Perustelut
Nyssen suunnitteluryhmä on laatinut suunnitelman Nysse-liikenteen kesäkauden 2026 liikennepalvelusta. Suunnitelma on liitteenä. Aineistoa on esitelty Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle 5.11.2025 ajankohtaiskatsauksessa § 79.
Suunnitelman mukainen liikennetilaus on joukkoliikenteen vuoden 2026 hyväksytyn talousarvion (10.9.2025 § 66 ja § 67) mukainen.
Liikennepalvelumuutokset
Kesäkaudelle 2026 ei suunnitella merkittäviä liikennepalvelun muutoksia. Nyssessä, kuten Tampereen kaupungin muissakin yksiköissä, on osoitettu tarve etsiä ja toteuttaa talouden tasapainotukseen liittyviä toimia (Tampereen kaupunginhallitus 30.6.2025 § 319). Nyssen palveluissa pyritään löytämään ratkaisuja, joilla parannetaan palveluita alueilla, joissa kysyntää on runsaasti ja samalla vähennetään palveluita siellä, missä kysyntää ei ole riittävästi. Talouden tasapaino-ohjelman johdosta Nyssen kesäkauden 2026 palvelua tullaan jatkamaan talvikauden ensimmäiselle viikolle. Talvikauden 2026-2027 palvelu aloitetaan vasta keskiviikkona 5.8.2026, kun lukuvuosi alkaa ammattikouluissa, peruskoulut ja lukiot aloittavat lukuvuotensa torstaina 6.8.2026. Liikennepalvelun jatkaminen kesäkauden aikatauluilla kahden arkipäivän ajan tuottaa kustannussäästöjä noin 100 000 €, eikä tästä muodostuva vaikutus asiakkaalle vaaranna merkittävästi matkustajamäärän kokonaiskasvua.
Kesätauolle jäävät linjat 39, 44, 46, 47, 48 (reittiosuus Sahalahti - Pohja), 49, 56, 57, 59, 72, 76, 77, 78, 86, 91, 92 ja 93. Linjat liikennöivät vain talvikaudella, sillä ne ovat pääsääntöisesti suunniteltu perusopetuksen ja toisen asteen oppilaitosten tarpeisiin.
Kesäkaudella 2026 otetaan käyttöön pitkäaikaisia reittimuutoksia muun muassa Tampereen henkilöratapiha -hankkeen (TAHERA) vuoksi. Pitkäaikaiset reittimuutokset koskevat Tampereen asematunnelin kautta kulkevia bussilinjoja 6 (Vatiala-Sorin aukio), 29 (Ojala-Lamminpää), 42 (Kuhmoinen-Sorin aukio), 90 (Terälahti – Sorin aukio/linja-autoasema). Linjat 6, 42 ja 90 siirtyvät liikennöimään Itsenäisyydenkadulta Yliopistonkadun ja Kalevantien kautta Vuolteenkadulle, linjalla 29 siirrytään liikennöimään Itsenäisyydenkadulta Tammelan puistokadulle ja edelleen Pohjolankadun, Naistenlahdenkadun ja Lapintien, Vuorikadun, Rautatienkadun ja Rongankadun kautta Satakunnankadulle. Alustava arvio on, että Itsenäisyydenkadun tunnelin kautta päästään liikennöimään seuraavan kerran vasta 2030-luvulla.
Linjalla 18 (Atala-Kaupin kampus) vähennetään palvelutarjontaa kesäarjessa vähäisen matkustajakysynnän johdosta. Linjalla liikennöidään jatkossa kesäarkisin 15 minuutin vuorotarjonnalla.
Linjoille 33 ja 35 (Mäyränmäki-Keskustori) lisätään vuorotarjontaa ja linjoilla liikennöidään kesäarkisin jatkossa 20 minuutin vuorotarjonnalla. Molempien linjojen matkustajamäärät ovat kasvaneet tasaisesti. Arjen lisäyksien lisäksi linjalla 35 aloitetaan lauantailiikennöinti 30 minuutin vuorotarjonnalla.
