Kaupunginhallitus, kokous 3.11.2025

Lataa  Kuuntele 

§ 461 Oikaisuvaatimus tuntiopettajan määräaikaisen virkasuhteisen tehtävän täyttämisestä Tampereen seudun ammattiopistossa 

TRE:3645/01.02.01/2025

Valmistelija

  • Salmi Pekka, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Osaamisalajohtaja Matti-Pekka Tuomilehto, puh. 050 301 0483, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Lakiasiainjohtaja Laura Klami, puh. 040 543 2285, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Tampereen kaupungille on 30.9.2025 saapunut oikaisuvaatimus osaamisalajohtajan päätökseen 11.9.2025 § 19 koskien päätoimisen määräaikaisen tuntiopettajan virkasuhteeseen ottamista Tampereen seudun ammattiopiston rakennetun ympäristön ja kiinteistöalan osaamisalalle. Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan päätöksen kumoamista virheellisenä ja asian palauttamista takaisin valmisteluun.

Tredussa on ollut 11.6.–8.8.2025 julkisesti haettavana päätoimisen tuntiopettajan (rakennusala) virkasuhteinen tehtävä ajalle 29.9.2025–31.7.2026. Määräajassa tehtävää haki 19 hakijaa, joista seitsemän täytti kaikki kelpoisuusehdot.

Kelpoisuusehdot tehtävään määräytyvät opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen (986/1998) 13 §:n mukaan. Koska opetustehtävä edellyttää erityisen vahvaa käytännön ammattitaitoa rakennusalan tehtävistä, kelpoiseksi katsotaan myös alan soveltuva erikoisammattitutkinto, pedagogiset opinnot ja vähintään viiden vuoden työkokemus opetettavalta alalta. Kelpoisuusvaatimuksena oli lisäksi voimassa oleva B-luokan ajokortti. Eduksi katsottiin ohjaus- ja opetustyökokemus, Wilma-opiskelijahallintaohjelman ja digitaalisten Moodle- ja Teams-oppimisympäristöjen tuntemus sekä hyvä perehtyneisyys rakennusalan työturvallisuusasioihin.

Haastatteluihin kutsuttiin kaikki seitsemän kelpoista hakijaa, joista yksi perui haastattelun. Oikaisuvaatimuksen tekijä on yksi haastatelluista. Tehtävään valittiin talonrakennusalan EAT MN ja varasijalle rakennustekniikan diplomi-insinööri MH.

Oikaisuvaatimuksen tekijä katsoo, että koska valitun henkilön työkokemus on pieneltä osin parkettiasennuksista ja opettamisesta ja muutoin laatoitus- ja muuraustöistä, ei sitä voi pitää tehtävässä vaadittavana erityisen vahvana käytännön ammattitaitona rakennusalan tehtävistä. Hän katsoo myös, että varalle valitun henkilön työkokemus koostuu vain opetustehtävistä. 

Tämän osalta työnantaja toteaa, että valitulla henkilöllä on rakennusalan kokemusta työnjohdossa ja suorittavassa työssä noin 18,5 vuotta. Hänellä on siten opetustehtävässä edellytettyä vahvaa kokemusta rakennusalan työtehtävistä ja lisäksi erityistä osaamista muuraus- ja laatoitustöistä. Varalle valitulla henkilöllä on opetustehtävässä edellytettyä erityisen vahvaa käytännön ammattitaitoa rakennusalan tehtävistä toisin kuin oikaisuvaatimuksen tekijä väittää. 

Oikaisuvaatimuksen tekijän aiempi työkokemus koostuu hänen hakemuksestaan saatavien tietojen perusteella seuraavista ammattinimikkeistä ja työtehtävistä: projektipäällikkö, hankkeiden johtaminen, rakenneterveysasiantuntija, kuntotutkimus, asiantuntijatehtävät ja rakennesuunnittelu tehtaassa. Täytettävänä olleessa tehtävässä opetetaan rakennusalan perustutkinnon mukaisia työtehtäviä eikä yksikään edellä mainituista työtehtävistä sisälly opetettavaan tutkintorakenteeseen. Oikaisuvaatimuksen tekijän hakemuksessa ei mainita lainkaan rakennusalan suorittavassa työssä saatua kokemusta. Hän on kertonut toimineensa opettajana oppilaitoksen omilla rakennustyömailla, mutta sitä ei katsota rakennusalan työtehtäväksi, vaan opetustehtäväksi.

Näin ollen kelpoisuustulkinnassa on tapahtunut valitettavasti virhe, jossa oikaisuvaatimuksen tekijä on tulkittu virheellisesti kelpoiseksi rakennusalan tuntiopettajan tehtävään. Hänellä ei ole tehtävässä vaadittua ja kelpoisuusasetuksen mukaista vähintään kolmen vuoden työkokemusta lähinnä alaa koskevista tehtävistä. Oikaisuvaatimuksen tekijä ei siis täytä tehtävän kelpoisuusvaatimuksia eikä häntä olisi tullut kutsua haastatteluun.

Päätoimiseen tuntiopettajan tehtävään on valittu ansiovertailuun perustuvassa kokonaisharkinnassa ansioituneimmaksi katsottu hakija, joka täyttää tehtävän kelpoisuusvaatimukset.   

Osa asiassa kertyneistä asiakirjoista on salassa pidettäviä. Salassapidon peruste: Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta 24 § 1 momentti 29-kohta.

Henkilötietoja sisältäviä päätösasiakirjan osia tai sen liiteasiakirjoja ei julkaista kaupungin verkkosivuilla.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Oikaisuvaatimus hylätään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Henkilötietoja sisältävä teksti

Salassa pidettävät ja henkilötietoja sisältävät tiedot poistettu.

Lausunnot

Juristi Minna Kaipinen:

Osaamisalajohtaja on ollut toimivaltainen päättämään asian, päätös ei ole syntynyt virheellisessä järjestyksessä eikä se ole muutoinkaan lainvastainen. Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty mitään sellaista uutta tietoa, jonka vuoksi päätöstä tulisi myöskään tarkoituksenmukaisuusperusteella muuttaa. 

Tiedoksi

Oikaisuvaatimuksen tekijä, Matti-Pekka Tuomilehto, Mika Uronen, Sirpa Köppä, Milka Kekäläinen, Minna Kaipinen

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa muutosta hakea se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta myös se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen, kuntayhtymän jäsenkunta ja sen jäsen sekä kuntien yhteisen toimielimen osallinen kunta ja sen jäsen.

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Hallinto-oikeus ei ota tutkittavakseen yksityisoikeudellista asiaa koskevaa valitusperustetta, jonka osalta toimivalta on käräjäoikeudella.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet. 

Hallinto-oikeuden yhteystiedot:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
 - valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
 - päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 310 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.