§ 65 Sähköteknisten järjestelmien asiakkuudenhallintajärjestelmä Keycom GIS:n ja YritysCRM:n integraatiokehityksen hankinta Tiera Oy:ltä

Lataa  Kuuntele 

TRE:5791/02.07.01/2025

Päätöspäivämäärä

17.11.2025

Päätöksen tekijä

Johtaja, digitalisaatio ja tietohallinto

Valmistelijan yhteystiedot

Tietohallintokoordinaattori Risto Asikainen,​ puh. 050 466 0697,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johtaja Maria Nikkilä,​ puh. 040 5811 477,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Kaupunkiympäristön palvelualueelle on hankittu IOH-​yksikön käyttöön sähköteknisten järjestelmien hallintajärjestelmä,​ jolla hallitaan mm. kaupungin omistamia tietoliikenneverkkoja (TRE:1597/00.01.05/2021).

Sähköteknisten järjestelmien hallintajärjestelmän kautta vuokrattavien yhteyksien hallintaan on kehitetty asiakashallintajärjestelmä,​ joka mahdollistaa tarvekyselyt,​ sopimushallinnan,​ asiakashallinnan ja niiden ylläpidon. Asiakashallintajärjestelmä on integroitu kaupunkiympäristön palvelualueella käytössä olevaan sähköteknisten järjestelmien verkkotietojärjestelmään,​ jossa dokumentoidaan ja ylläpidetään passiivista infraa sekä muiden muassa vuokrattuja yhteyksiä,​ laitepaikkoja ja putkia. Integraation jatkokehittäminen on välttämätöntä, jotta kaikki sen mahdollistamat taloudelliset hyödyt voidaan realisoida.

Tiera Oy on kuntien, kuntayhtymien, hyvinvointialueiden ja kuntaomisteisten yhtiöiden omistama osakeyhtiö, joka tarjoaa omistajilleen tietohallinnon ja tietotekniikan asiantuntija-, sovellus- ja infrastruktuuripalveluja. Toimittaja toimii julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) tarkoittamassa mielessä omistajiensa sidosyksikkönä ja yhteishankintayksikkönä. Tampereen kaupunki on Tiera Oy:n osakkeenomistaja.

Tiera Oy on hankintalain 49 §:ssä tarkoitetulla menettelyllä 20.1.2023 käynnistänyt ”Tiera 365 – Microsoft -ympäristöön liittyvät asiantuntija- ja ylläpitopalvelut (Microsoft 365, Azure,Dynamics 365, Power Platform ja koulutus)” – nimisen dynaamisen hankintajärjestelmän. Tiera Oy:n ja Tieran alihankkijan välinen sopimus perustuu kyseissä dynaamisessa hankintajärjestelmässä toteutettuun DPS:n sisäiseen kilpailutukseen.

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 15 §:n 1 momentin mukaan lakia ei sovelleta hankintaan,​ jonka hankintayksikkö tekee sidosyksiköltään.

Digitalisaatio ja tietohallinto -​ryhmä pyysi Tiera Oy:ltä tarjousta sähköteknisten järjestelmien myynnin prosessin kehitysprojektin hankinnasta. Hankinnan kohteena on asiakashallintajärjestelmän ja KeyCom-omaisuudenhallintajärjestelmän välisten integraatioiden kehittäminen, millä mahdollistetaan sujuva laskutus ja sopimustenhallinta ja asiakasportaali.

Tiera Oy antoi 27.10.2025 tarjouksen sähköteknisten järjestelmien myynnin prosessin kehitysprojektin toteuttamisesta. Kehitysprojektin ennakoitu työmäärä on 73 henkilötyöpäivää. Tarjouksen työmääräarvion mukainen arvonlisäveroton kokonaishinta on sitoumuksetta 69.405 euroa. Laskutus tapahtuu kuukausittain jälkikäteen toteutuneen mukaisesti. Projektin arvioitu kokonaiskesto on noin viisi (5) kuukautta.

Tarjous täyttää tilaajan vaatimukset ja on hinnaltaan sekä muilta ehdoiltaan hyväksyttävissä. 

Sopimus sähköteknisten järjestelmien myynnin prosessin kehitys-projektin hankinnasta esitetään tehtäväksi Tiera Oy:n kanssa (y-​tunnus 2362180-​3). ​Sopimus on määräaikaisesti voimassa enintään 30.4.2026 saakka.

Hankinta-​asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi,​ kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa. ​

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii ICT-​palveluvastaava,​ jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Henna Mäkilä. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii tarvittaessa yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.​

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 69.405 euroa sopimuskauden aikana.​

Tampereen kaupungin konsernihallinnon toimintasäännön (konsernijohtaja 1.9.2025 § 157) liitteen 1 mukaan digitalisaatio ja tietohallinto -​ryhmän johtaja vastaa ja päättää Tampereen kaupungin ICT-​hankinnoista ja ICT-​sopimuksista vuosisuunnitelman rajoissa sekä seudullisessa yhteistyösopimuksessa tietohallinnon yhteistyöstä Tampereen kaupungille valtuutetuista hankinta-​asioista.

Päätös

Sopimus Tampereen kaupungin sähköteknisten järjestelmien asiakkuudenhallintajärjestelmän jatkokehityksestä tehdään Tiera Oy:n kanssa (y-​tunnus 2362180-​3).​ Sopimus on määräaikaisesti voimassa enintään 30.4.2026 saakka.

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään ICT-​palveluvastaava (Henna Mäkilä).

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 69.405 euroa sopimuskauden aikana.​

Hankinnasta aiheutuva kustannus kohdistetaan projektirakenneosalle K1130_​ICT_​23_​09. 

Sopimus hankinnasta syntyy vasta sopimuksen allekirjoituksella.

Allekirjoitus

Johtaja Maria Nikkilä

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.