Kasvatus- ja opetuslautakunta, kokous 11.11.2025

Pöytäkirja on tarkastamaton

§ 116 LISÄPYKÄLÄ: A2- ja B2-kielten oppimäärien vaihtaminen ja kielen opiskelun keskeyttäminen 12.11.2025 alkaen (lisäpykälä) 

TRE:5049/12.01.01/2025

Valmistelija

  • Järvelä Kristiina, Perusopetuksen johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Perusopetusjohtaja Kristiina Järvelä, puh. 040 800 4678, opetusjohtaja Ulla Ojalammi puh. 050 428 3044, pedagoginen asiantuntija Kaisa Tuomarla, puh. 041 730 6138, etunimi.sukunimi@tampere.fi ja pedagoginen asiantuntija Teemu V. Nieminen, puh. 040 678 3753, etunimi.v.sukunimi@tampere.fi  

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Leeni Herrala, puh. 040 801 6102, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Tampereella voi opiskella vapaavalintaisia A2- ja B2-kieliä. Myös pakollisena A1 -kielenä voi opiskella englannin ohella muita kieliä. Oppilaan huoltaja päättää oppiaineita ja oppimääriä koskevista valinnoista. Lähtökohtana kuitenkin on, että valinnat ovat pysyviä, eikä niitä jälkikäteen voida huoltajan hakemuksesta muuttaa muutoin kuin perustelluista syistä.  

Jotta oppilaiden oikeusturva ja yhdenvertainen kohtelu toteutuvat, paikalliseen opetussuunnitelmaan on suositeltavaa kirjata Opetushallituksen mukaisesti, mitkä ovat hyväksyttäviä perusteita oppimäärän muuttamiselle ja menettelytavat muutoksia haettaessa. Perusteiden ja menettelytapojen tulee olla yhtenevät kaikissa saman perusopetuksen järjestäjän kouluissa.   

Kielivalintojen muutosten perusteiden sekä menettelytapojen yhtenäistämiseksi ja täsmentämiseksi esitetään liitteen mukaista paikallista tarkennusta opetussuunnitelman lukuun 9.2. kielivalintojen muutosten perusteista ja menettelytavoista.  

Painavia syitä Tampereen perusopetuksessa kielen vaihtamiseen tai kielen opiskelun keskeyttämiseen voivat olla:   

  1. kielivalinnan jälkeen ilmenneet oppimisvaikeudet tai muut tekijät, jotka vaikuttavat olennaisesti kielen opiskeluun   

  1. merkittävä muutos oppilaan elämäntilanteessa tai terveydentilan muutos,   

  1. siirtyminen kouluun, jossa aiemmin opiskeltua kieltä ei opeteta.  

 

Menettelytapa koskien A1-, A2- ja B2-kielten vaihtoa ja sen mahdollisesti aiheuttamaa oppimäärän muutosta: 

  1. Huoltaja tekee vapaamuotoisen kirjallisen hakemuksen kielivalinnan muuttamisesta (keskeyttämisestä tai vaihtamisesta) sähköisessä oppilashallintojärjestelmässä rehtorille.      
  2. Koulun pedagogisen tuen tiimi käsittelee huoltajan hakemuksen. Käsittelyn pohjalta rehtori tekee päätöksen asiasta ja tiedottaa oppilaan huoltajia hakemuksen hyväksymisestä tai hylkäämisestä. Tarvittaessa huoltajaa pyydetään täydentämään hakemusta ennen asiasta päättämistä. 

 

Muutokset astuvat voimaan 12.11.2025 alkaen.

Hallintosäännön (2.9.2025) 18 §:n mukaan kasvatus- ja opetuslautakunnan tehtävänä on järjestää perusopetus lukuun ottamatta aikuisten perusopetusta.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Savisaari Lauri, Johtaja

Liitteen mukainen lisäys Tampereen kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelmaan hyväksytään ja se astuu voimaan 12.11.2025 alkaen.

Perusopetusjohtajalle myönnetään oikeus tehdä opetussuunnitelmaan harkinnanvaraisia, luonteeltaan teknisiä ja korjaavia muutoksia.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Kristiina Järvelä, Ulla Ojalammi, Simo Turtianen, Mari Palviainen, Monika Sola, Harri Jurvela, Mikko Tiirikainen, Kaisa Tuomarla, Teemu V Nieminen, Perusopetuksen hallinto

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.