§ 61 Digitaalisen kaksosen alustaratkaisun pilotoinnin pienhankinta Scenexus B.V.:ltä

Lataa  Kuuntele 

TRE:5628/02.07.01/2025

Päätöspäivämäärä

3.11.2025

Päätöksen tekijä

Johtaja, digitalisaatio ja tietohallinto

Valmistelijan yhteystiedot

Projektipäällikkö Sebastian Valkama, puh. 040 575 6363, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johtaja Maria Nikkilä, puhelin 040 581 1477, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen kaupungin strateginen hankekehitys pilotoi Scenexus B.V.:n kehittämää Digital Twin -ratkaisua osana kaupungin strategista tavoitetta vahvistaa kestävän kehityksen mukaista, vuorovaikutteista ja dataohjautuvaa älykaupunkikehittämistä. Kyseessä on pienhankintana toteutettava pilotti, jonka tavoitteena on rakentaa ensimmäinen toimiva versio Tampereen digitaalisesta kaksosesta (Digital Twin 1.0), kouluttaa kaupungin asiantuntijoita alustan käyttöön sekä esitellä ratkaisua kansainvälisesti.

Pilotissa keskitytään erityisesti kaupunkiliikkumisen, resilienssin, ympäristön kestävyyden ja kaupunkilaisten vuorovaikutuksen näkökulmiin. Pilotti tukee kaupungin pitkän aikavälin tavoitetta hyödyntää digitaalista kaksosta muun muassa kaupunkisuunnittelussa, liikenne- ja asumisratkaisuissa sekä ilmastotoimien suunnittelussa. Ratkaisun valinta perustuu Scenexuksen ainutlaatuiseen Urban Strategy -lähestymistapaan, jonka avulla voidaan simuloida ja havainnollistaa kaupunkitasoisia skenaarioita ja päätöksenteon vaikutuksia.

Hankinta tukee kaupungin strategiaa sekä Älykaupunki kaupunkilaisille -kehitysohjelman tavoitteita, joissa korostuvat kestävä kasvu, asukaslähtöisyys ja uusien teknologioiden hyödyntäminen kaupunkikehittämisessä.

Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta. Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaisesti hankinnan kilpailuttaminen on pääsääntö myös pienhankinnoissa. Edelleen hankintaohjeen mukaisesti pienhankinta on mahdollista tehdä ilman kilpailuttamista, mikäli hankinta on arvoltaan vähäinen tai kilpailuttaminen on muutoin epätarkoituksenmukaista. 

Pienhankinnan kilpailuttamisen tarkoituksenmukaisuuden arvioinnissa huomioitiin hankinnan erityinen laatu, kiireellinen aikataulu, tunnettu palvelutarve ja soveltuvinta osaamista omaavat toimittajat, kilpailuttamiseen kuluvat resurssit sekä kilpailuttamisella mahdollisesti saavutettavat hyödyt. Näiden tietojen ja arvion perusteella Tampereen kaupunki pyysi tarjouksen palvelusta yhdeltä toimittajalta, Scenexus B.V:ltä. Tarjous täyttää hinnaltaan ja laadultaan tilaajan vaatimukset ja toimittajalla on kyvykkyys juuri hankintatarpeen mukaiseen kokonaisuuteen.

Sopimus digitaalisen kaksosen alustaratkaisun hankinnasta esitetään tehtäväksi Scenexus B.V.:n (VAT NL860949370B01) kanssa.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 59 500 euroa sopimuskauden aikana. Palvelua hankitaan ajalla 10.11.2025 - 30.6.2026.

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii paikkatietopäällikkö, jota vakanssia hoitaa tällä hetkellä Matias Ansaharju. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii tarvittaessa yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa. ​

Tampereen kaupungin konsernihallinnon toimintasäännön (konsernijohtaja 1.9.2025 § 157) liitteen 1 mukaan digitalisaatio ja tietohallinto -​ryhmän johtaja vastaa ja päättää Tampereen kaupungin ICT-hankinnoista ja ICT-​sopimuksista vuosisuunnitelman rajoissa sekä seudullisessa yhteistyösopimuksessa tietohallinnon yhteistyöstä Tampereen kaupungille valtuutetuista hankinta-​asioista.

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Päätös

Sopimus digitaalisen kaksosen alustaratkaisun pilotoinnin hankinnasta tehdään Scenexus B.V.:n (VAT NL860949370B01) kanssa. Palvelua hankitaan ajalla 10.11.2025-30.6.2026. 

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään Matias Ansaharju. 

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 59 500 euroa sopimuskauden aikana. 

Palvelun maksu kohdennetaan kustannuspaikalle K1130_13_017.

Sopimus sitoo kaupunkia vasta, kun hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Allekirjoitus

Johtaja Maria Nikkilä

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.