Linjalla 50 (Lempäälä-Ideapark-Multisilta-Tampere, Keskustori) tullaan liikennöimään kesäviikonloppuisin 20 minuutin vuorotarjonnalla. Talvikaudella 2025-2026 käyttöönotettu viikonlopun lisätarjonta on osoittautunut onnistuneeksi ratkaisuksi ja matkustajamäärät linjalla 50 ovat kasvaneet voimakkaasti (elo-lokakuu 2025 kasvua lauantaissa 35 % ja sunnuntaissa 20 % verrattuna elo-lokakuuhun 2024). Linjan 50 kesäviikonloppujen lisävuorojen myötä linjoilla 52A (Haurala-Lempäälä-Vanattara-Tampere) tai 52B (Laasonportti-Lempäälä-Ruskea-ahde-Tampere) ei tulla järjestämään liikennöintiä viikonlopuissa. Lempäälän kunta antoi lausuntovastineen kesäkauden 2026 liikennepalvelusta yhdyskuntalautakunnan kokouksessa 11.11.2025 § 163.
Ylöjärvellä toteutetaan muutoksia useammalle linjalle. Linjalla 82 (Metsäkylä-Elovainio-Soppeenmäki-Keskustori) siirrytään liikennöimään Elovainiolta Pallotien kautta kohti Soppeenmäkeä. Reittimuutos parantaa joukkoliikenneyhteyksiä kehittyvälle koulutuskeskus Valolle sekä nopeuttaa matka-aikaa Elovainiolle ja Metsäkylään. Ylöjärven tekninen lautakunta antoi linjan 82 reittimuutoksesta lausuntovastineen 15.10.2025 § 157. Ylöjärven tekninen lautakunta toivoi myös lausuntovastineessaan pysäkkien vyöhykemuutosta koulutuskeskus Valolle, samalla kun linjan 82 reitti muuttuisi. Tällä hetkellä Nyssessä ei aktiivisesti valmistella vyöhykemuutoksia, sillä 23.8.2023 § 62 vyöhykemallin käyttöönotto ja vyöhykerajojen tarkistaminen -päätöksenteon yhteydessä on tarkasteltu runsaasti vyöhykerajoja, ja vyöhykerajojen siirtoa on perusteltu yhdyskuntarakenteen selkeydellä. Koulutuskeskus Valo sijaitsee yhdyskuntarakenteen ulkopuolella muun muassa tiestöstä ja rautatiestä johtuvan estevaikutuksen johdosta. Lisäksi koulutuskeskus Valoon matkaavat opiskelijat voivat hakea Kelan myöntämää koulumatkatukilippua, jos koulumatka on vähintään 7 kilometriä suuntaansa, opiskelija asuu ja opiskelee Suomessa, opiskelijalla on oikeus maksuttomaan koulutukseen ja opinnot suoritetaan toisen asteen oppilaitoksessa sekä oppilas matkustaa kouluun vähintään 10 päivänä kalenterikuukauden aikana. Kelan tukema Nyssen koulumatkatukilippu sisältää rajattoman määrän matkoja koko Nysse-alueella, kaikilla vyöhykkeillä.
Ylöjärvellä toteutetaan myös muutoksia linjojen 84 (Takamaa-Soppeenmäki) ja 85 (Kuru-Kyrönlahti-Mutala-Soppeenmäki) palvelutarjontaan. Linjoilla luovutaan viikonloppuliikennöinnistä vähäisen käyttäjämäärän johdosta. Samassa yhteydessä arkisin yhteyksiä Kuruun tullaan aikaisemmasta kesäkaudesta lisäämään, kun Kurun ja Soppeenmäen välillä on jatkossa 4 vuoroparia. Linjojen 84 ja 85 viikonloppuliikenteen luopumisesta saatiin Ylöjärven tekniseltä lautakunnalta lausuntovastine 22.1.2025 § 6.
