Yhdyskuntalautakunta, kokous 4.11.2025

Lataa  Kuuntele 

§ 288 Poikkeamishakemus tilalle 837-714-2-107, Ala-Pärrin tie 55, liike-, toimisto- ja teollisuusrakennuksen rakentaminen 

TRE:4807/10.03.01/2025

Valmistelija

  • Hastio Pia, Yleiskaavapäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Kaavainsinööri Hilkka Takalo, puh. 050 562 0345, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Asia on tullut vireille 9.9.2025, joten asia käsitellään soveltaen rakentamislakia (RakL) ja alueidenkäyttölakia (AkL) sekä muita 1.1.2025 voimaan tulleita määräyksiä.

Haetaan lupaa rakentaa asemapiirroksen periaatteen mukaan kerrosalaltaan 799 m2 suuruinen liike-, toimisto- ja teollisuusrakennus noin 1,6 ha suuruiselle tilalle Ala-Pärri 837-714-2-107.

POIKKEAMINEN

Meren tai vesistön ranta-alueeseen kuuluvalle rantavyöhykkeelle ei saa rakentaa rakennuskohdetta ilman asemakaavaa tai sellaista oikeusvaikutteista yleiskaavaa, jossa on erityisesti määrätty yleiskaavan tai sen osan käyttämisestä rakentamisluvan myöntämisen perusteena (AkL 72 §). Uudisrakentaminen on esitetty lähimmillään 74 metrin etäisyydelle Sisaruspohjan rannasta.

Alueella on voimassa 1) kaupunginvaltuuston 15.12.2014 hyväksymä Sisaruspohjan osayleiskaava, jonka mukaan rakennuspaikka sijoittuu osin maatilojen talouskeskusten alueelle sekä rantavyöhykkeiden osalta maa- ja metsätalousvaltaiselle alueelle, jolla ympäristö säilytetään ja 2) kaupunginvaltuuston 19.4.2021 hyväksymä Pohjois-Tampereen strateginen yleiskaava (lainvoima 25.11.2022), jonka mukaan rakennuspaikka sijoittuu kyläalueelle.

Haetaan poikkeamista voimassa olevan Sisaruspohjan osayleiskaavan käyttötarkoitusmääräyksestä sekä rannan suunnittelutarpeesta (RakL 57 §, AkL 72 §). Kyseinen kiinteistö ei ole enää maatalouskäytössä. Suunniteltu uudisrakennus on liike-, toimisto- ja teollisuusrakennus, jossa on galleria- ja majoitustiloja liiketoimintaa varten sekä tiloja taideprojekteille, jotka luokitellaan toimisto- ja teollisuustoiminnaksi.

Haetaan poikkeamista kiinteistön kaavan mukaisesta kokonaiskerrosalasta, joka saa olla asuinrakennusten osalta enintään 500 kem2. Lisäksi saa rakentaa maa- ja metsätaloutta sekä siihen soveltuvia sivuelinkeinoja palvelevia rakennuksia. Suunnitelman mukaan kiinteistön kokonaiskerrosalaksi muodostuisi 1086 kem2.

Haetaan poikkeamista rakentamiseen alueelle, joka kuuluu paikallisesti arvokkaaseen kulttuuriympäristöön ja on historiallisesti merkittävä rakennuskohde; Ala-Pärri. Alueelle sijoittuvissa merkittävissä hankkeissa on kuultava Pirkanmaan maakuntamuseota.

Haetaan myös poikkeamista rakennusjärjestyksen 7 § 1 momentin määräyksestä, jonka mukaan rakennuksen etäisyyden toisen omistamasta ja hallitsemasta maasta on oltava yhtä suuri kuin rakennuksen korkeus, kuitenkin vähintään 5 metriä. Uudisrakennus on esitetty lähimmillään 4 m päähän naapurin rajasta. Naapuri on antanut suostumuksensa rakentaa lähemmäksi rajaa.

Poikkeamiset eivät saa aiheuttaa haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle. Ne eivät myöskään saa vaikeuttaa luonnonsuojelun tavoitteiden tai rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista eivätkä johtaa vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuttaa merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Kiinteistörekisterin mukaan Ala-Pärri -nimisen tilan pinta-ala on noin 1,6 ha ja se on rekisteröity 17.12.1976. Hakija on 27.4.2020 päivätyn lainhuudon mukaan kiinteistön omistaja.

