Yhdyskuntalautakunnan ympäristö- ja rakennusjaosto, kokous 26.10.2021

§ 149 Oikaisuvaatimus rakennusluvasta, Vuores 

TRE:6786/10.03.01/2021

Valmistelija

  • Haapaniemi Minna, Lupa-arkkitehti

Valmistelijan yhteystiedot

Lupa-arkkitehti Minna Haapaniemi, puh. 041 7311 623, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Hanna Sandström, puh. 040 750 1876, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Rakennusvalvontapäällikkö on 15.9.2021 § 968 myöntänyt luvan yhden asunnon talon rakentamiseen osoitteessa ********* Päätöksestä on tehty 29.9.2021 päivätty oikaisuvaatimus.

Oikaisuvaatimuksessa pyydetään ympäristö- ja rakennusjaostoa harkitsemaan rakennusluvan kumoamista. Oikaisuvaatimusta on perusteltu muun ohella seuraavilla seikoilla: Konkelonkatu 8:n suunnitelmien poikkeaminen porrastamista ja tukimuurin korkeutta koskevasta asemakaavamääräyksestä on lupapäätöksessä tulkittua laaja-alaisempi, haittaa kaavoitusta ja aiheuttaa haittaa naapureille. *********:n rakennusta ei voida katsoa luonnollisten maanpintojen mukaan porrastetuksi. Porrastamattomuudesta johtuu tukimuuri rajalla, jota oikaisuvaatimuksen tekijät ovat vastustaneet, mutta jota ei mainita lupapäätöksessä. Porrastamattomuus aiheuttaa haittaa oikaisuvaatimuksen tekijöiden tontille huomattavaksi muodostuvasta korkeuserosta johtuen. Asemakaavamääräyksistä poikkeamista ei ole perusteltu eikä erityistä syytä esitetty. Rakennusvalvonnan ohjeen mukaista ennakkoneuvottelua ei ole pidetty.  Lupapäätös rikkoo yhdenvertaisuusperiaatetta, koska oikaisuvaatimuksen tekijät ovat noudattaneet porrastamista koskevaa asemakaavamääräystä.

Oikaisuvaatimuksessa on viitattu *********:n hankkeisiin, joissa tontteja on täytetty ja rajalle rakennettu tukimuuri. Oikaisuvaatimuksessa katsotaan, että tontin ********* korkeusaseman olisi tullut ohjata *********:n rakennuksen suunnittelua kuin *********:n korkeusasema. Oikaisuvaatimuksen mukaan rakennuslupahakemuksessa ilmoitetut nykyiset maanpinnat ovat harhaanjohtavia eikä niitä ole huomautuksista huolimatta korjattu. Tukimuurin korkeusmerkinnät edellyttävät oikaisuvaatimuksen mukaan noin 80 cm esitäyttöä ja rakennusjärjestyksen vastaista luiskaamista kaupungin puolelle. *********:n suunnitelmat ovat sekä porrastamista että tukimuurin korkeutta koskevan asemakaavamääräyksen vastaisia sekä poikkeaminen ole näin ollen vähäistä ja rajoittunutta, kuten rakennuslupapäätöksessä todetaan.  

Oikaisuvaatimuksen johdosta todetaan ensinnäkin, että poikkeaminen asemakaavan porrastamisesta ja tukimuurin korkeutta koskevista määräyksistä koskee päätökseen kirjatun mukaisesti tontin ********* puoleista osaa. *********n haltijoilla ei ole ollut poikkeuksista huomautettavaa ja rakennusluvassa on siksi voitu myöntää vähäinen poikkeus asemakaavamääräyksestä. Suunnitelmien mukainen rakennus on porrastettu luonnollisten maanpintojen mukaan *********:n puolelta. Lupapäätöksen tulkinta porrastamisesta on näin ollen oikea. Rakentaminen edellyttää tavanomaista täyttöä ja tiivistämistä ennen perustusten tekemistä sekä osittaista maamassojen vaihtoa muun ohella salaojituksen ja routaeristyksen toteuttamiseksi.

Toisin kuin oikaisuvaatimuksessa todetaan, poikkeamiselle asemakaavasta on myös esitetty erityinen syy. Lupapäätökseen kirjatun mukaisesti syy on naapuritontin ( *********) korkeusasema. Kysymys on maankäyttö- ja rakennuslaissa tarkoitetusta maankäytöllisestä syystä. Sillä, missä vaiheessa lupakäsittelyä tai missä muodossa erityinen syy on esitetty ei ole asian ratkaisun kannalta merkitystä. Maankäyttö- ja rakennuslain 175 §:n mukaan vähäinen poikkeaminen voidaan lain 171 §:ssä säädetyin edellytyksin myöntää. Vähäisestä poikkeamisesta ei aiheudu 171 §:ssä säädettyjä kiellettyjä vaikutuksia. Poikkeaminen ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle, ei vaikeuta luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista tai rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista eikä johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.  

Ennakkoneuvottelu ei ole lain edellyttämä osa rakennuslupakäsittelyä eikä sen pitämättä jättäminen ole menettelyvirhe. Todettakoon, että hanke on käsitelty ja hyväksytty Vuoreksen laaturyhmässä.

Siltä osin kuin oikaisuvaatimuksessa vedotaan yhdenvertaisuusperiaatteeseen, todetaan, että *********:n rakennus on sovitettu haastavaan paikkaan molempien naapuritonttien korkeusasema huomioiden. Asemapiirroksen mukaisesti tonttia on pengerretty niin, ettei *********:n väliselle rajalle synny tarvetta esimerkiksi tukimuurin rakentamiselle eikä puiston puoleinen tukimuuri ulotu *********:n rajaan saakka. Rakennus soveltuu maankäyttö- ja rakennuslain 135 §:n edellyttämällä tavalla paikalle.

