§ 81 Pirkanmaan kilpailukykyallianssin toimintaympäristön selvitystyön pienhankinta Miltton Oy:ltä

Lataa  Kuuntele 

TRE:5967/02.07.01/2025

Päätöspäivämäärä

19.11.2025

Päätöksen tekijä

Johtaja, kilpailukyky ja innovaatiot

Valmistelijan yhteystiedot

Erityisasiantuntija Niko Juppi, puh. 040 508 7482, etunimi.sukunimi@tampere.fi 

Lisätietoja päätöksestä

Johtaja Teppo Rantanen, puh. 040 023 5442, etunimi.sukunimi@tampere.fi 

Päätöksen perustelut

Tampereen kaupunki on toteuttanut innovaatiotoiminnan ekosysteemisopimusta vuodesta 2021 lähtien ja sopimus on voimassa 31.12.2027 saakka. Sopimuksella on vahvistettu vetovoimaisten osaamiskeskittymien ja innovaatioympäristöjen rakentumista sekä suomalaisten toimijoiden kytkeytymistä kansainvälisiin TKI-verkostoihin ja arvoketjuihin. Sopimuksen turvin on onnistuttu kehittämään innovaatiotoiminnan ekosysteemejä, vahvistamaan alueellisia osaamiskärkiä sekä lisäämään tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan vaikuttavuutta kaupunkilähtöisesti.

Tampereen ekosysteemisopimuksen johtoryhmään ovat kuuluneet Tampereen kaupunki, Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä, Tampereen korkeakouluyhteisö, VTT, Pirkanmaan liitto, Pirkanmaan ELY-keskus ja Pirkanmaan hyvinvointialue. Nämä ovat myös keskeisiä älykkään erikoistumisen strategian toteuttajia ja sidosryhmiä. Edellä mainittujen toimijoiden kesken on avattu alustava keskustelu Pirkanmaan innovaatio/kilpailukykyallianssin tai muun vastaavan yhteenliittymän muodostamisesta. Lähtökohta on se, että Tampereella ja Pirkanmaalla on nykyisellään sekä rakenteellisesti että strategisesti hyvät lähtökohdat tehokkaalle kilpailukyky-, innovaatio- ja kasvupolitiikalle. Tavoitteet tulee kuitenkin asettaa tulevaisuusorientoituneesti vielä korkeammalle ja luoda pohjaa toimintatavoille, joilla nämä tavoitteet ovat mahdollista saavuttaa.

Allianssin ensivaiheita edistetään Tampereen kaupungin toteuttamalla Kansainvälisen toiminnan kehittäminen startupien ja yritysten TKI-yhteistyössä -hankkeella. Hankkeella vastataan kansallisiin ja kansainvälisiin kilpailukyvyn haasteisiin kehittämällä Pirkanmaan alueella uutta yhteistyömallia yritysten ja julkisten TKI-toimijoiden välille. Hankkeen keskeisenä tavoitteena on synnyttää Pirkanmaalle järjestäytymisen ja yhteistyön malli, joka yhdistää yritysten, julkisen sektorin ja tutkimusorganisaatioiden voimavarat strategisesti merkittävien innovaatiohankkeiden edistämiseksi ja alueellisen kilpailukyvyn vahvistamiseksi. Hankkeella tuetaan Tampereen kaupungin ja valtion välisen innovaatiotoiminnan ekosysteemisopimuksen toteutusta.

Hankinnan kohteena on palvelu, joka auttaa ymmärtämään toimintaympäristöä, johon mahdollista Pirkanmaan kilpailukykyallianssia ollaan luomassa. Palvelun on tarkoitus tunnistaa ilmiöitä, muutosvoimia ja tulevaisuussuuntia, jotka vaikuttavat kilpailukykyallianssin ensimmäisten vuosien toimintaan ja jotka tulee huomioida alueen toimijoiden yhteisen tiekartan laadinnassa.

Strategisen elinkeinopolitiikan yksikkö pyysi tarjouksia Pirkanmaan kilpailukykyallianssin toimintaympäristön selvitystyön hankintaan. Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 1-​kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta.