KUULEMINEN

Hakija on kuullut rajanaapureita. Naapurit tai muut osalliset eivät vastusta hanketta.

Hakijan perustelut hakemuksensa tueksi, ns. erityiset syyt poikkeamiseen (RakL 57§ 1 mom):

”Hanke ei estä oikeusvaikutteisen osayleiskaavan toteuttamista eikä tuota myöskään haittaa luonnonsuojelullisille tavoitteluille. Luovan työskentelyn toiminnalle ateljeerakennus on ihanteellinen, koska kyseinen Ala-Pärrin tie johtaa suoraan tilalle, tie on päättyvä eikä näin ollen ole läpikulkuliikennettä. 

Rakennus mahdollistaisi galleriatoimintoja ja residenssitoimintaa nuorille alkaville eri taidesuuntiin ryhtyville nuorille. Varsinaiseksi kokoontumistilaksi ulkopuoliselle yleisölle ei rakennus tule toimimaan. Mahdolliset vierailut, joita tiloissa käytetään, ovat kutsutuille pienehköille, alle 60 hengen, erityisryhmille. Myyntitoimintaa ei tiloissa tulla harjoittamaan, vaan mahdolliset myytävät tuotteet sekä niiden markkinoinnin hoitaa ulkopuoliset galleristit omissa tiloissaan.”

Yleiskaavoitus:

Olemassa oleva entinen maatilan talouskeskus sijaitsee Sisaruspohjan rannalla.

Maakuntavaltuuston 27.3.2017 hyväksymässä Pirkanmaan maakuntakaavassa tila sijoittuu maaseutualueelle ja on osa maakunnallisesti arvokasta kulttuurimaisemaa (Viitapohjan kulttuurimaisema).

Kaupunginvaltuuston 15.12.2014 hyväksymässä Sisaruspohjan osayleiskaavassa rakennuspaikka sijoittuu rakentamisen osalta maatilojen talouskeskusten alueelle ja rantaosuuksiltaan maa- ja metsätalousvaltaiselle alueelle, jolla ympäristö säilytetään. Talouskeskuksen yhteyteen voidaan sijoittaa toinen yksiasuntoinen asuinrakennus, jonka paikkaa ei saa erottaa maanmittaustoimenpiteellä tai muutoin omaksi tilakseen. Alueen asuinrakennusten yhteenlaskettu kerrosala saa olla enintään 1/10 rakennuspaikan pinta-alasta, kuitenkin enintään 500 k-m2. Alueelle saa lisäksi rakentaa maa- ja metsätaloutta sekä siihen soveltuvia sivuelinkeinoja palvelevia rakennuksia. Rakentamisessa on noudatettava perinteistä rakentamistapaa.

Kaupunginvaltuuston 19.4.2021 hyväksymässä, lainvoimaisessa (25.11.2022) Pohjois-Tampereen strategisessa yleiskaavassa rakentamiseen osoitettu alue sijoittuu kyläalueelle, joka on muuta maaseutua tiiviimmän rakentamisen alue. Alueelle sijoittuu asutusta ja siihen liittyviä palveluita sekä ympäristöhäiriöitä aiheuttamattomia yritys-, työskentely- ja teollisuustiloja. Alueella tulee huomioida olemassa olevien maatilojen toiminta.

Tila on osa maatalouden ydinaluetta, jolla peltoalueet on pyrittävä säilyttämään avoimina. Alueelle sijoittuva mahdollinen rakentaminen ja muu toiminta on pyrittävä sijoittamaan niin, ettei se aiheuta häiriötä maatalouden harjoittamiselle.

Tila on myös osa kehitettävää matkailukokonaisuutta, jolla on erityisiä edellytyksiä matkailu- ja virkistystoiminnan kokonaisvaltaiselle kehittämiselle. Alueella tulee tukea matkailua edistäviä hankkeita ja niitä yhdistävien reitistöjen muodostamista.

Tila kuuluu myös maakunnallisesti arvokkaaseen kulttuuriympäristöön (Viitapohjan kulttuurimaisema). Alueen vanha rakennuskanta sekä maiseman rakenne ja mittakaava tulee säilyttää. Rakennuskulttuurikohteiden ja maisemaelementtien näkyvyyttä (historialliset näkymät) ja maisematilojen avoimuutta tulee ylläpitää ja mahdollisuuksien mukaan ennallistaa. Uudisrakentamisen sijoittaminen ja rakentamistapa alueella vaativat kulttuuriympäristön arvojen huomioimista.

