Kaupunginhallitus, kokous 17.11.2025

Lataa  Kuuntele 

§ 467 Tampereen seudun työllisyysstrategia 2026–2035 

TRE:4689/00.01.02/2025

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Saari Regina, Työllisyys- ja kasvujohtaja, Regina.Saari@tampere.fi

Perustelut

Tampereen seudun työllisyysstrategian laadintatyö vuosille 2026- 2035 käynnistettiin tammikuussa 2025. Työllisyysstrategia on Tampereen seudun ja työllisyysalueen yhteinen strategia. Tavoitteena on vahvistaa alueen työllisyyttä ja elinvoimaa. Strategian avulla pyritään luomaan yhteinen ymmärrys pitkän aikavälin työllisyyden edistämisen suuntaviivoista ja keskeisistä eri toimijatahojen toimenpiteistä. Työllisyysalueen osalta toimenpiteet tarkentuvat palvelusuunnitelmassa ja vuosisuunnitelmissa. Työllisyysalueen toiminta on lakisääteistä ja varsin säädeltyä, joten strategia ottaakin erityisesti kantaa siihen, miten asioita tehdään ja mitä niillä tavoitellaan. 

Strategian valmistelutyö toteutettiin laajassa yhteistyössä alueen eri toimijoiden kanssa. Strategian toteutuminen edellyttää yhteisiin tavoitteisiin ja kärkitoimenpiteisiin sitoutumista laajan toimijajoukon yhteistyönä. Strategian laatiminen on perustunut osallistaviin ja vuorovaikutteisiin työmenetelmiin sekä tiedon keräämiseen. Tärkeimpiä työmenetelmiä ovat olleet haastattelut, kyselyt ja työpajat. Kevään ja alkusyksyn 2025 aikana strategialle määritettiin alueen tavoitetilasta ja tilannekuvasta johdettu visio, keskeiset tavoitteet ja kärkitoimenpiteet. Strategialle laadittiin myös toimintaperiaatteet ja arviointimalli strategian toimeenpanoon ja vaikutusten todentamiseksi. Strategiatyön konsultteina ovat toimineet MDI/FCG Finnish Consulting Group Oy alihankkijanaan Mikko Kesä Oy.   

Strategiatyön lähtökohtina korostuivat erityisesti seuraavat asiantuntijahaastatteluissa ja -kyselyssä tunnistetut kehityksen ajurit:

  • Ekosysteemin voimavarojen turvaaminen ja ohjaaminen samaan suuntaan 
  • Asiakaslähtöiset, vaikuttavat ja kustannustehokkaat palvelut 
  • Työllisyyden, osaamisen ja elinvoiman kehittämisen yhteys 
  • Tulevaisuusorientaatio ja ennakointi  
  • Vaikuttavuustieto johtamisen välineenä 
  • Kuntien ja muiden toimijoiden osallistaminen ja sitouttaminen 

 

Työllisyysstrategian valmistelussa on huomioitu myös työllisyyden hoidon valtakunnalliset tavoitteet sekä olemassa olevat alueen strategiat ja valmisteilla olevat strategiat. 

Strategian laadintaprosessi koostui laajoista osallistavista ja dialogisista työpajoista, asiantuntijaryhmien työkokouksista sekä strategialuonnoksen vuorovaikutteisista esittelytilaisuuksista eri tilaisuuksista alueella. Viiteen toteutettuun työpajaan osallistui noin 100 eri henkilöä eri organisaatioista. Heistä useimmat osallistuivat kaikkiin työpajoihin.  

Työllisyysjaosto on osallistunut työllisyysstrategian valmisteluun kokouksissaan 19.2.2025 ja 19.3.2025. Lisäksi työllisyysstrategialuonnos on esitelty uudelle työllisyysjaostolle 27.8.2025. Elinvoima- ja osaamislautakunta on käsitellyt työllisyysstrategian valmistelua 16.4.2025 ja lisäksi strategian valmistelua on käsitelty kaupunginhallituksen kehittämiskokouksissa 28.4.2025 ja 1.9.2025.  