Oikaisuvaatimuksen mukaan maanpintojen korkeusmerkinnät suunnitelmissa ovat harhaanjohtavia ja vääriä eikä niitä ole huomautuksista huolimatta korjattu, nykyisiksi ilmoitettu maanpinnat edellyttävät merkittävää esitäyttöä ja maanpintojen muokkaamiseen tai rakennusjärjestyksen vastaiseen luiskaamiseen kaupungin puolelle ei ole annettu lupaa.

Tältä osin todetaan, ettei lupakäsittelyssä ole löytynyt ristiriitoja esitetyissä liiteasiakirjoissa. Hankkeeseen ryhtyvä vastaa liitteiden sisällön oikeellisuudesta. Suunnitelmissa ei ole esitetty luiskauksia tontin ulkopuolelle eikä suunnitelmat sisällä poikkeamista rakennusjärjestyksestä. Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole esittänyt, miltä osin korkeusmerkinnät ovat virheellisiä ja, mihin väite perustuu.

Edelleen oikaisuvaatimuksessa on vedottu siihen, ettei *********n suunniteltu rakennus ole voimassa olevien asemakaavamääräysten, Vuoreksen laatutaso-ohjeen, Isokuusi III:n AO-korttelia koskevan rakentamistapaohjeen eikä Tampereen kaupungin rakennusjärjestyksen mukainen eikä lukuisia poikkeamisia rakennusjärjestyksestä ole merkitty päätökseen.

Tämän johdosta lausutaan, etteivät laatutaso-ohje tai rakentamistapaohje ole sitovia määräyksiä, vaan nimensä mukaisesti ohjaavat alueen rakentamista. Myöskään poikkeamisia näistä ohjeista ei siksi merkitä rakennuslupapäätökseen. Poikkeukset kaavamääräyksistä on edellä mainitun mukaisestri merkitty päätökseen. Hanke ei sisällä poikkeuksia rakennusjärjestyksestä.

Autokatoksen tukimuurin osalta todetaan, ettei suunnitelma sisällä oikaisuvaatimuksessa mainittua suojakaidetta. Etupihan kivimuurin korkeudeksi on suunnitelmiin merkitty 500 mm. Tukimuuri sijaitsee korkeutensa verran naapurin rajasta eikä siksi myöskään naapurin suostumusta ole edellytetty.

Vielä oikaisuvaatimuksessa todetaan, että autokatoksen räystäs ylittää rakennusalan rajan rakennusjärjestyksen sallimalla tavalla, mutta vaadittua erityistä syytä ei ole mainittu. Lisäksi tiedustellaan palo-osastointien riittävyydestä.

Tältä osin todetaan, ettei ylityksestä ei aiheudu haittaa ympäristölle, naapureille tai pelastustoiminnalle. Hankkeeseen ryhtyvän pääsuunnittelija vastaa suunnitelmien määräysten mukaisuudesta muun ohella palo-osastoinnin osalta.

Hankkeen naapurit on kuultu maankäyttö- ja rakennuslain 133 §:n edellyttämällä tavalla. Lisäksi hankkeesta on järjestetty katselmus. Naapureiden katselmuksissa sekä kirjallisesti esittämät lausunnot on huomioitu lupakäsittelyssä. Lupahakemuksen mukainen rakennushanke täyttää maankäyttö- ja rakennuslain 135 §:n mukaiset luvan myöntämisen edellytykset ja lupa on tullut myöntää.

Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia perusteita, joiden vuoksi rakennuslupapäätöstä tulisi muuttaa. Rakennuslupapäätös on syntynyt oikeassa järjestyksessä eikä se ole muutenkaan lainvastainen. Oikaisuvaatimus tulee hylätä.

 

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Jaskanen Leena, Rakennusvalvontapäällikkö

Oikaisuvaatimus hylätään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Esteellisyys

  • Leena Jaskanen ja Heidi Ruonala ilmoittivat olevansa esteellisiä asian käsittelyyn. Esteellisyys todettiin hallintolain 28 §:n 1 momentin 7) kohdan perusteella. Jaskanen ja Ruonala olivat poissa kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajan.

Kokouskäsittely

Vastaava lupa-arkkitehti Minnamaarit Järvinen poistui kokouksesta päätöksenteon jälkeen.

Tiedoksi

Oikaisuvaatimuksen tekijä, Minna Haapaniemi, Minna Järvinen

Muutoksenhaku

Valitusosoitus    

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Rakennus- ja toimenpidelupa

Valitusoikeus on:

1) viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistajalla ja haltijalla;
2) sellaisen kiinteistön omistajalla ja haltijalla, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa;
3) sillä, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen); sekä
4) kunnalla

Purkamis- ja maisematyölupa

Valitusoikeus on:

1) sillä, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen);
2) kunnan jäsenellä; sekä
3) kunnalla ja naapurikunnalla, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa;
4) elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksella on valitusoikeus rakennuksen purkamista koskevasta päätöksestä myös silloin, kun rakennus on valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävä. Jos rakennusluvan mukainen rakentaminen merkitsee purkamislupaa edellyttävän valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävän rakennuksen purkamista, valitusoikeus rakennusluvasta on myös elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksella.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Päätös on annettu julkipanon jälkeen. Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen antamisesta. Päätöksen antamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituskirjelmään on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 260 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.