§ 34 Digitaalinen liikuttaja -pilotin hankinta Hakametsä Sport Campuksen kehittämisen tueksi Fennoscandic Simulation Systems Oy:ltä

Lataa  Kuuntele 

TRE:5328/02.07.01/2025

Päätöspäivämäärä

25.11.2025

Päätöksen tekijä

Hankejohtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Talous- ja hankintavastaava Pekka Ranta. puh. +358 50 564 6637 ja hankekehityspäällikkö Markus Joonas, puh. +358503450705, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hankejohtaja Tero Tenhunen (puh. +358 50 5402 860), etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Hankinnan sisältönä on digitaaliseen alustaan pohjautuva, lapsille ja nuorille suunnattu liikuntapalvelu. Hakametsä Sport Campus tavoittelee kuntalaisten liikunnan edistämistä monin eri tavoin. Olosuhteita ja toimintoja rakennetaan arkiliikunnasta huippu-urheiluun. Digitaaliseen alustaan perustuvan palvelun tavoitteena on laajentaa liikuntapalveluiden saavutettavuutta mahdollisimman monelle käyttäjälle sekä tarjota monipuolisia vaihtoehtoja ja erilaisia liikuntatapoja. Digitaaliseen alustaan perustuva liikuntapalvelu palvelee ennen kaikkea arkiliikuntaa, soveltuu esimerkiksi koulun liikuntatuntien ohjelmaksi sekä perheiden yhteiseen liikkumishetkeen.

 

Strateginen hankekehitys pyysi tarjouksia Digitaalinen liikuttaja -pilotista Hakametsä Sport Campuksen kehittämisen tueksi. Sopimuskausi on määritelty alkavaksi 2025 aikana ja palvelun on määritelty oltavan käytettävissä 12 kuukautta. 

 

Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta.  

 

Hankintamenettelynä käytettiin Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaista rajoitettua menettelyä, jossa tarjouksia pyydettiin etukäteen määrätyltä joukolta yrityksiä, jotka arvioitiin luotettaviksi ja toimituskykyisiksi suorittamaan hankinta. Tarjouspyyntö lähetettiin 27.10.2025 neljälle yritykselle, jotka olivat Lentävä Liitutaulu OY (2500405-9), Moovkids Oy (2681789-5), Geego Kids Oy (2999707-8) sekä Fennoscandic Simulation Systems Oy (3136431-7). Tarjouspyyntö ja sen liitteet olivat saatavilla Buildercom-palvelussa.

 

Tarjouksen jättivät määräaikaan 12.11.2025 klo 12 mennessä seuraavat 2 yritystä:

 

Geego Kids Oy (2999707-8)

Fennoscandic Simulation Systems Oy (3136431-7)

 

 

Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen 

 

Hankintayksikkö on tarkastanut tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset ennen hankintapäätöksen tekemistä. 

 

  

 

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen 

Kaikki tarjouskilpailuun osallistuneet tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset.

 

 

Tarjousten vertailu 

 

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. 

 

Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin parasta hinta-laatusuhdetta seuraavin painotuksin: 

 

Hinta 40% vertailupistettä 

Laatu 60% vertailupistettä 

 

Tarjousvertailu toteutettiin tarjouspyynnössä kuvatulla tavalla. Tarjoajien kunkin vertailuperusteen osalta saamat pisteet ja pisteytyksen perustelut ilmenevät hankintapäätöksen liitteenä olevasta vertailutaulukosta.

 

Tarjoajien kokonaisvertailupisteet käyvät ilmi hankintapäätöksen liitteenä olevasta vertailutaulukosta.

 

Edellä mainitun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki Fennoscandic Simulation Systems Oy (3136431-7).

 

 

Fennoscandic Simulation Systems Oy (3136431-7) esitetään valittavaksi sopimuskumppaniksi. 

 

 

Asiakirjojen julkisuus 

 

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa. Asiakirjatiedustelut osoitetaan osoitteeseen kirjaamo@tampere.fi.  

 

 

Hankinnan valmistelijana toimi talous- ja hankintavastaava Pekka Ranta ja hankekehityspäällikkö Markus Joonas. 

 

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.  

 

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii talous- ja hankintavastaava, jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Pekka Ranta. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii tarvittaessa yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle. 

 

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 7500,00 euroa vuodessa eli 7500,00 euroa sopimuskauden aikana.

 

Hankejohtaja päättää Strategisen hankekehityksen ja johtamiensa kehitysohjelmien hankinnoista. Konsernihallinnon toimintasäännön (Konsernijohtajan päätös § 21, 13.2.2025, TRE:5624/00.01.01/2024) liitteen 1 mukaisesti Strategisen hankekehityksen tilaus- ja menojen hyväksymisoikeus on hankejohtajalla sekä talous- ja hankintavastaavalla.

Hankinnasta on sovittu Digitalisaatio ja tietohallinto -ryhmän kanssa. Tämän päätöksen tarkoitus on päättää strategisen hankekehityksen järjestämä kilpailutus. Prosessissa edetään Konsernimääräys 19.5.2025, TRE:2681/00.01.01/2025 mukaisesti. 

 

 

Päätös

Sopimus digitaalinen liikuttaja -pilotista tehdään sopimuskaudeksi, joka on määritelty alkavaksi 2025 aikana ja palvelun on määritelty oltavan käytettävissä 12 kuukautta, Fennoscandic Simulation Systems Oy (3136431-7) kanssa.  

 

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään talous- ja hankintavastaava Pekka Ranta. Sopimuksen allekirjoittaa johtaja Maria Nikkilä, tietohallinto ja digitalisaatio.

 

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 7500,00 euroa vuodessa eli 7500,00 euroa sopimuskauden aikana. Kustannukset maksetaan strategisen hankekehityksen projektilta K1130_0179541.

 

Sopimus hankinnasta syntyy vasta hankintasopimuksen allekirjoituksella. 

 

Allekirjoitus

Hankejohtaja Tero Tenhunen (puh. +358 50 5402 860), etunimi.sukunimi@tampere.fi

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.