Tarjouspyyntö lähetettiin viidelle potentiaaliselle tarjoajalle 28.10.2025 sähköpostitse: Miltton Oy (Y-tunnus 1654439-5), 4FRONT Oy (Y-tunnus 2242273-0), Resolute HQ Oy (Y-tunnus 2740757-2), MDI Public Oy (Y-tunnus 1940671-3) ja Spinverse Oy (Y-tunnus 1877769-4). Tarjouspyynnössä annettiin mahdollisuus jättää lisäkysymyksiä sähköpostitse osoitteella niko.juppi@tampere.fi. Määräaikaan mennessä kaksi palveluntarjoajaa esitti lisäkysymyksiä ja tilaajan antoi vastaukset esitettyihin kysymyksiin määräaikaan 6.11.2025 mennessä.

Tarjouksen jättivät määräaikaan 12.11.2025 klo 16.00 mennessä Miltton Oy, 4FRONT Oy, Resolute HQ Oy ja MDI Public Oy.

Hankinta sisältää seuraavat palvelut:

  • Dokumenttiperustaisen taustaselvitys: 
    • Taustaselvityksessä syvennytään tilaajan toimittamiin materiaaleihin sekä tunnistetaan ja analysoidaan keskeisiä aineistoja niin kansalliselta kuin kansainväliseltä tasolta (esim. EU-tason ja kansallisen tason politiikkakuvaukset, rahoitusohjelmat, kehityssuunnitelmat jne.) 
  • Sidosryhmähaastattelut: 
    • Toteutetaan noin 30–40 laadullista puolistrukturoitua teemahaastattelua Pirkanmaalla ja sen ulkopuolella, esim. ministeriöiden, Euroopan unionin, alueen veturiyritysten ja muiden relevanttien kansainvälisten tahojen avainhenkilöihin. 
    • Tilaaja toimittaa alkuun auttavan listan haastateltavista. Listaa laajennetaan palveluntuottajan omien verkostojen kautta sekä taustaselvityksessä keskeiseksi tunnistettujen tahojen kontaktoimisella. 
  • Analyysi: 
    • Edelliset työvaiheet analysoidaan erikseen ja tuodaan yhteen synteesissä. Yhdistävässä synteesissä tunnistetaan megatrendejä, murroksia ja systeemisiä muutoksia, jotka muokkaavat alueellisen kilpailukyvyn, moniulotteisen TKI-järjestelmän sekä strategisen alue- ja kaupunkikehittämisen kenttää. Analyysiin koostetaan myös esimerkkejä monitoimijaisista konstellaatioista, joilla tunnistettuihin muutostekijöihin on kansainvälisesti tartuttu. 
    • Analyysiin toteuttamiseen osallistuu laaja asiantuntijatiimi yhteiskunnan eri osa-alueilta, mm. aluekehitys, kilpailukyky, strategia, kansallinen ja kansainvälinen politiikka, EU, pääomamarkkina sekä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta. 
  • Loppuraportti: 
    • Loppuraportti pitää sisällään johtopäätöksiä ja toimenpide-ehdotuksia, jotka tukevat allianssia yhteisen tiekartan luomisessa ja auttaa toimijoita kehittämään toimivan ja tulevaisuuskestävän yhteistyömuodon. 
    • Loppuraportti antaa perusteltuja näkemyksiä siitä, millaisia rakenteellisia ja kulttuurisia edellytyksiä kilpailukykyallianssin on rakennettava menestyäkseen muuttavassa toimintaympäristössä. 
    • Kokonaisuutta lähestytään holistisesti, mikä luo mahdollisuuksia, että kokonaisuudesta nousee esiin tavoitteen kannalta keskeisiä seikkoja, joita tilaaja ei välttämättä osannut itse ennakoida. 
    • Loppuraportti koostetaan raporttimuotoon (esim. PPT) ja siitä tuotetaan tiivistelmä. Jos selvitystä varten luodaan tekoälypohjainen tutkimusassistentti, tilaaja saa sen omaan käyttöönsä. 
  • Palvelu tullaan toteuttamaan marraskuun 2025 – maaliskuun 2026 aikana. 
  • Palveluntuottaja ja tilaaja tulevat järjestämään suunnittelupalaverin (2 h), väliraportoinnin (n.  2 h) ja loppupresentaation (n. 1,5 h). Näiden lisäksi on mahdollista järjestää ylimääräinen projektipalaveri (n. 1 h), jos sille koetaan tarvetta. Lisäksi tapaamisten välissä viestitään aktiivisesti muilla keinoilla tarpeen ilmetessä. 
  • Palveluntuottaja osallistuu mahdollisuuksien mukaan Tampereella järjestettävään aamiaistilaisuuteen 19.11.2025 ja benchmark-vierailulle Ouluun 26.11.2025. 