Työllisyysstrategian visiona on kasvu. Työllisyysstrategialla tuetaan Tampereen seudun työpaikkojen ja työllisten määrän kasvua. Kasvulla haetaan mahdollisimman korkeaa ja laadukasta työllisyysastetta. Työllisyysasteen laatu tarkoittaa työpaikkojen määrän ohella tehtyjen työtuntien määrän kasvattamista eli kokoaikaista työtä, joka vastaa työnantajien tarpeiden ohella työntekijöiden tarpeisiin ja osaamiseen. 

Työllisyyden kasvu nojaa pitkälti seudun kärki- ja kasvualueisiin, jotka on määritelty Tampereen kaupunkiseudun elinkeinostrategiassa (Uuden edellä 2026–2030). Osaavalla ja työnantajien tarvitsemalla työvoimalla luodaan uusia kasvun ja investointien edellytyksiä. Kasvu mahdollistetaan ennakoimalla työnantajien lyhyen, keskipitkän ja pitkän aikavälin osaamis- ja työvoimatarpeet. Osaavan työvoiman saatavuudesta huolehditaan alueen strategisille kärkitoimialoille, suurille kysyntäaloille ja pk-yritysten erilaisiin tarpeisiin. Lisäksi edistetään kasvuyrittäjyyttä. Osaavaa työvoimaa yritysten ja muiden työnantajien tarpeisiin saadaan alueelta, muualta Suomesta sekä ulkomailta. 

Kasvuvisio toteutetaan kääntämällä työvoiman tarjonnan, koulutuksen ja työllisyyden edistämisen sekä työvoimapalveluiden toimintamallit ja -periaatteet laajasti kysyntälähtöisiksi. Tämä tarkoittaa työnantajien työvoima- ja osaamistarpeita asettamista työvoiman tarjonnan lähtökohdaksi. Näitä tarpeita ennakoidaan ja kartoitetaan laajasti eri toimijoiden yhteistyönä tietoja ja osaamista jakaen. Muutoksella tavoitellaan toiminnan ja palvelujen asiakaslähtöisyyttä, vaikuttavuutta ja kustannustehokkuutta. 

Työllisyysstrategiassa on määritelty viisi painopistealuetta ja jokaiselle painopistealueelle omat kärkitoimet seuraavasti:

Turvataan osaavan työvoiman saatavuus lyhyellä ja pidemmällä aikavälillä 

  • Vahvistetaan koulutuksen työelämälähtöisyyttä ja koulutuksesta työmarkkinoille siirtymiä.  
  • Panostetaan osaajien houkutteluun kansallisesti ja kansainvälisesti sekä osaamisen pitovoimaan alueen kärkialojen ja työvoiman kysyntäalojen tarpeet huomioiden  
  • Vahvistetaan alueen tunnettuutta ja tehdään alue houkuttelevammaksi ja tunnetummaksi kv-yrityksille, kansainvälisille erityisosaajille sekä pääomille 
  • Taloudellisesti kestävillä, vaikuttavilla ja tehokkailla palveluilla sekä tehostamalla työnvälitystä varmistetaan olemassa olevien työvoimavarantojen ja työnhakijoiden pääsy työmarkkinoille 

 

Parannetaan työmarkkinoiden toimintaa ja kohtaantoa 

  • Lisätään asiakkaiden omatoimisuutta sekä työmarkkinoiden vastaanottavuutta. 
  • Ehkäistään ennalta kohtaanto-ongelmien syntyä ja parannetaan palvelujen työllisyysvaikuttavuutta
  • Kehitetään työllisyysalueen sisäistä ja alueiden välistä yhteistyötä työmarkkinoiden toiminnan parantamiseksi. 

