§ 4 Guidin-verkkopalvelun pienhankintasopimuksen muutoksen hyväksyminen

Lataa  Kuuntele 

TRE:5922/02.07.01/2025

Päätöspäivämäärä

19.11.2025

Päätöksen tekijä

Hallintopalvelujohtaja, ammatillinen koulutus

Valmistelijan yhteystiedot

Kehittämispäällikkö Tiina Kauma, puh. 050 577 0461 ja suunnittelupäällikkö Johanna Järvensivu, puh. 040 517 0316, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintopalvelujohtaja Kristiina Karppi, puh. 040 865 2520, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Hallintopalvelujohtaja Kristiina Karppi on päättänyt 30.11.2023 (§ 14) tehdä sopimuksen Guidin-verkkopalvelun pienhankinnasta Leadership as a Service Company Oy:n kanssa ajalle 1.1.2024–31.12.2025. Sopimuksen arvo on 40 000 euroa (alv 0 %).

Tampereen seudun ammattiopisto Tredussa on ilmennyt tarve jatkaa Guidin-verkkopalvelun käyttöä, koska Tampereen kaupungin uusi Hertta HR-järjestelmä ei toistaiseksi kykene korvaamaan Guidinia, kuten aiemmin arvioitiin. Guidin on tarjonnut henkilöstölle ja johdolle ajantasaista tietoa ja tukea oppimisen, osaamisen ja muutosjohtamisen tueksi. Se on tukenut strategian toimeenpanoa, vahvistanut valmentavaa johtamista, kehittänyt tiimityötä ja edistänyt osaamisen jakamista sekä vertaisoppimista.

Jotta uuden osaamispääoman, oppimisen, uudistumisen ja muutoksen johtamisen digitaalisen työkalun hankinnan kilpailutus voidaan toteuttaa asianmukaisesti ja varmistaa riittävä aika uuden järjestelmän käyttöönotolle, on perusteltua jatkaa nykyistä hankintasopimusta siirtymäkauden ajan. Sopimuksen jatkamisesta on neuvoteltu toimittajan kanssa.

Kyseessä on alkuperäisen palvelun jatkaminen teknisesti ja toiminnallisesti samoin ehdoin 1.1.-31.8.2026 väliselle ajalle. Muutos ei muuta sopimuksen luonnetta eikä laajenna palvelun sisältöä. Sopimuskumppani säilyy samana, eikä hankintalain kilpailuttamisvelvoitteita synny, koska hankinnan kokonaisarvo jää alle kansallisen kynnysarvon. Sopimukseen tehtävästä muutoksesta on laadittu sopimusmuutosliite.

Muutos perustuu alkuperäisen sopimuksen kohtaan 6. Muut ehdot: "Tätä Palvelusopimusta voidaan muuttaa vain Osapuolten yhteisellä kirjallisella sopimuksella.” Leadership as a Service Company Oy on 17.11.2025 ilmoittanut hyväksyvänsä liitteenä olevan muutossopimuksen.

Alkuperäisen hankintasopimuksen arvo oli 40 000 euroa (alv 0 %). Nyt tehtävän muutossopimuksen arvo on 13 333,33 euroa (alv 0 %), jolloin hankinnan kokonaisarvo nousee yhteensä 53 333,33 euroon. Tämä jää alle hankintalain kansallisen kynnysarvon (60 000 euroa), eikä hankintaan sovelleta kilpailuttamisvelvoitteita. Hankintaan sovelletaan Tampereen kaupungin hankintaohjetta.

Julkisuuslain (621/1999) mukaan hankinta-asiakirjat (muutossopimus) ovat liike- ja ammattisalaisuuksia lukuun ottamatta julkisia sopimuksen tekemisen jälkeen sekä asianosaisjulkisia hankintapäätöksen jälkeen.

Hallintopalvelujohtajan päätösvalta asiassa perustuu palvelualueen johtajan päätökseen 28.8.2025 § 38. Elinvoiman palvelualueen toimintasääntö (Liite: Yleishallinto 26.8.2025 alkaen). 

Hallintosäännön 143 §:n mukaan viranhaltija tai hänen määräämänsä allekirjoittaa päätökset, sopimukset, sitoumukset ja muut asiakirjat päättämissään asioissa.

Päätös

Guidin-verkkopalvelun hankintasopimuksen sopimuskautta jatketaan Leadership as a Service Company Oy:n (Y-tunnus: 3089216-9) kanssa 1.1.-31.8.2026 väliselle ajalle sopimuksen alkuperäisin ehdoin ja hyväksytään sopimukseen tehtävä sopimusmuutosliite.

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään kehittämispäällikkö Tiina Kauma.

Muutossopimuksen hankinnan arvonlisäveroton arvo on 13 333,33 euroa.

Muutossopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat sen allekirjoittaneet.

Hankinnan kustannukset kohdennetaan kustannuspaikalle 134452.

Allekirjoitus

Hallintopalvelujohtaja Kristiina Karppi

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.