 

Valituksi tullut tarjoaja täyttää tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset. Kaikki tarjouskilpailuun osallistuneet tarjoukset vastasivat tarjouspyynnön vaatimuksia.

Valintaperusteena on kokonaistaloudellisesti paras laatu-hintasuhde seuraavassa tärkeysjärjestyksessä: 1. laatu, 2. hinta.

Tarjoukset arvioitiin seuraavilla arviointikriteereillä:

  • Laadullinen vertailuperuste 1: Toteutussuunnitelman sisällöllinen laatu ja työn toteuttamisen suunnitelmallisuus (arviointi 0–10 pistettä; enimmäispistemäärä 10 pistettä).
  • Laadullinen vertailuperuste 2: Työn toteuttamiseen osallistuvan toimijan kokemus ja referenssit vastaavia tavoitteita täyttävistä selvityksistä ja näkemys siitä, miten selvityksellä voidaan tukea strategista suunnittelua ja tiekartan laadintaa (arviointi 0–10 pistettä; enimmäispistemäärä 10 pistettä).
  • Hinta arvioidaan tarjouksen vertailuhinnan perusteella. Vertailuhinnaltaan halvin tarjous saa painoarvon mukaiset täydet viisi (5) pistettä ja muiden tarjoajien pisteet suhteutetaan halvimman Tarjoajan tarjoukseen kaavalla: halvimman Tarjoajan vertailuhinta / Tarjoajan vertailuhinta * maksimipisteet.

 

Tarjouksesta saatava enimmäispistemäärä oli yhteensä 25 pistettä. Eniten yhteispisteitä saanut tarjous valitaan toimeksiannon toteuttajaksi. Vertailutaulukko on kuvattu tarkemmin liitteessä 1.

Edellä mainitun perusteella ja tilaajan tekemän arvion mukaan Pirkanmaan kilpailukykyallianssin toimintaympäristön selvitystyö hankitaan Miltton Oy:ltä (Y-tunnus 1654439-5).

Strategisen elinkeinopolitiikan yksikkö on tarkastanut tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset ennen hankintapäätöksen tekemistä.

Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi vasta päätöksenteon jälkeen ja asiakirjat ovat liikesalaisuuksia lukuun ottamatta julkisia sopimuksen tekemisen jälkeen sekä asianosaisjulkisia hankintapäätöksen jälkeen (laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 621/1999). Asiakirjoja säilytetään Tampereen kaupungin sähköisessä arkistossa.

Hankinnan valmistelijana toimi erityisasiantuntija Niko Juppi.

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii innovaatiojohtaja, jota vakanssia hoitaa tällä hetkellä Irene Vekkeli. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii tarvittaessa yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on yhteensä enintään 37 000 euroa. Hankinnan kustannukset maksetaan Kansainvälisen toiminnan kehittäminen startupien ja yritysten TKI-yhteistyössä -projektin kustannuspaikalta H1130_25_04.

Konsernihallinnon toimintasäännön delegointiliitteen (konsernijohtajan päätös 1.9.2025 § 157) mukaisesti ryhmän johtaja päättää johtamansa toiminnan osalta tavaroiden ja palvelujen hankinnoista enintään 60 000 euroon asti sekä sopimusten hyväksymisestä vuosisuunnitelman rajoissa.

Päätös

Sopimus Pirkanmaan kilpailukykyallianssin toimintaympäristön selvitystyöstä tehdään Miltton Oy:n (Y-tunnus 1654439-5) kanssa.

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään innovaatiojohtaja Irene Vekkeli.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on yhteensä enintään 37 000 euroa.

Hankinnan kustannukset maksetaan Kansainvälisen toiminnan kehittäminen startupien ja yritysten TKI-yhteistyössä -projektin kustannuspaikalta H1130_25_04.

Hankintapäätös on kaupunkia sitova vasta, kun hankintasopimus on allekirjoitettu.

Allekirjoitus

Johtaja Teppo Rantanen

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.