Pohjois-Tampereella otetaan käyttöön linjastokokonaisuus, jossa linjat 91 (Aitoniemi-Sorila-Kämmenniemi-Mäntylä), 92 (Viitapohja-Kämmenniemi) ja 93 (Terälahti-Teiskon kirkko-Kämmenniemi) ovat kokonaan kesätauolla ja Pohjois-Tampereen liikennepalvelua toteutetaan linjalla 90 (Terälahti-Maisansalo-Kämmenniemi-Eerolansuora-Sorila-Tampere, keskusta). Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta teki päätöksen Nyssen kesäkauden 2026 liikennepalvelusta Pohjois-Tampereen osalta jo 23.4.2025 § 27. Liikennepalvelu hyväksyttiin muilta osin, mutta linjan 90 reitistä saatiin oikaisuvaatimus, jota käsiteltiin Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnassa 21.5.2025 § 34. Oikaisuvaatimus hyväksyttiin, ja linjan 90 reitti oli kesäkauden 2026 osalta tarkasteltava uudelleen.
Ennen 3.12.2025 päätöksentekoa vaihtoehtoja linjan 90 liikennepalvelukokonaisuudesta esiteltiin Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle 5.11.2025 ajankohtaiskatsauksessa § 79. Kokouksessa lautakunta linjasi kaksi vaihtoehtoa, joista kerättiin asiakkailta kommentteja ja palautteita. Toisessa vaihtoehdossa linjan 90 reitti päättyi Tampereen keskustaan ja toisessa Kaupin kampuksen ratikkapysäkille. Keskustan päättyvällä linjareitillä vuoroväli olisi noin 70 min ja Kaupin kampukselle päättyvällä reitillä liikennöitäisiin 60 min välein. 70 min vuoroväli keskustaan päättyvällä linjareitillä ei ole optimaalinen vaihtoyhteyksien järjestämisen kannalta, koska suurin osa muusta Nyssen liikenteestä ja kaukojunista on aikataulutettu yhteensopivaksi 60 min aikataulujärjestelmään. Vaihtoyhteydet Nyssen tiheästi liikennöidyille runkolinjoille onnistuvat kuitenkin myös 70 min vuorovälillä.
Linjan 90 reittiä koskeva palautelomake oli avoinna Nyssen verkkosivuilla 10.-16.11.2025. Palautteita saatiin noin 220 kappaletta. Palautteissa molempia vaihtoehtoja kannatettiin lähes yhtä paljon. Kyselylomakkeella tiedusteltiin myös vastaajan matkojen alku- ja päätepistettä. Kun vastauksista suodatettiin erilleen Kämmenniemestä tai Terälahdesta alkavat/päättyvät matkat, oli keskustaan asti tulevan linjareitin kannatus selvästi suurempaa. Suurin käyttäjämäärä linjoille 90 ja 93 on asukasmäärien ja nykyisen matkustuksen tilastojen mukaan Kämmenniemessä ja Terälahdessa. Tämän vuoksi näiden alueiden vastauksilla voidaan katsoa olevan suurempi painoarvo päätöksenteossa. Keskustaan päättyvän linjareitin etuna nähdään myös toimintavarmuus suurimpien asiakasryhmien osalta. Linjan 90 matkustajista selvästi suurimman osan matkan määränpää tai lähtöpiste on Tampereen keskustassa tai sen lähialueella. Kyselyn vastaajista yli 70 % ilmoitti matkustavansa linjalla 90 Tampereen keskustaan.
Aiemman suunnittelun, asukas- ja käyttäjämäärätilastojen ja saadun palautteen pohjalta linjan 90 reitiksi esitetään keskustaan linja-autoasemalle tai Sorin aukiolle päättyvää vaihtoehtoa. Kaikki linjan 90 vuorot ajetaan Eerolansuoran ja Maisansalon kautta.
Toimivalta: Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan johtosäännön 4 §:n mukaan lautakunta määrittelee ja toimeenpanee toimivalta-alueensa joukkoliikenteen palvelutason Tampereen osalta ja muiden kuntien omasta palvelutasostaan tekemien päätösten pohjalta.
Päätösehdotus oli
Esittelijä
-
Periviita Mika, Joukkoliikennejohtaja
Liitteenä 4 oleva suunnitelma Nyssen kesäkauden 2026 liikennepalvelusta hyväksytään noudatettavaksi 1.6.-4.8.2026.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.