
Tekoäly koulutuksen tukena -projektille myönnetään 76 000 euroa oppisopimusrahastosta.
Projekti toteutetaan ajalla 10/2025–3/2027.
Projektin etenemisestä raportoidaan lautakunnalle vuosittain erillisen raportointiohjeen mukaisesti.