§ 74 Kuljettajalaitesovelluksen hankinta Waltti Solutions Oy:ltä

Lataa  Kuuntele 

TRE:6066/02.07.01/2025

Päätöspäivämäärä

8.12.2025

Päätöksen tekijä

Johtaja, digitalisaatio ja tietohallinto

Valmistelijan yhteystiedot

Projektipäällikkö Mika Ahmavuo, puh. 040 8064359, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johtaja Maria Nikkilä, puh. 040 5811477, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen seudun joukkoliikenteen ajoneuvolaitteet koostuvat maksujärjestelmään kuuluvista kuljettaja- ja lippulaitteista sekä infojärjestelmään kuuluvasta kuljettajapäätteestä. Uusi kuljettajalaitesovellus on Android-pohjainen sovellus, joka voidaan asentaa tablettiin, mikä on kiinni ITxPT-yhteensopivassa laitekokoonpanossa. Kuljettajalaitesovellus pystyy tekemään nykyisten maksu- ja infojärjestelmälaitteiden toiminnot. Yhdistämisellä tavoitellaan laitteiden investointi- ja ylläpitokustannusten vähentämistä. Lisäksi kuljettajan työ helpottuu, kun käytettävien laitteiden määrä vähenee ja toiminnallisuudet saadaan keskitettyä yhteen laitteeseen. Kuljettajalaitesovellusta ajetaan Tilaajan sopimuskumppaneiden laitekokoonpanoilla.

Waltti Solutions Oy on julkisyhteisöjen omistama IT-palvelu-, hankinta- ja kehitysyhtiö, jonka tarkoitus on omakustannusperiaatteella toimien joko itse tai yhteistyökumppaneiden avulla hankkia, ylläpitää, kehittää ja hallinnoida yhteisiä henkilöliikenteen lippu- ja maksu- sekä informaatio-järjestelmiä, ja myös muita henkilöliikenteen ja liikkumispalveluiden järjestämiseksi tarvittavia sovelluspalveluita osakkailleen. Yhtiö toimii julkisista hankinnoista annetun lain (1397/2016) tarkoittamassa mielessä omistajiensa sidosyksikkönä ja yhteishankintayksikkönä. Tampereen kaupunki on Waltti Solutions Oy:n omistajakaupunki. Waltti Solutions Oy:n osakassopimuksen 7 §:n 14,7 %:n omistusosuuden perusteella Tampereen kaupunki on hallituspaikan haltija.

Waltti Solutions Oy (Y-tunnus 2560184-9) antoi 2.12.2025 tarjouksen Android-pohjaisen kuljettajalaitesovelluksen toteuttamisesta. Toteutuksen arvonlisäveroton kertakustannus on 68 330 euroa. Tarjoukseen sisältyy kolme (3) kappaletta laitekokoonpanoja testi- ja pilottikäyttöön, joiden arvonlisäveroton kertakustannus on 1882,50 euroa per laite. Laitteiden ja lisenssien jatkuvien palvelujen ehdoista ja hinnoista sovitaan erillisellä tuki- ja ylläpitosopimuksella.

Waltti Solutions Oy toimittaa palvelun Tampereen kaupungille sidosyksikköaseman perusteella. Hankintalain 15 §:n 1 momentin mukaan hankintalakia ei sovelleta hankintaan, jonka hankintayksikkö tekee sidosyksiköltään.

Sopimus kuljettajalaitesovelluksen hankinnasta esitetään tehtäväksi Waltti Solutions Oy:n kanssa (y-​tunnus 2560184-9 ). ​Sopimus on määräaikaisesti voimassa siihen saakka, kunnes hankintayksikkö on hyväksynyt toimituksen, kuitenkin enintään 31.5.2026 saakka.

Hankinta-​asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi,​ kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa. ​

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii projektipäällikkö,​ jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Mika Ahmavuo. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii tarvittaessa yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.​

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 73 977,50 euroa sopimuskauden aikana.​

Tampereen kaupungin konsernihallinnon toimintasäännön (konsernijohtaja 1.9.2025 § 157) liitteen 1 mukaan digitalisaatio ja tietohallinto -​ryhmän johtaja vastaa ja päättää Tampereen kaupungin ICT-​hankinnoista ja ICT-​sopimuksista vuosisuunnitelman rajoissa sekä seudullisessa yhteistyösopimuksessa tietohallinnon yhteistyöstä Tampereen kaupungille valtuutetuista hankinta-​asioista.

Päätös

Sopimus kuljettajalaitesovelluksen hankinnasta tehdään Waltti Solutions Oy:n (y-​tunnus 2560184-9) kanssa. ​

Sopimus on määräaikaisesti voimassa siihen saakka, kunnes hankintayksikkö on hyväksynyt toimituksen, kuitenkin enintään 31.5.2026 saakka.

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään Mika Ahmavuo.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 73 977,50 euroa sopimuskauden aikana.

Hankinnasta aiheutuvat maksut kohdennetaan Joukkoliikenteen ajoneuvolaitteiden uusiminen -projektin projektirakenne-osalle K1130_ICT_24_24.

Sopimus hankinnasta syntyy vasta hankintasopimuksen allekirjoituksella.

Allekirjoitus

Johtaja Maria Nikkilä

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.