§ 26 Avolavakuorma-auton pienhankinta Tampereen seudun ammattiopistoon

Lataa  Kuuntele 

TRE:4578/02.07.01/2025

Päätöspäivämäärä

18.11.2025

Päätöksen tekijä

Osaamisalajohtaja, rakennettu ympäristö ja kiinteistöala, ammatillinen koulutus

Valmistelijan yhteystiedot

Koulutuspäälllikkö Mika Uronen,​ puh. 040 7115439,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi,​ lehtori Antti Alapispa,​ puh. 040 8062593,​ etunimi. sukunimi@tampere.fi,​ hankintasuunnittelija Piritta Simonen,​ puh. 040 8687664,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Osaamisalajohtaja Matti-​Pekka Tuomilehto,​ puh. 050 3010483,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen seudun ammattiopiston (Tredu) maarakennusalan opetuskäyttöön on tarve hankkia avolavakuorma-auto. Perusteluna hankintatarpeelle on lisääntynyt työmaaurakointi ja opiskelijamäärän lisääntyminen aikuisryhmien vuoksi.

Tredu pyysi tarjouksia avolavakuorma-autosta tarjouspyynnössä eritellyn mukaisesti. Kyseessä on kertahankinta.

Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta.  

Hankintamenettelynä käytettiin Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaista rajoitettua menettelyä, jossa tarjouksia pyydettiin etukäteen määrätyltä joukolta yrityksiä, jotka arvioitiin luotettaviksi ja toimituskykyisiksi suorittamaan hankinta. Tarjouspyyntö lähetettiin 4.9.2025 sähköpostitse kolmelle (3) potentiaaliselle tarjoajayritykselle: Pirkanmaan Hyötyautot Oy (Y-tunnus 1963433-7), ST-Autokeskus Oy (Y-tunnus 2499620-1) ja Tampereen Aikuiskoulutussäätiö sr (Y-tunnus 0155651-0).

Tarjouksen jättivät määräaikaan 17.9.2025 mennessä: ST-Autokeskus Oy (Y-tunnus 2499620-1) ja Tampereen Aikuiskoulutussäätiö sr (Y-tunnus 0155651-0).

 

Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen

Hankintayksikkö on tarkistanut tarjouskilpailuun osallistuneiden tarjoajien soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja vastasivat hankinnan kohteelle asetettuja vaatimuksia.

Tarjousten vertailu

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin parasta hinta-laatusuhdetta seuraavin painotuksin: Hinta, painoarvo 70 % ja Laatu, painoarvo 30 %. Laadun vertailuperusteet ja pisteytys ilmoitettiin tarjouspyynnössä.

Tarjousten vertailuvaiheessa ilmeni, ettei ST-Autokeskus Oy pysty toimittamaan tarjoamaansa ajoneuvoa. Tampereen Aikuiskoulutussäätiö sr:n tarjoama ajoneuvo koeajettiin ja todettiin hinnaltaan ja laadultaan hyväksyttäväksi.

Edellä mainitun perusteella esitetään hankittavaksi Tampereen Aikuiskoulutussäätiö sr tarjoama avolavakuorma-auto VW Crafter Doppel 2,0 TDI 140 hv, 4-motion, rekisteritunnus GPA-813. Sisältäen ominaisuudet ja toimitussisällön tarjouspyynnön ja tarjouksen mukaisesti. Tarjoukseen sisältyy myös käyttö- ja huolto-ohjeet sekä käytönopastus. Toimitusaika on vuoden 2025 loppuun mennessä.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on yhteensä 32 000 euroa (alv 0 %).

Hankinnan kustannukset kohdennetaan vuoden 2025 investointeihin, kustannuspaikka 134769 ja prr-osa IO1340_25_01_01_06.

 

Asiakirjojen julkisuus

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa.

 

Hankinnan valmistelijoina toimivat lehtori Antti Alapispa ja hankintasuunnittelija Piritta Simonen.

Tilaus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Hallintosäännön 143 §:n mukaan viranhaltija tai hänen määräämänsä allekirjoittaa päätökset, sopimukset, sitoumukset ja muut asiakirjat päättämissään asioissa.

Osaamisalajohtajan päätösvalta arvoltaan alle 100 000 euron irtaimen omaisuuden sekä palvelujen hankintaan perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 28.8.2025 § 38. Elinvoiman palvelualueen toimintasääntö. (Toimintasäännön liite: Yleishallinto 26.8.2025 alkaen.)

Päätös

Tampereen seudun ammattiopisto Tredun maarakennusalan opetuskäyttöön hankitaan esityksen mukaisesti pienhankintana avolavakuorma-auto VW Crafter Doppel 2,0 TDI 140 hv 4-motion, rekisteritunnus GPA-813, Tampereen Aikuiskoulutussäätiö sr:ltä (Y-tunnus 0155651-0).

Hankinnan kokonaiskustannukset 32 000 euroa (alv 0 %) kohdennetaan v. 2025 investointeihin, kustannuspaikka 134769 ja prr-osa IO1340_25_01_01_06.

Tilaus voidaan tehdä, kun hankintapäätös on lainvoimainen.

Allekirjoitus

Osaamisalajohtaja Matti-Pekka Tuomilehto

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.