§ 76 Omistajaohjauksen GMS Massi -järjestelmän hankinta Tiera Oy:ltä

Lataa  Kuuntele 

TRE:6011/02.07.01/2025

Päätöspäivämäärä

11.12.2025

Päätöksen tekijä

Johtaja, digitalisaatio ja tietohallinto

Valmistelijan yhteystiedot

ICT-palveluvastaava (Power Platform) Katri Kontioniva, puh. 041 730 0282, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Johtaja Maria Nikkilä, puh. 040 581 1477, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Päätöksen perustelut

Tampereen kaupungin omistajaohjausyksiköllä on tarve saada käyttöön omistajaohjauksen hallintajärjestelmä. Nykyisin toiminta perustuu pääosin Excel-taulukoihin, henkilökohtaisiin sähköposteihin ja verkkolevyihin, mikä ei riitä tiedon rakenteelliseen hallintaan eikä määrämittaiseen raportointiin. Järjestelmä mahdollistaa tiedon keräämisen ja raportoinnin systemaattisesti sekä varmistaa yhtiöihin liittyvien henkilötietojen käsittelyn GDPR-vaatimusten mukaisesti. Lisäksi järjestelmä parantaa hallituksiin valittavien henkilöiden valintaprosessia, mikä tukee parempia hallitusvalintoja ja yhtiöiden liiketoiminnan kehittämistä. Hallituksen osaamisella on yleisesti tunnustettu merkittävä vaikutus yhtiöiden taloudelliseen menestykseen.

Tiera Oy on kuntien, kuntayhtymien, hyvinvointialueiden ja kuntaomisteisten yhtiöiden omistama osakeyhtiö, joka tarjoaa omistajilleen tietohallinnon ja tietotekniikan asiantuntija-, sovellus- ja infrastruktuuripalveluja. Toimittaja toimii julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) tarkoittamassa mielessä omistajiensa sidosyksikkönä ja yhteishankintayksikkönä. Tampereen kaupunki on Tiera Oy:n osakkeenomistaja.

Tiera Oy on 20.1.2023 käynnistänyt hankintalain 49 §:ssä tarkoitetulla menettelyllä ”Tiera 365 – Microsoft -ympäristöön liittyvät asiantuntija- ja ylläpitopalvelut (Microsoft 365, Azure,Dynamics 365, Power Platform ja koulutus)” -nimisen dynaamisen hankintajärjestelmän. Tiera Oy:n ja Tieran alihankkijan välinen sopimus perustuu kyseissä dynaamisessa hankintajärjestelmässä toteutettuun DPS:n sisäiseen kilpailutukseen.

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 15 §:n 1 momentin mukaan lakia ei sovelleta hankintaan,​ jonka hankintayksikkö tekee sidosyksiköltään.

Digitalisaatio ja tietohallinto -​ryhmä pyysi Tiera Oy:ltä tarjousta Dynamics 365 -alustalle toteutettavasta omistajaohjauksen hallintajärjestelmästä.

​​​​​​Tiera Oy antoi 14.11.2025 tarjouksen omistajaohjauksen hallintajärjestelmän kehittämisestä. Kehitysprojektin arvioitu työmäärä on 20,5 henkilötyöpäivää. Lisäksi tarjoukseen sisältyy optio, joka kattaa enintään viisi (5) henkilötyöpäivää yritysten yhteyshenkilöille lähetettävän yritystietojen päivityslomakkeen toteuttamiseen. Sopimuksen mukainen projektityön arvonlisäveroton hinta on seniorkonsultilla 128 euroa/tunti, 960 euroa/htp ja projektipäälliköllä 118 euroa/tunti, 885 euroa/htp. Kehitysprojektin 20,5 henkilötyöpäivän mukainen arvonlisäveroton hinta on sitoumuksetta 19 380 euroa, josta seniorkonsultin työtä on 16,5 htp ja projektipäällikön työtä 4 htp. Optiona toteutetaan lomake, jonka avulla yritysten yhteyshenkilöt voivat päivittää edustamansa yrityksen tiedot Omistajaohjaus GMS Massi -järjestelmään. Työmääräarvio on viisi (5) henkilötyöpäivää seniorikonsultin työtä, ja option arvonlisäveroton hinta on 4 800 euroa. Laskutus tapahtuu kuukausittain jälkikäteen toteutuneen työn mukaisesti. Projektin arvioitu kokonaiskesto on noin kuusi (6) kuukautta.

Tarjous täyttää hankintayksikön vaatimukset ja on hinnaltaan sekä muilta ehdoiltaan hyväksyttävissä.

Sopimus omistajaohjauksen hallintajärjestelmän kehitysprojektin hankinnasta esitetään tehtäväksi Tiera Oy:n kanssa (y-​tunnus 2362180-​3). ​Sopimus on määräaikaisesti voimassa enintään 30.4.2026 saakka.

Hankinta-​asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjous tulee julkiseksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen ja yleisesti julkiseksi,​ kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään kaupungin sähköisessä arkistossa. ​

Sopimuksen vastuuhenkilönä toimii ICT-​palveluvastaava,​ jota vakanssia tällä hetkellä hoitaa Katri Kontioniva. Vakanssinhoitajan vaihtuessa vastuu sopimuksesta siirtyy kulloisellekin haltijalle. Vastuuhenkilö huolehtii tarvittaessa yhteyshenkilön nimeämisestä sopimukselle.​

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 24 180 euroa sopimuskauden aikana sisältäen option käytön.​

Tampereen kaupungin konsernihallinnon toimintasäännön (konsernijohtaja 1.9.2025 § 157) liitteen 1 mukaan digitalisaatio ja tietohallinto -​ryhmän johtaja vastaa ja päättää Tampereen kaupungin ICT-​hankinnoista ja ICT-​sopimuksista vuosisuunnitelman rajoissa sekä seudullisessa yhteistyösopimuksessa tietohallinnon yhteistyöstä Tampereen kaupungille valtuutetuista hankinta-​asioista.

Päätös

Sopimus omistajaohjauksen GMS Massi -järjestelmän hankinnasta tehdään Tiera Oy:n kanssa (y-​tunnus 2362180-​3).​ Sopimus on määräaikaisesti voimassa enintään 30.4.2026 saakka.

Sopimuksen vastuuhenkilöksi nimetään ICT-​palveluvastaava (Katri Kontioniva).

Hankinnan arvonlisäveroton arvo on sitoumuksetta 24 180 euroa sopimuskauden aikana sisältäen option käytön.

Hankinnasta aiheutuva kustannus kohdistetaan projektirakenneosalle K1130_ICT_25_20. 

Sopimus hankinnasta syntyy vasta sopimuksen allekirjoituksella.

Allekirjoitus

Johtaja Maria Nikkilä

Organisaatiotieto

Tampere

Muutoksenhaku

Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun tai kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen. Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). Kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen voi lisäksi tehdä kunnan jäsen.

Oikaisuviranomainen

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaista hankintaoikaisua haetaan Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta hankintapäätöksen tehneeltä viranomaiselta ja kuntalain mukaista oikaisua haetaan päätösotteen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta toimielimeltä.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn hankintaoikaisun tai oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu ja oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
 
Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 16 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.