Tila on myös osa paikallisesti arvokasta kulttuuriympäristöä (Pohtola ja Vattula), jonka rakentamisessa ja muussa maankäytössä tulee ottaa huomioon arvokas kulttuuriympäristö ja välttää sen ominaispiirteiden muuttamista. Alueen vanha rakennuskanta sekä vanhan kulttuurimaiseman rakenne ja mittakaava tulee säilyttää. Rakennuskulttuurikohteiden ja maisemaelementtien näkyvyyttä (historialliset näkymät) ja maisematilojen avoimuutta tulee ylläpitää ja mahdollisuuksien mukaan ennallistaa. Uudisrakentamisen sijoittaminen ja rakentamistapa alueella vaativat kulttuuriympäristön arvojen huomioimista.

Kohde on historiallisesti merkittävä rakennus tai kohde. Merkinnät perustuvat Tampereen Aitolahden ja Teiskon rakennuskulttuuriselvitykseen (2008). Kohteet ovat muun muassa maatilojen talouskeskuksia, kouluja, pappiloita ja kauppoja. Kohteen arvojen huomioiminen ratkaistaan tarkemmassa suunnittelussa. Rakennusten perusparantaminen, korjaaminen ja vähäinen laajennus sallitaan. Rakennuksessa suoritettavien laajennus-, korjaus- ja muutostöiden, käyttötarkoitusten muutosten sekä täydennysrakentamisen ja alueella tehtävien toimenpiteiden tulisi olla sellaisia, että alueen  rakennushistoriallisesti/ kulttuurihistoriallisesti/ maisemakuvallisesti arvokas luonne säilyy. Tavoitteena on rakennusperinnön ja kulttuuriympäristöjen monimuotoisuuden vaaliminen ja niiden säilymisen turvaaminen tarkoituksenmukaisesti. Alueelle sijoittuvissa merkittävissä hankkeissa on kuultava Pirkanmaan maakuntamuseota.

Alueella on mahdollinen muinaisjäännöskohde tai muu arkeologinen kulttuuriperintökohde (Pohtolan Ala-Pärri). Merkinnällä on osoitettu Pohjois-Tampereen historiallisten asuinpaikkojen selvityksen 2020 mukaiset kohteet (45 kpl). Selvitys on tehty karttatarkasteluna. Alueelle kohdistuvissa vaikutukseltaan merkittävissä hankkeissa tulee laatia tarkempi kohdeselvitys. Historiallisten rakenteiden ja kerrostumien poistaminen on sallittua vain erityisestä syystä ja riittävän dokumentoinnin jälkeen. Aluetta koskevista suunnitelmista on kuultava museoviranomaisena toimivaa Pirkanmaan maakuntamuseota.

Suunnitelmassa tilan päärakennuksen (uusi asuinrakennus vuodelta 2022) yhteyteen rakennetaan kerrosalaltaan 799 m2 suuruinen liike-, toimisto- ja teollisuusrakennus. Rakennuspaikalta on purettu/puretaan 200 kem2 suuruinen vanha päärakennus, uuden rakennettavan rakennuksen tieltä 615 kem2 suuruinen navetta, 50 m2 suuruiset rantasauna ja liiteri sekä 100 m2 suuruinen siilo/kuivaamo. Rakennustoimenpiteen jälkeen rakennuspaikan kokonaiskerrosalaksi muodostuisi 1086 kem2, josta asuinrakentamisen osuus on 287 kem2. Osayleiskaavan mukaan alueella sallittu asuinrakentamisen kerrosala saa olla enintään 500 kem2.

Rakennuspaikalle on olemassa oleva tieyhteys Ala-Pärrin tieltä.

Lähimmät päivittäispalvelut sijaitsevat noin 7 km etäisyydellä Kämmenniemessä (kauppa, koulu, päiväkoti). Paikallisbussi liikennöi Viitapohjantien kautta (noin 0,5 km etäisyydeltä) Kämmenniemeen ja edelleen Tampereen keskustaan.                     

