Z/Sosiaali- ja terveyslautakunta, kokous 24.8.2021

Lataa  Kuuntele 

§ 102 Kotihoidon tukipalveluna olevan turvapalvelun asiakasmaksun muuttaminen (yhteistoiminta-alueen asia) 

TRE:5734/02.04.03/2021

Valmistelija

  • Tirronen Anniina, Kehittämisjohtaja
  • Taimi Kaisa, Asiakasohjauspäällikkö

Valmistelijan yhteystiedot

Kehittämisjohtaja Anniina Tirronen, puh. 040 801 6378, asiakasohjauspäällikkö Kaisa Taimi, puh. 040 801 2746, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Noora Jalonen, puh. 040 142 4654, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Kotihoidon tukipalveluna on turvapalvelu. Turvapalvelu tarkoittaa turvapuhelinta ja turvaranneketta, jolla asiakas voi hälyttää apua, mikäli hän tarvitsee apua terveydentilastaan johtuen. Turvaranneketta painettuaan turvapuhelimesta kysellään asiakkaan vointia ja tarvittaessa turva-auttaja tulee tarkastamaan asiakkaan kotiin hänen terveydentilansa. Turvapalvelun lisälaitteiksi voidaan kytkeä seuraavia laitteita, joissa hälytys menee turva-auttajalle tai muuhun ennalta sovittuun paikkaan, esimerkiksi omaisille: palo-/häkävaroitin, vesipisteen vuotovahti, liesivahti, ovivahti, tarkistussoittopalvelu ja turvapalvelun lisäranneke.

Turvapalvelu myönnetään asiakkaalle kotihoidon asiakasohjaajan tekemän palvelutarpeen arvioinnin perusteella. Usein syynä on asiakkaan epävakaa terveydentila, joka ilmenee esimerkiksi kaatumisen uhkana. Asiakas voi kokea myös olonsa turvattomaksi, jolloin tietoa nopeasti kotiin saatavasta avusta helpottaa asiakkaan turvattomuuden tunnetta. Asiakas voi myös sairastaa jotain sairautta, jolloin edellytyksenä on saada nopeasti apua paikalle, esimerkiksi sydänkohtaus.

Asiakas maksaa turvapalvelusta kuukausittain asiakasmaksun Tampereen kaupungille. Turvapalvelun asiakasmaksu on päätetty Ikäihmisten palvelujen lautakunnassa 31.8.2016 77§ ja bruttotulojen indeksit on tarkastettu sosiaali- ja terveyspalvelujen lautakunnassa 12.12.2017 67§. Turvapalvelun asiakasmaksuun  sisältyy myös turvapalvelun lisälaitteet eli lisälaitteista ei peritä erillistä asiakasmaksua. Asiakkaan maksama asiakasmaksu määräytyy asiakkaan kuukausittaisten bruttotulojen mukaan seuraavan taulukon mukaisesti.

 

Maksuluokka

Bruttotulot /kk

Asiakasmaksu/kk

kaupungille

liittymämaksu tuottajalle/kk

Asiakasmaksu yhteensä /kk

I

 576 -   996,99 €/kk

18,00 €

2€

20,00 €

II

 997 - 1441,99 €/kk

26,00 €

2€

28,00 €

III

1442 - 1863,99 €/kk

35,00 €

2€

37,00 €

IV

1864 €/kk ja yli

43,00 €

2€

45,00 €

 

Kaupungille maksettavan turvapalvelun kuukausittaisen asiakasmaksun lisäksi asiakas on maksanut turvapalvelun tuottavalle tuottajalle langattomasta liittymästä 2 €:n liittymämaksun kuukausittain. Turvapalvelun käytöstä aiheutuvat puhelukustannukset sisältyvät tuohon 2 €:n liittymämaksuun. Asiakas maksaa turvapalvelustaan kuukausittain. Esimerkiksi maksuluokassa I, 18 € kaupungille ja 2 € turvapalvelun tuottajalle liittymästä. Yhteensä asiakkaan maksama maksu palvelusta on 20 € , joka on jakautunut kahteen erilliseen laskuun.

Tarkoituksena on muuttaa asiakasmaksun maksamista 1.9.2021 alkaen niin, että asiakkaan maksama kuukausittainen asiakasmaksu turvapalvelusta ei muutu, vaan jatkossa asiakas maksaa koko summan suoraan kaupungille. Nykyiseen kaupungin turvapalvelun asiakasmaksuun, jokaiseen maksuluokkaan lisätään 2 €:n liittymämaksu. Näin asiakkaan ei tarvitse enää maksaa erillisellä laskulla turvapalvelutuottajalle 2 €:n liittymämaksua, kun kyseinen summa sisältyy kaupungin asiakasmaksuun. Kaupunki maksaa asiakkaiden turvapuhelimien liittymien kuukausimaksut palveluntuottajalle muun palvelusta maksettavan palvelumaksun yhteydessä.

Uusi maksutaulukko 1.9.2021 alkaen:

Maksuluokka

Bruttotulot /kk

Asiakasmaksu/kk

I

 576 -   996,99 €/kk

20,00 €

II

 997 - 1441,99 €/kk

28,00 €

III

1442 - 1863,99 €/kk

37,00 €

IV

1864 €/kk ja yli

45,00 €

 

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Kuosmanen Taru, Johtaja

Kotihoidon tukipalveluna olevan turvapalvelun asiakasmaksua muutetaan ja siihen sisällytetään turvapuhelinlaitteen liittymämaksu, joka on 2€/kk.

Uusi asiakasmaksu otetaan käyttöön kotihoidon turvapalvelussa 1.9.2021 alkaen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Anniina Tirronen,  Mari Patronen, Sirkku Miettinen, Kaisa Taimi, Johanna Leisio, Mari Kallinen, Anne Lähde-Säteri, Pegasos-tuki, Kotitori 

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa oikaisuvaatimuksen tehdä myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Oikaisuviranomainen

Oikaisua haetaan päätösotteessa mainitulta muutoksenhakuviranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki
Kirjaamo
Aleksis Kiven katu 14–16 C, PL 487
33101 Tampere

Oikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella http://www.tampere.fi/asiointi/ tai sähköpostilla kirjaamo@tampere.fi

Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuvaatimusviranomaiselle. Oikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 15.45 mennessä. Oikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.