 

Edistetään yrittäjyyden ja pk-yritysten työllistämisen edellytyksiä 

  • Kontaktoidaan aktiivisesti yrityksiä, luodaan kumppanuuksia ja parannetaan suunnitelmallista asiakkuudenhoitoa ja palveluiden koordinointia työnantajien suuntaan  
  • Rakennetaan palvelut paremmin yritysten tarpeisiin mukautuviksi ja yritysyksilöllisiksi.  
  • Kehitetään alkavien yritysten ja työnantajien palveluja 
  • Parannetaan kasvuyrittäjyyden ekosysteemien toimintaedellytyksiä sekä kasvuyritysten palveluita 

 

Huolehditaan työllisyydestä sosiaalisesti ja eettisesti kestävällä tavalla 

  • Toteutetaan haastavassa työmarkkina-asemassa olevien palvelut työnantajalähtöisesti ja vahvistetaan työpaikkojen vastaanottavuutta.  
  • Laajennetaan vaikuttavuus- ja tulosperusteisia palveluhankintoja vaikeasti työllistyvien palveluihin. Ohjataan palvelutuottajamarkkinoita toimimaan kysyntälähtöisemmin. 
  • Lisätään täsmäkoulutusta ja työssäoppimista työttömien saamiseksi työmarkkinoille. Erityishuomio kiinnitetään nuoriin ja osatyökykyisiin. 
  • Vaikutetaan kansallisen tason sääntelyyn ja ohjaukseen 
  • Tiivistetään kuntien, työllisyysalueen ja hyvinvointialueen yhteistyötä heikommassa työmarkkina-asemassa olevien työllistymisen edistämiseksi. 

 

Vahvistetaan yhteistyön ja tiedolla johtamisen edellytyksiä 

  • Rakennetaan toimiva, joustava ja rajaton koko työllisyysaluetta palveleva ekosysteeminen rakenne, joka pystyy reagoimaan nopeasti muuttuviin tarpeisiin.  
  • Sitoutetaan henkilöstö ja eri toimijat strategiaan ja vahvistetaan uudenlaista toimintakulttuuria 
  • Panostetaan dataan ja tiedon hyödyntämiseen tiedolla johtamisen ja päätöksenteon tukena 
  • Määritetään eri toimijoiden roolit strategian toteutukseen, kytketään toteutus osaksi toimijoiden vuosisuunnittelua ja seurataan strategian toteutumista toimijakohtaisten avainmittareiden avulla

 

Strategian tavoitteiden onnistunut toteuttaminen edellyttää koko verkoston osallistumista toimenpiteiden toteutukseen. Strategian sisältöjä tarkennetaan Tampereen kaupungin alaiselle toiminnalle laadittavissa palvelusuunnitelmissa sekä vuosittain laadittavissa vuosisuunnitelmissa. Lisäksi kunkin Tampereen seudun kunnan toivotaan toimeenpanevan strategian tavoitteita ja kärkitoimia osaltaan. Strategian toimeenpanoa tehdään myös vahvassa yhteistyössä muun kumppanuusverkoston kanssa. 

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Saari Regina, Työllisyys- ja kasvujohtaja, Regina.Saari@tampere.fi

Elinvoima ja osaamislautakunnan työllisyysjaosto hyväksyy osaltaan Tampereen seudun työllisyysstrategian 2026 - 2035.  

Esitetään elinvoima- ja osaamislautakunnalle ja edelleen kaupunginhallitukselle, että Tampereen seudun työllisyysstrategia 2026 - 2035 hyväksytään. 

Työllisyysjaoston käsittelemä versio strategiasta saatetaan Tampereen seudun työllisyysalueen kuntiin tiedoksi ja hyödynnettäväksi kuntastrategioiden valmistelussa.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Asian esittelijä Regina Saari teki seuraavan muutoksen päätöksen otsikkoon, päätösehdotukseen, perusteluihin ja liitteeseen: Työllisyysstrategia 2025-2035 korjataan muotoon: Työllisyysstrategia 2026-2035.

Puheenjohtaja totesi näin muutetun otsikon, päätösehdotuksen, perusteluiden ja liitteen toimivan asian käsittelyn pohjana.