Ottaen huomioon RakL 57 §:n tarkoittamana poikkeamista puoltavana erityisenä syynä hakijan perustelut hakemuksensa tueksi ja rakentaminen ns. osittain korvaavana rakentamisena voidaan todeta, että rakentaminen tai rakennusoikeuden ylitys eivät aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle. Poikkeamiset eivät myöskään vaikeuta luonnonsuojelun tai rakennetun kulttuuriympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista tai johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Toimivalta: Hallintosäännön 22 §:n 4 momentin 2) kohdan mukaisesti yhdyskuntalautakunta päättää poikkeamisluvista.

Lupahakemus on salassapidettävä, Tietosuojalaki (1050/2018) 29 §.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Poikkeamishakemus koskien lupaa rakentaa asemapiirroksen periaatteen mukaan kerrosalaltaan 799 m2 suuruinen liike-, toimisto- ja teollisuusrakennus noin 1,6 ha suuruiselle tilalle Ala-Pärri 837-714-2-107 hyväksytään sillä edellytyksellä, että rakentamisluvan yhteydessä huomioidaan ympäristönsuojelun lausunnossa esitetyt määräykset vesihuollosta sekä maakuntamuseon lausunnossa esiin tuodut asiat koskien mahdollisia muinaisjäännöksiä historiallisella asuinpaikalla. Jos rakentamislupaa haetaan pääpiirteissään vastaavilla suunnitelmilla kuin poikkeamislupaakin, jatkossa ei ole välttämätöntä pyytää maakuntamuseon lausuntoa asiaan.

Poikkeamiset osayleiskaavan määräyksistä (kiinteistön kokonaisrakennusoikeuden ylitys, rakennuksen käyttötarkoitus), rantavyöhykkeelle rakentaminen, rannan suunnittelutarve, historiallisesti merkittävä kohde ja rakennuksen etäisyys toisen omistamaan maahan myönnetään.

Lupa on voimassa kaksi (2) vuotta siitä, kun päätös on saanut lainvoiman. Päätöstä vastaavaa rakentamislupaa on haettava luvan voimassaoloaikana.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Lausunnot

Hakemuksesta on pyydetty ympäristönsuojelun ja Pirkanmaan maakuntamuseon lausunnot.

Ympäristönsuojelu (22.9.2025):

”Kiinteistön jätevesijärjestelmän tulee täyttää ympäristönsuojelulain (527/2014), valtioneuvoston asetuksen talousjätevesien käsittelystä viemäriverkostojen ulkopuolisilla alueilla (157/2017) sekä Tampereen kaupungin ympäristönsuojelumääräysten jätevesien käsittelyä koskevat vaatimukset.

Rakennukseen on suunnitteilla useita jätevesiä tuottavia tiloja ja rakenteita: vesikäymälöitä, suihkuja, uima-allas, keittiö/ruuanvalmistustiloja sekä sauna. Rakennukseen on suunnitteilla myös työskentelytiloja, joiden osalta ei suunnitelmassa ollut tietoja mahdollisesta jätevesien muodostumisesta.

Jätevesien muodostumisesta (määrä, laatu) tulee tehdä selvitys ja jätevesien käsittelystä mitoituksineen tulee tehdä suunnitelma viimeistään rakennuslupakäsittelyn yhteydessä. Uima-allasveden käsittelyssä käytetään yleensä desinfiointi- ja muita kemikaaleja (esim. kloorikemikaalia), joiden käsittely voi häiritä biologista jätevedenkäsittelyä. Uima-allasjätevesien selvityksessä/suunnitelmassa tulee arvioida voiko ne laadun ja määrän (kerrallaan tyhjennettävä määrä suuri) perusteella johtaa samaan käsittelyyn muiden ns. harmaiden vesien kanssa vai tuleeko niille rakentaa oma järjestelmä (esim. oma imeytysjärjestelmä). Suoraan vesistöön ei uima-allasvesiä voi johtaa.

Kiinteistön sijainti arseeni- ja fluoridiriskialueella tulee ottaa huomioon vedenhankintaa suunniteltaessa ja vettä käytettäessä.” 

