Perustelut
Tampereen kaupunki on kiinteistörekisteriä ylläpitävä kunta.
Kun kunta huolehtii kiinteistörekisterilain 5 §:n mukaisesti kiinteistörekisterin pitämisestä asemakaava-alueella, se huolehtii myös tällä alueella suoritettavasta kiinteistönmuodostamistoiminnasta kiinteistönmuodostamislain 5 §:n mukaisesti. Kiinteistörekisterin pitämisestä seuraa se, että kiinteistötoimituksista ja kiinteistörekisterin pitäjän päätöksistä peritään kiinteistötoimitusmaksu kiinteistötoimitusmaksulain (KtmL) 3 §:n mukaisesti valtiolle tai kunnalle. Maksu peritään toiminnasta aiheutuvien kokonaiskustannusten määrän (omakustannusarvon) mukaan.
KtmL 4 §:n mukaan maa- ja metsätalousministeriön asetuksella annetaan tarkempia säännöksiä 3 §:n perusteella määräytyvistä maksuista. Edelleen KtmL 4 §:n perusteella kiinteistötoimitusten, joihin toimitusmääräyksen antaa kunnan kiinteistörekisterin pitäjä, maksuista määrätään kuitenkin samoin perustein kiinteistötoimitusmaksutaksassa, josta päättää kunta.
Taksaan esitetään 5 %:n yleiskorotusta (sisältäen yleisen indeksikorotuksen). Yleiskorotus perustuu Tampereen kaupungin talouden tasapaino-ohjelman mukaisiin toimenpiteisiin: Tampereen kaupungin talous on vuonna 2025 merkittävästi alijäämäinen ja kiinteistönmuodostuksen maksujen yleiskorotus on yksi talouden tasapainotuksen keinoista vuodelle 2026.
Uuden taksan esitetään tulevan voimaan 1.1.2026 alkaen mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta. Maksut määräytyvät hakemuksen vireilletulopäivänä voimassa olevan taksan mukaisesti.
Ehdotus kiinteistönmuodostuksen maksutaksasta 1.1.2026 alkaen on liitteenä.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
Hyväksytään tarkastettu kiinteistönmuodostuksen maksutaksa.
Kumottavia taksoja sovelletaan niihin asioihin, jotka ovat vielä vireillä vuonna 2025 tai tulevat vireille vuonna 2025.
Kiinteistönmuodostuksen liitteen mukainen maksutaksa hyväksytään tulemaan voimaan 1.1.2026.
Uudet maksut tulevat voimaan 1.1.2026 alkaen mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.