Jaakko Mustakallio teki seuraavan muutosehdotuksen: Liitteeseen sivulle 25 lisätään otsikon "Työllisyydestä huolehtiminen sosiaalisesti ja eettisesti kestävällä tavalla" alle uusi mittari: "Heikossa työmarkkina-asemassa olevien määrä työllistymistä edistävissä ja työllistymistä tukevissa palveluissa (indeksi: nyt -> tavoite, vuosiseurantana)".

Veera Kiretti kannatti Mustakallion ehdotusta. 

Jaosto hyväksyi yksimielisesti Mustakallion muutosehdotuksen.

Valmistelija

Saari Regina, Työllisyys- ja kasvujohtaja, Regina.Saari@tampere.fi

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Salmi Pekka, Johtaja, Pekka.Salmi@tampere.fi

Esitetään kaupunginhallitukselle, että Tampereen seudun työllisyysstrategia 2026–2035 hyväksytään. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Salmi Pekka, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Työllisyys- ja kasvujohtaja Regina Saari, puh. 050 346 9603, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Lakiasiainjohtaja Laura Klami, puh. 040 543 2285, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Tampereen kaupungin hallintosäännön (2.9.2025) 14.2 § 1. kohdan mukaan kaupunginhallitus päättää kaupunkistrategiaa toteuttavista merkittävistä strategisista ohjelmista ja suunnitelmista.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Tampereen seudun työllisyysstrategia 2026–2035 hyväksytään. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden johtaja Pekka Salmelle ja työllisyys- ja kasvujohtaja Regina Saarelle. He olivat asiantuntijoina läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana ja poistuivat ennen päätöksentekoa.

Ida Leino saapui kokoukseen tämän asian käsittelyn aikana.

Asian käsittelyn kuluessa Johanna Loukaskorpi teki seuraavan muutosehdotuksen työllisyysstrategiaan (asian liitteeseen):

Sivun 14 otsikon "Sosiaalisesti ja eettisesti kestävä työllisyyden edistäminen" alla olevan kappaleen toinen virke muutetaan muotoon: ”Huomiota tulee kiinnittää vaikeassa työmarkkina-asemassa olevien, kuten ikääntyneiden, nuorten (erityisesti NEET-nuoret) ja osatyökykyisten työllistymisen edistämiseen.”
Sivun 18 painopistealue 4. toisen kappaleen ensimmäinen virke muutetaan muotoon: ”Vaikeassa työmarkkina-asemassa olevat, kuten ikääntyneet, nuoret (erityisesti NEET-nuoret), osatyökykyiset ja heikomman kielitaidon omaavat ovat tärkeää työvoimaa kysyntäaloille.”
Sivun 19 painopistealueen kärkitoimenpiteiden kolmas toimenpide, toinen virke muutetaan muotoon: ”Erityishuomio kiinnitetään ikääntyneisiin, nuoriin ja osatyökykyisiin.”

Kalle Kallio kannatti Loukaskorven tekemää ehdotusta.

Asian käsittelyn kuluessa Jocka Träskbäck teki seuraavan muutosehdotuksen työllisyysstrategiaan (asian liitteeseen):

Lisätään sivun 25 alkuun strategian painopistealueeseen "Yrittäjyyden ja pk-yritysten työllistämisen edellytysten parantaminen" kolmanneksi indikaattoriaihioksi ”=> Työnantajayritysten määrä (indeksi: nyt -> tavoite, vuosiseurantana)”.

Johanna Loukaskorpi kannatti Träskbäckin tekemää ehdotusta.

Puheenjohtaja tiedusteli, voidaanko tehdyt muutosehdotukset hyväksyä yksimielisesti. Puheenjohtaja totesi muutosehdotusten tulleen hyväksytyiksi yksimielisesti. Muutettu työllisyysstrategia liitetään kokouksen pöytäkirjaan.

Tiedoksi

Regina Saari, Atte Viinikka

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.