Pirkanmaan maakuntamuseo (20.10.2025):

”Pirkanmaan maakuntamuseolta pyydetään lausuntoa, jonka tavoitteena on purkaa Ala-Pärrin navetta ja rakentaa suunnilleen sen paikalle jonkin verran navettaa suurempi taide-, harraste-, varasto- ja teknisiä tiloja sisältävä piharakennus. Pirkanmaan maakuntamuseo on antanut aiemmin lausunnon (DIAR: 734/2024) navetan purkamisesta. Lausunnossaan maakuntamuseo piti purkamista mahdollisena ja tuolloin esillä olleita suunnitelmia paikalle rakennettavasta uudisrakennuksesta lähtökohteisesti onnistuneina. Ala-Pärri on osa Viitapohjan maakunnallisesti arvokasta kulttuurimaisemaa ja sitä koskee Sisaruspohjan osayleiskaavassa merkintä Historiallisesti merkittävä rakennus tai kohde.

Hankealueella sijaitsee Pohtolan kylään kuulunut Ala-Pärrin historiallinen asuinpaikka (muinaisjäännöstunnus 1000050812), joka on mahdollisesti siirtynyt tälle sijalleen vasta isojaon aikaan. Tästä syystä ja koska myöhemmän maankäytön vaikutukset kohteeseen ovat olleet kohtuullisen suuret, on kohde Museoviraston ylläpitämässä muinaisjäännösrekisterissä ns. muuna kohteena. Historiallisiin asuinpaikkoihin voi kuitenkin liittyä kiinteinä muinaisjäännöksinä pidettäviä maakerroksia tai rakenteita. Jos rakennushankkeeseen liittyvien kaivutöiden yhteydessä tavataan nokista maata, hiiltä, kiveystä, kivi- tai tiilimuurausta, muita merkkejä kiinteästä muinaisjäännöksestä tai arviolta yli 100 vuotta vanhoja esineitä, tulee työt kyseiseltä kohdalta keskeyttää ja ilmoittaa asiasta välittömästi Pirkanmaan maakuntamuseoon (Muinaismuistolaki 14 ja 16 §).

Alueellisena vastuumuseona toimiva Pirkanmaan maakuntamuseo on tutustunut hankkeeseen ja toteaa, että se on rakennetun ympäristön ja maiseman arvojen osalta hyväksyttävissä. Mikäli rakentamislupaa tullaan myöhemmin hakemaan pääpiirteissään nyt esillä olleita, 2.9.2025 päivättyjä suunnitelmia vastaavilla piirustuksilla, lupahakemuksesta ei ole välttämätöntä pyytää maakuntamuseon lausuntoa.”

Tiedoksi

Hakija, Pirkanmaan ELY-keskus, Rakennusvalvonta

Muutoksenhaku

§

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

 

Valitusoikeus

Valitusoikeus on:

1) viereisen tai vastapäätä olevan kiinteistön tai muun alueen omistajalla ja haltijalla;                    
2) sellaisen kiinteistön tai muun alueen omistajalla ja haltijalla, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa;                    
3) sillä, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa;                    
4) sillä, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa;                    
5) kunnalla;                    
6) naapurikunnalla, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa;                    
7) muulla viranomaisella toimialaansa kuuluvissa asioissa.

Valitusoikeus on lisäksi toimialueellaan sellaisella rekisteröidyllä yhteisöllä, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun edistäminen, jos rakentamislupa koskee rakennusta hankkeessa, johon sovelletaan ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annettua lakia.

Oikaisuvaatimukseen annettuun päätökseen saa hakea muutosta valittamalla vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos hallintopäätöstä on oikaisuvaatimusmenettelyssä muutettu tai se on kumottu, oikaisuvaatimukseen annettuun päätökseen saa kuitenkin hakea muutosta valittamalla myös yllä mainitut, joiden valitusoikeudesta on erikseen säädetty.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet. 

Hallinto-oikeuden yhteystiedot:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi


Valitusaika

Päätös on annettu tiedoksi julkisella kuulutuksella julkaisemalla kuulutus ja kuulutettava asiakirja Tampereen kaupungin verkkosivuilla (www.tampere.fi/ilmoitustaulu).

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, tiedoksisaantipäivää lukuun ottamatta. Tiedoksisaannin katsotaan tapahtuneen seitsemäntenä päivänä siitä lukien, kun päätös annettu tiedoksi julkisella kuulutuksella.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.


Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

- valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
​​​​​​- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituskirjelmään on liitettävä
​​​​​
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

 

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

 

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 310 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.