Kaupunginhallituksen konsernijaosto, kokous 21.10.2025

Lataa  Kuuntele 

§ 89 Omistajan ennakkokanta Finnpark Oy:n laajentumisessa uudelle liiketoiminta-alueelle ja tytäryhtiön perustamisasiassa 

TRE:5324/00.01.02/2025

Valmistelija

  • Vuojolainen Arto, Liiketoiminta- ja rahoitusjohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Kehityspäällikkö Miikka Seppälä, puh. 050 377 0303, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Lakiasiainjohtaja Laura Klami, puh. 040 543 2285, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Hallintosäännön (2.9.2025) 15.2 § 11. kohdan mukaan kaupunginhallituksen konsernijaosto päättää konserniohjeen mukaisesta kaupungin kannan antamisesta lukuun ottamatta Tampereen Energia -konserniin kuuluvien yhtiöiden osakkeiden myyntiä, joiden osalta kannan antamisesta päättää valtuusto. Tytäryhtiön on jo valmisteluvaiheessa hankittava Tampereen kaupungin kanta tehdessään päätöstä merkittävästä asiasta. Velvollisuus kaupungin kannan eli ennakkokäsityksen hankkimiseen on tytäryhtiön hallituksella. Tytäryhtiön hallituksen puheenjohtajan velvollisuutena on valvoa, että omistajan kanta asiaan on haettu ja että se kirjataan pöytäkirjaan siinä hallituksen kokouksessa, jossa asiasta tehdään päätös.

Konserniohjeen mukaan yhtiön toimitusjohtajan tehtävänä on huolehtia siitä, että kaupunki ja sen omistajaohjausyksikkö saa tiedon valmisteilla olevasta päätöksestä riittävän aikaisessa vaiheessa ja että kaupungilla on kaikki tarvittavat tiedot kaupungin kannan valmisteluun ja sitä koskevaan päätöksentekoon. Kaupungin kanta haetaan omistajaohjausyksikön kautta kaupunginhallituksen konsernijaostolta liiketoiminnan kannalta merkittävistä (suhteessa yhtiön nykyiseen ja tavanomaiseen liiketoimintaan) asioista mm. liiketoiminnan merkittävä laajentaminen (esim. uusille liiketoiminta-alueille tai kansainvälisille markkinoille).

Finnpark Oy on tunnistanut tarpeen laajentaa liiketoimintaansa yksityiseen pysäköinninvalvontaan ja hakee tätä varten omistajan ennakkokantaa. Finnpark konserni harjoittaa omien kiinteistöjensä pysäköintiliiketoiminnan lisäksi pysäköinnin operointiliiketoimintaa useille yksityisille ja julkisille kiinteistönomistajille. Osana pysäköinninjärjestämisen kokonaisuutta kiinteistönomistajat odottavat, että myös pysäköinninvalvontatoiminta on järjestetty, jotta pysäköintipaikat ovat pysäköintipaikan maksaneen käytössä.

Tällä hetkellä Finnpark hankkii sekä omiin että operoimiinsa kohteisiin pysäköinninvalvontapalvelut ulkopuolisilta toimijoilta. Pysäköintioperoinnin kokonaishallinnan, kustannustehokkuuden, kustannustenhallinnan ja laadunvalvonnan kannalta pysäköinninvalvontaliiketoiminnan järjestäminen osana omaa palvelukokonaisuutta on tarkoituksenmukaista, ja parantaa myös yhtiön asemaa operointiliiketoimintakilpailutuksissa.

Uuden liiketoiminnan riskit ovat yhtiön arvioinnin mukaan maltilliset eikä laajentuminen uudelle liiketoiminta-alueelle vaadi yhtiöltä suuria investointeja tai perustamiskustannuksia, vaan toiminnan käynnistyminen nojaa nykyisiin resursseihin.

Kaupunki omistajana odottaa Finnparkilta mm. kannattavuutta, taloudellista tehokkuutta ja osingonmaksua sekä korkeaa asiakastyytyväisyyttä.

Omistajan näkökulmasta laajentuminen on perusteltua ja siksi ennakkokanta on positiivinen. Etukäteen arvioituna yhtiön antamien tietojen mukaan liiketoiminnan maltilliset taloudelliset riskit, positiiviset vaikutukset yhtiön liiketoimintakokonaisuuteen ja tukeutuminen olemassa olevaan liiketoimintaan sekä reagoiminen kilpailutilanteeseen ovat linjassa tytäryhtiöiden konserniohjeen määräysten ja yhtiön strategian kanssa.

Laajentumisella on arvion mukaan positiivinen vaikutus yhtiön liiketoimintaan kokonaisuutena ja se parantaa yhtiön toimintaedellytyksiä mm. kilpailutuksissa. Potentiaalista mainehaittaa yhtiön pitää hallita suunnitellun mukaisella vastuullisella toiminnalla.

Mahdollisen tytäryhtiön perustaminen jatkossa on perusteltua esim. liiketoiminnan kasvaessa tai omistuspohjan laajentamiseksi.

Yhtiön toimitusjohtaja esittelee uuden liiketoiminnan perusteita tarkemmin kokouksessa.

Yhtiön valmistelema liitteenä oleva materiaali sisältää liikesalaisuuksia ja on salassa pidettävä lain viranomaisen toiminnan julkisuudesta 621/1999 24 §:n 1 momentin 20-kohdan perusteella.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Finnpark Oy:n tilannekatsaus uudesta liiketoiminta-alueesta merkitään tiedoksi.

Finnpark Oy:lle annetaan konserniohjeen mukaisena omistajan ennakkokantana lupa laajentua uudelle liiketoiminta-alueelle ja tarvittaessa perustaa liiketoimintaa varten tytäryhtiö.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Konsernijaosto myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden Finnpark Oy:n toimitusjohtaja Antti Marttilalle. Hän oli asiantuntijana läsnä kokouksessa asian käsittelyn ajan ja poistui ennen päätöksentekoa.

Tiedoksi

Arto Vuojolainen, Miikka Seppälä

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.