Yhdyskuntalautakunnan ympäristö- ja rakennusjaosto, kokous 26.10.2021

Lataa  Kuuntele 

§ 147 Vastine Delete Ympäristöpalvelut Oy:n vastineeseen 

TRE:3423/11.01.02/2020

Valmistelija

  • Niukkanen Hannu, Ympäristösuunnittelija

Valmistelijan yhteystiedot

Ympäristötarkastaja Jaana Lappeteläinen, p. 040 8063 448, etunimi.sukunimi@tampere.fi.

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Hanna Sandström, p. 040 7501 876, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto pyytää Tampereen kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselta vastinetta Delete Ympäristöpalvelut Oy:n Ruskon toimipistettä koskevassa ympäristönsuojelulain (527/2014, YSL) 89 §:n mukaisessa aloiteasiassa. Tampereen kaupungin yhdyskuntalautakunnan ympäristö- ja rakennusjaosto on tehnyt aloitteen YSL 89 §:n mukaisesta ympäristöluvan muuttamisesta 2.6.2020. Delete Ympäristöpalvelut Oy on toimittanut melu-, pöly- ja hajuselvitykset, joista ympäristö- ja rakennusjaosto on lausunut 30.3.2021. Delete Ympäristöpalvelut Oy on antanut vastineensa ympäristö- ja rakennusjaoston ja Pirkanmaan ELY-keskuksen vastineista. Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto pyytää vastinetta viimeksi mainittuun Delete Ympäristöpalvelut Oy:n vastineeseen. Vastine tulee toimittaa 29.10.2021 mennessä. Asian diaarinumero aluehallintovirastossa on LSSAVI/8178/2020. Asian valmisteluun ovat osallistuneet ympäristötarkastajat Ari Elsilä ja Jaana Lappeteläinen.

Delete Ympäristöpalvelut Oy:n vastineessa tuodaan valtaosin esiin seikkoja, joihin Tampereen ympäristönsuojeluviranomainen on jo ottanut kantaa vastineessaan 30.3.2021. Ympäristönsuojeluviranomainen viittaa niiltä osin antamaansa vastineeseen ja ottaa tässä vastineessa kantaa ainoastaan Delete Ympäristöpalvelut Oy:n vastineessa esiin tuotuihin uusiin seikkoihin.

Delete Ympäristöpalvelut Oy esittää vastineessaan meluhaitan vähentämiseksi toimenpiteitä, kuten meluseinämän korottamista, hallien tiettyjen seinämien tai ovien sulkemista sekä kuljetusten osittaista uudelleen ohjausta. Tampereen kaupungin ympäristönsuojeluviranomainen pitää esitettyjä meluntorjunnan toimenpiteitä hyvinä. Esitetyt meluntorjuntatoimenpiteet tulee määrätä lupaa muutettaessa tehtäviksi. Ympäristönsuojeluviranominen kiinnittää kuitenkin huomiota siihen, että huolimatta esitettäväksi tehtävistä meluntorjuntatoimenpiteistä, melu ylittää luvassa asetetut asemakaavan mukaiset melurajat laitosalueen ulkopuolella eli ne eivät ole esitetyssä laajuudessa riittäviä. Delete Ympäristöpalvelut Oy:n vastineessaan esiin tuomaan seikkaan, jonka mukaan kaavassa ei voi poiketa melun ohjearvoja koskevasta valtioneuvoston päätöksestä, ympäristönsuojeluviranomainen toteaa, että asemakaava on lainvoimainen ja sitä tulee noudattaa. Meluntorjuntatoimia tulee esittää nyt esitettyä enemmän, niiden vaikuttavuus tulee mallintaa tai mikäli meluntorjuntatoimenpitein melua ei saada ympäristöluvassa säädetyn (ja asemakaavassa edellytetyn) mukaiseksi, meluavia toimia tulee rajoittaa esimerkiksi siirtämällä puun murskaus sisällä tehtäväksi.

Delete Ympäristöpalvelut Oy vastustaa ympäristönsuojeluviranomaisen esitystä jatkuvatoimisesta hiukkasmittauksesta. Tampereen kaupungin ympäristönsuojeluviranomainen pitää jatkuvatoimista mittausta tarpeellisena. Mittausjakson tulee olla riittävän pitkä, jotta toimintojen ajallinen vaihtelu ja erilaiset sääolot tulevat huomioiduiksi.

Ympäristöluvan muuttaminen ympäristönsuojelulain 89 §:n nojalla on olemassa oleva menettely ja menettelyn käynnistämiseen on oikeus ympäristönsuojelulaissa määrätyin edellytyksin myös yleistä etua valvovalle viranomaisella. YSL 89.2 §:n 1 kohdan mukaan lupaa tulee muuttaa, jos toiminnasta aiheutuva pilaantuminen tai sen vaara poikkeaa olennaisesti ennalta arvioidusta.  YSL:n 5.1. §:n 2 kohdan mukaan ympäristön pilaantumisella tarkoitetaan sellaista päästöä, jonka seurauksena aiheutuu joko yksin tai yhdessä muiden päästöjen kanssa mm. alueen yleiseen virkistyskäyttöön soveltuvuuden vähenemistä. Laitosalueen ympäristössä on virkistyskäyttöön kaavoitettua aluetta. Virkistysalueella on polku ja talvisin latu (liite1). Laadittujen melu-, pöly- ja hajuselvitysten mukaan, sekä melu, pöly että haju poikkeavat olennaisesti lupahakemusvaiheessa esitetystä. Muilta osin Tampereen kaupungin ympäristönsuojeluviranomainen viittaa aiemmin tekemäänsä aloitteeseen ja antamaansa vastineeseen. Laissa säädetyt edellytykset ympäristöluvan muuttamiseen täyttyvät ja lupaa tulee muuttaa 2.6.2020 tehdyssä aloitteessa, 30.3.2021 annetussa vastineessa ja tässä vastineessa esitetyllä tavalla.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Niukkanen Hannu, Ympäristösuunnittelija

Annetaan Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirastolle oheinen lausunto.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)