Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen johtokunta, kokous 19.5.2021

Lataa  Kuuntele 

§ 22 Huolto- ja korjauspalveluiden ulkoisten hankintojen kilpailutus Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksella 

TRE:1994/02.07.01/2021

Valmistelija

  • Keinonen Kalle, Kalustopäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Kalustopäällikkö Kalle Keinonen, puh. 050 376 9213 etunimi.sukunimi@tampere.fi  ja kilpailutusaisantuntija Atte Jussila, puh.041 730 8000, etunimi.sukunimi@tuomilogistiikka.fi

Lisätietoja päätöksestä

henkilöstökoordinaattori Matleena Kallio, puh. 040 1597591, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Kilpailutusaisantuntija Atte Jussila:

Tuomi Logistiikka Oy kilpailutti Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen toimeksiannosta Volvo- ja Solaris-merkkisten linja-autojen huolto- ja korjauspalvelut puitejärjestelynä.

Hankinta jaettiin osiin seuraavasti:

1.       Volvo-merkkisten linja-autojen huolto- ja korjauspalvelut (osa-alue 1)

2.       Solaris-merkkisten linja-autojen huolto- ja korjauspalvelut (osa-alue 2)

Tarjoajilla oli mahdollisuus tarjota yhtä tai useampaa osa-aluetta. Kuhunkin osa-alueeseen valitaan kaksi palveluntuottajaa.

Kilpailutus tehtiin noudattaen lakia vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttösoikeussopimuksista (erityisalojen hankintalaki). Hankinnan arvioitu kokonaisarvo ilman arvonlisäveroa oli 10 000 000 euroa eli hankinnan arvo ylitti EU-kynnysarvon. Hankinnan sopimuskausi on viisi (5) vuotta.  Sopimuskautta on mahdollista jatkaa yhdellä kolmen (3) vuoden optiokaudella. Optiokaudella tarkoitetaan mahdollisuutta sopimuksen jatkamiseen alkuperäisin ehdoin. Optiokauden käytöstä päättää tilaaja. Tilaaja ilmoittaa optiokauden käyttämisestä toimittajalle ennen sopimuskauden päättymistä. Hankintasopimus astuu voimaan, kun hankintapäätös on saanut lainvoiman ja hankintasopimus on allekirjoitettu.

Hankintamenettelynä oli avoin menettely. Tarjouspyyntö lähetettiin julkaistavaksi hankintailmoitukset.fi -sivustolle ja EU:n viralliseen lehteen 22.03.2021. Tarjousten jättöaika oli 23.04.2021 kello 12:00.

Tarjouksia saapui määräaikaan mennessä osa-alueeseen 1 neljä (4) kappaletta ja osa-alueeseen 2 kaksi (2) kappaletta. Osa-alueeseen 1 tarjouksen jättivät Top Partner Oy, Raskone Oy, KR Trucks Oy ja Volvo Finland Ab. Osa-alueeseen 2 tarjouksen jättivät KR Trucks Oy ja Raskone Oy. Kaikki tarjouksen jättäneet täyttivät asetetut soveltuvuusvaatimukset. Erityisalojen hankintalain 78 §:n mukaisesti tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava tarjouspyynnöstä. Kaikki tarjouskilpailuun osallistuneet tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset.

 

Tarjousten täsmentäminen

Erityisalojen hankintalain 78 § mukaisesti, jos tarjouksessa tai osallistumishakemuksessa olevat tiedot tai asiakirjat ovat puutteellisia tai virheellisiä taikka jos jotkut asiakirjat tai tiedot puuttuvat, hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään puutteellisia tai virheellisiä tietoja tai asiakirjoja hankintayksikön asettamassa määräajassa. Edellytyksenä on, että menettelyssä noudatetaan 3 §:ssä säädettyjä periaatteita.

Tarjousten käsittelyvaiheessa pyydettiin täsmennyksiä referensseihin kaikkien tarjoajien osalta. Täsmennysten perusteella kaikki tarjoajat täyttivät asetetun referenssivaatimuksen.

 

Tarjousten vertailu

Osa-alueet vertailtiin erikseen. Tarjousten vertailuperusteina oli paras hinta-laatusuhde. Hinnan maksimipisteet olivat 90 ja laadun 10.

Osa-alueen hinnan vertailupisteet muodostuivat osa-alueen kohteiden (korjaus- ja huoltotoimenpiteiden) ja niiden painoarvojen perusteella muodostuvasta vertailuhinnasta. Vertailuhinnaltaan edullisin tarjous sai 90 pistettä ja muiden tarjoukset suhteutettiin edullisimpaan vertailuhintaan kaavalla halvin vertailuhinta / tarjottu vertailuhinta * 90.

Osa-alueen laatupisteet muodostuivat tarjoajan myöntämän takuuajan perusteella. Tarjottuja takuuaikoja ei suhteutettu toisiin tarjouksiin, vaan takuuajasta annetut laatupisteet määräytyivät suoraan myönnetyn takuuajan perusteella seuraavasti: kolmen (3) kuukauden takuusta sai 0 pistettä, 12 kuukauden takuusta 3 pistettä ja 24 kuukauden takuusta 10 pistettä.

Osa-aluetta koskevan tarjouksen kokonaispisteytys muodostui osa-alueen hinnan vertailupisteiden ja laatupisteiden summasta. Kuhunkin osa-alueeseen valittiin sopimuskumppaniksi kaksi (2) eniten kokonaispisteitä saanutta tarjoajaa.

Tarjousvertailu on esitetty liitteessä 1.

Osa-alueen 1 kaksi eniten kokonaispisteitä saanutta tarjoajaa olivat Top Partner Oy 94,15 pisteellä ja Raskone Oy 93,00 pisteellä.

