§ 334 Alkavan yrittäjän neuvontapalvelun pienhankinta

Lataa  Kuuntele 

TRE:6250/02.07.01/2025

Päätöspäivämäärä

4.12.2025

Päätöksen tekijä

Työllisyys- ja kasvujohtaja, Työllisyys- ja kasvupalvelut

Valmistelijan yhteystiedot

Palvelujohtaja Elina Wallin,​ puh. 041 730 2919,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi ja palvelupäällikkö Joni Ramu, puh 040 578 8338, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Työllisyys-​ ja kasvujohtaja Regina Saari,​ puh. 050 346 9603,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohteena on Alkavan yrittäjän neuvontapalvelu Tampereen seudun työllisyysalueelle. Kyseessä on työllisyysalueen lakisääteinen palvelu. 

Palvelu hankitaan väliaikaisena tilanteeseen, jossa palvelujen uudistaminen on käynnissä ja palvelulla halutaan varmistaa laadukas alkavan yrittäjän palvelu kaikkien saataville. Tampereen seudun työllisyysalueelle siirtyneet sopimukset päättyvät vuoden 2025 loppuun ja nyt hankinnan kohteena olevan palvelun sopimuskauden aikana käynnistyy uudistettu ja nyt kilpailutuksessa oleva lakisääteinen palvelu yrittäjyyden aloittaville.

Alkavan yrittäjän neuvontapalvelu sisältää neuvontaa ja opastusta yritystoiminnan aloittamiseen ja perustamiseen liittyvissä asioissa. Palvelu sisältää mm. seuraavia asioita: liikeidean kehittäminen ja liiketoimintasuunnitelmat, yritysmuodot, kannattavuus, kassavirtalaskelmat, rahoitusmahdollisuudet ja tukimahdollisuudet, oleellinen lainsäädäntö ja muut sisällöt, jotka toimittaja näkee oleelliseksi alkavan yrittäjän ja pitkäjänteisesti kestävän ja kannattavan yritystoiminnan kannalta. 

Työllisyys- ja kasvupalvelujen arvioiden mukaan henkilöiden määrä alkavan yrittäjän neuvonnassa Tampereen seudun työllisyysalueella on noin 150 asiakasta kuukaudessa ja keskimäärin neuvontakertoja on 1,5 per asiakas. 

Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelut pyysi Ensimetri Oy:ltä tarjousta Alkavan yrittäjän palvelusta sopimuskaudeksi 1.1.-28.2.2026. Hankintaan sisältyi optioehto, jonka mukaan sopimusta voidaan jatkaa 1 kuukauden optiolla.  ​

Hankinnan arvo alittaa hankintalain 25 § 1 mom. 3-kohdassa säädetyn kansallisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta. ​

Tampereen kaupungin hankintaohjeen mukaisesti hankinnan kilpailuttaminen on pääsääntö myös pienhankinnoissa. Edelleen hankintaohjeen mukaisesti pienhankinta on mahdollista tehdä ilman kilpailuttamista,​ mikäli hankinta on arvoltaan vähäinen tai kilpailuttaminen on muutoin epätarkoituksenmukaista.  Kilpailuttamisen tarkoituksenmukaisuutta arvioitaessa voidaan ottaa huomioon esimerkiksi hankinnan arvo,​ hankkeen erityinen laatu,​ kilpailuttamisen vaatimat henkilöresurssit,​ siitä aiheutuvat kustannukset ja siihen kuluva aika. Kilpailuttamatta jätettävässä pienhankinnassa hankintayksikkö suorittaa hankinnan yhdeltä tai useammalta toimittajalta pyydetyn tarjouksen perusteella varsinaista tarjouskilpailua järjestämättä.

TE-palvelujen järjestämisvastuu on siirtynyt TAmpereen seudun työllisyysalueelle vuoden 2024 alusta Nyt hankittava palvelu on lain työvoimapalveluiden järjestämisestä (380/2023) mukaista. Palvelusta on käynnissä kilpailutus ja palvelun tavoitteellinen alkamisajankohta on alkuvuonna 2026. Nyt hankittavalla palvelulla varmistetaan se, että lakisääteinen velvolllisuus tarjota neuvontaa aloittaville yrittäjille tulee täytettyä. Ensimetri Oy:llä on vankka ja pitkä kokemus sekä Tampereella että Tampereen seudulla toimimisesta, valmiit verkostot sekä vahva kokemus hankinnan kohteena olevan palvelun tuottamisesta. 

Tarjous sisältää alkavan yrittäjän neuvontapalvelun noin 150 asiakkaalle kuukaudessa tarjouspyynnön mukaisesti. Neuvontakerran hinta on 190 euroa per asiakastapaaminen. Yhden asiakkaan osalta enimmäishinta on 570 euroa. Hankintayksikkö on arvioinut, että neuvontakertoja on keskimäärin 1,5 per asiakas. Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo sitoumuksetta on enintään 42 750 euroa kuukaudessa ja sopimuskaudessa 128 250 euroa sisältäen optiokauden. 

Tarjous täyttää tilaajan vaatimukset ja on hinnaltaan ja muilta ehdoiltaan hyväksyttävissä. 

Sopimus Alkavan yrittäjän palvelusta esitetään tehtäväksi Ensimetri Oy:n (Y-tunnus 2943900–9) kanssa.  ​

Hankintayksikkö on tarkastanut tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset ennen hankintapäätöksen tekemistä.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa. ​

Hankinnan valmistelijana toimi palvelujohtaja Elina Wallin. Asiantuntijana toimi palvelupäällikkö Joni Ramu. ​

Sopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista sillä edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman. ​

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii palvelujohtaja (yritys- ja elinkeinopalvelut), jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Elina Wallin. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii tarvittaessa yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.​

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 128 250 euroa sopimuskauden aikana sisältäen option käytön.​

Työllisyys- ja kasvujohtajan päätösvalta asiassa perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 28.8.2025 § 38. Elinvoiman palvelualueen toimintasääntö 26.8.2025 alkaen.

Päätös

Sopimus Alkavan yrittäjän palvelusta ajalle 1.1.-.28.2.2026 + 1 kuukauden optio (tehdään Ensimetri Oy:n (Y-tunnus 2943900–9) kanssa.​

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään palvelujohtaja Elina Wallin.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta enintään 128 250 euroa sopimuskauden aikana sisältäen option käytön.​

Sopimus hankinnasta syntyy vasta hankintasopimuksen allekirjoituksella. ​

Option käytöstä tehdään erillinen päätös.

Allekirjoitus

Työllisyys- ja kasvujohtaja Regina Saari

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.