Top Partner Oy on 17.5.2021 lähettämässään sähköpostissa ilmoittanut haluavansa vetäytyä tarjouskilpailusta. Tarjous on tarjoajaa sitova. Tästä huolimatta tilaajalla on oikeus hyväksyä tarjoajan vetäytyminen. Top Partner Oy:n vetäessä tarjouksensa pois tarjouskilpailusta olisivat osa-alueen 1 kaksi eniten kokonaispisteitä saanutta tarjoajaa Raskone Oy 93,00 pisteellä ja KR Trucks Oy 91,884 pisteellä.

Hinnan vertailupisteet lasketaan suhteutettuna halvimpaan tarjoukseen. Top Partner Oy:n tarjous ei ollut hinnaltaan halvin, joten tarjouskilpailusta vetäytymisellä ei olisi merkitystä tarjousvertailun pisteisiin.

Osa-alueen 2 kaksi eniten kokonaispisteitä saanutta tarjoajaa olivat KR Trucks Oy 93,000 pisteellä ja Raskone Oy 87,846 pisteellä.

Tarjouskilpailun voittaneet tarjoajat ovat tarjouksessaan ilmoittaneet, että eivät käytä alihankintaa hankinnan toteuttamisessa.

Tarjouskilpailun voittaneilta tulee hyväksytysti tarkistaa ennen sopimuksen allekirjoitusta hankintamenettelyote ja yhteisösakko-ote sekä tilaajavastuulain 5 § mukaiset selvitykset.

Sopimukset voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 vuorokautta päätöksen tiedoksiannosta edellyttäen, että hankintapäätös on saanut lainvoiman. 

 

Hankinta-asiakirjojen julkisuus

 

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen lukuun ottamatta liikesalaisuuksiksi merkittyjä ja hyväksyttyjä kohtia tai asiakirjoja. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään Tuomi Logistiikka Oy:n sähköisessä arkistossa. 

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Pirhonen Pekka, Toimitusjohtaja

Toimitusjohtaja Pekka Pirhonen uudisti esityksensä:

Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen johtokunta päättää, että  

1)      Hyväksytään Top Partner Oy:n vetäytyminen tarjouskilpailusta ilman korvausvaatimuksia.Tarjousvertailun perusteella osa-alueen 1 sopimuskumppaneiksi valitaan hinta-laatusuhteeltaan parhaat tarjoukset tehneet Raskone Oy (1513664-8) ja KR Trucks Oy (2867079-4).

2)      Tarjousvertailun perusteella osa-alueen 2 sopimuskumppaneiksi valitaan hinta-laatusuhteeltaan parhaat tarjoukset tehneet Raskone Oy (1513664-8) ja KR Trucks Oy (2867079-4).

3)      Ennen sopimuksen allekirjoitusta valituilta kumppaneilta tulee hyväksytysti tarkistaa hankintamenettelyote ja yhteisösakko-ote sekä tilaajavastuulain 5 § mukaiset selvitykset.

4)      Toimitusjohtaja Pekka Pirhonen valtuutetaan allekirjoittamaan sopimukset valittujen toimijoiden kanssa.

5)      Hankintapäätös sitoo Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitosta vasta, kun sopimus on allekirjoitettu. 

 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin. 

Tiedoksi

tarjoajat, Tuomi Logistiikka Oy, Vataja, Keinonen, Pirhonen, Vänninmaja, sitar

Muutoksenhaku

Oikaisuohje ja valitusosoitus hankinta-asioissa

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan hakea muutosta vaatimalla julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) annetun lain mukaista hankintaoikaisua. Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalveluiden alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1398/2016) 13 §:n mukaisen kyseistä hankintaa koskevan EU-kynnysarvon.

1. Hankintaoikaisu (oikaisuohje)
   
Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun (sovelletaan vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja
postipalveluiden alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 123 §:n mukaisen viittaussäännöksen perusteella). Hankintaoikaisun voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Hankintaoikaisua koskevasta vaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Hankintaoikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuviranomaiselle. Hankintaoikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 15.45 mennessä.
Hankintaoikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikaisuviranomainen

Hankintaoikaisua haetaan päätöksen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta viranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Aleksis Kiven katu 14–16 C
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella, http://www.tampere.fi/asiointi/ tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksiantopäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.


2. Valitus markkinaoikeuteen (valitusosoitus)

Jos hankinnassa on menetelty vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalveluiden alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain vastaisesti, voi tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella.

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 146 § 3 momentin mukaan (sovelletaan vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalveluiden alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 128 §:n mukaisen viittaussäännöksen perusteella) puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos:

1)    asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai
2)    siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Muutoksenhakuaika

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut kirjallisesti tiedon asemaansa vaikuttavasta ratkaisusta tai tarjousmenettelyn ratkaisusta perusteluineen sekä kirjallisen ohjeen asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi (valitusosoituksen).

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalveluiden alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 121 §:n 1) tai 3) kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Hankintaoikaisun vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asiaosainen voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituskielto

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 163 §:n (sovelletaan vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalveluiden alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 128 §:n viittaussäännöksen perusteella) mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta hallinto-oikeudesta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.

Valituksen tekeminen

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
 
Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, jota vaaditaan muutettavaksi, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta. Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle ennen valitusajan päättymistä. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan. Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Markkinaoikeuden yhteystiedot

Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
puh. 029 56 43300
faksi 029 56 43314
sähköposti markkinaoikeus@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi (laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 148 §, jota sovelletaan vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalveluiden alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 128 §:n viittaussäännöksen perusteella). Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava päätöksessä mainitulle muutoksenhakuviranomaiselle edellä kohdassa ”Oikaisuviranomainen” mainittuun osoitteeseen.