Alueellinen jätehuoltolautakunta, kokous 9.2.2022

Lataa  Kuuntele 

§ 7 Kunnan ensisijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen taksan päivittäminen 1.3.2022 alkaen 

TRE:6573/02.04.03/2021

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Suoniemi Jani, Jätehuoltosuunnittelija, jani.suoniemi@tampere.fi

Perustelut

Yleistä jätetaksasta

Jätelain (646/2011) 78 §:n mukaan kunnan on perittävä järjestämästään jätehuollosta jätemaksua, jolla katetaan sille tehtävän hoitamisesta aiheutuvat kustannukset. Jätemaksuilla katetaan kaikki kustannukset, joita aiheutuu lakisääteisen kuntavastuullisen jätehuollon toteuttamisesta (esim. jätteiden kuljetus, käsittely ja hyötykäyttö, neuvonta, tiedotus ja valistus, jätehuollon kehittäminen ja investointeihin varautuminen). Jätemaksuilla katetaan myös lakisääteisten jätehuollon viranomaistehtävien hoitaminen.

Jätelain luvussa 9 säädetään jätemaksun ja sen perustana olevan jätetaksan laadinnasta. Jätetaksa on asiakirja, joka sisältää luettelon käytössä olevista jätemaksuista ja niiden laskentaperusteista yksikköhintoineen. Kunnassa on oltava voimassa oleva jätetaksa, jotta julkisoikeudellista jätemaksua voidaan periä. Jätetaksan mukaisten maksujen on vastattava kunnan tarjoamaa jätehuollon palvelutasoa ja mahdollisuuksien mukaan kannustettava jätteen määrän ja haitallisuuden vähentämiseen sekä etusijajärjestyksen mukaiseen jätehuoltoon.

Jätetaksa koskee kunnan jätehuollon järjestämisvastuulle kuuluvia jätteitä, kuten asumisen ja julkisen hallinto- ja palvelutoiminnan jätteitä. Taksa ei koske Tampereen Vuoreksen putkikeräysjärjestelmää, saostus- ja umpisäiliölietteitä sekä kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvia jätteitä, joille on omat taksansa.

Jätetaksa päätetään ilman arvonlisäveroa. Jätetaksassa esitetään informatiivisuuden vuoksi kuitenkin myös arvonlisäverollinen yksikköhinta pyöristettynä likiarvona.

Jätetaksan valmistelu

Jätehuoltolautakunta päätti 6.10.2021 (§ 49) asettaa kunnan ensisijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen jätetaksaesityksen julkisesti nähtäville 13.10.-11.11.2021. Lisäksi asianosaisille varattiin mahdollisuus jättää mielipiteitä taksaesityksestä. Toimialueen kunnilta pyydettiin myös lausuntoja asiasta.

Jätetaksaesitys oli julkisesti nähtävillä toimialueen kuntien virallisilla ilmoitustauluilla sekä alueellisen jätehuoltolautakunnan internetsivuilla. Asian vireilläolosta on tiedotettu julkisen kuulutuksen, paikallislehdissä julkaistun lehti-ilmoituksen ja tiedotteen avulla.

Jätehuoltolautakunnan 6.10.2021 käymän keskustelun perusteella Pirkanmaan Jätehuolto Oy:ltä on pyydetty lisäselvitys maatuvan puutarhajätteen vastaanoton aiheuttamista tämänhetkisistä kustannuksista sekä arvio tulevista kustannuksista Nokian biolaitoksen aloitettua toimintansa. Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n 29.10.2021 toimittama lisäselvitys on kokouksen oheismateriaalina. Lisäselvitys on salassa pidettävä viranomaisen toiminnan julkisuutta säätelevän lain (621/1999) 24 §:n 1 momentin kohdan 20 perusteella, koska asiakirja sisältää liikesalaisuuksiksi luokiteltavaa tietoa. Lisäksi toimialueen kuntien ympäristönsuojeluviranomaisten edustajilta on pyydetty näkemystä maatuvan puutarhajätteen vastaanottomaksuun. Ympäristönsuojeluviranomaisilta on pyydetty tietoa siitä, onko maatuvan puutarhajätteen kuljettamisesta asiattomiin paikkoihin tullut kuntalaisilta yhteydenottoja sekä siitä, näkevätkö valvontaviranomaiset esitetyn vastaanottomaksun lisäävän yleisten alueiden roskaantumista.

Jätetaksaesityksestä jätetyt lausunnot

Esityslistan valmistumiseen mennessä lausuntonsa ovat jättäneet seuraavat kunnat (liite 2):

  • Sastamalan kaupungin tekninen lautakunta 26.10.2021,
  • Parkanon kaupungin tekninen lautakunta 27.10.2021,
  • Kangasalan kaupungin elinympäristölautakunta 26.10.2021,
  • Pirkkalan kunnanhallitus 1.11.2021,
  • Oriveden kaupungin tekninen lautakunta 27.10.2021,
  • Nokian kaupunginhallitus 9.11.2021,
  • Virtain kaupungin teknisten palvelujen lautakunta 9.11.2021,
  • Vesilahden kunnan tekninen lautakunta 10.11.2021,
  • Ylöjärven kaupungin tekninen lautakunta 10.11.2021,
  • Pälkäneen kunnan tekninen lautakunta 15.11.2021.

 

Kangasalan kaupungin elinympäristölautakunnan lausunnossa tuodaan esiin toive siitä, että puutarhajätelavan tyhjentäminen olisi kyläyhdistyksille ja muille yleishyödyllisille yhdistyksille kustannuksiltaan samaa luokkaa kuin pientuojille peräkärryllä jätteenkäsittelykeskukseen toimitettuna. Lausunnossa tuodaan myös esiin, että yhteinen puutarhajätteen kerääminen lisää kaupungin asukkaiden yhteisöllisyyttä ja alueiden viihtyvyyttä.

Pirkkalan kunnanhallituksen lausunnon mukaan Pirkkalan kunnalla ei ole huomautettavaa jätetaksaesityksestä muutoin kuin, että puutarhajätteen muuttamista maksulliseksi olisi suotavaa harkita uudelleen. Maksullisuus voi vaikuttaa kyseisen jätteen päätymiseen sopimattomiin paikkoihin.

Ylöjärven kaupungin teknisen lautakunnan lausunnossa pidetään hyvänä asiana, että jätekeskuksissa otetaan veloituksetta vastaan oksia, risuja ja pieniä puunrunkoja myös vuonna 2022. Maatuvan puutarhajätteen vastaanottoa on kuitenkin esitetty maksulliseksi ja se voi lisätä Ylöjärven kaupungille jätelain 74 §:n mukaisen toissijaisen siivousvelvollisuuden piiriin kuuluvia tehtäviä puutarhajätteen osalta, koska kyseessä on jäte, jonka siirtämistä kaupungin yleisille alueille kaikki eivät miellä ongelmaksi. Ylöjärven lausunnossa todetaan lisäksi, että rajanveto risujätteen ja maatuvan puutarhajätteen välillä riippuu jätteen tuojan tulkinnasta ja moraalista, jolloin puutarhajätteen tuominen maksuttoman risujätteen varjolla ilman kustannuksia voi aiheuttaa eriarvoisuutta jätteentuojien kesken. Ylöjärven lausunnossa todetaan myös, että jätelain 78 §:n mukaista etusijajärjestystä tulisi soveltaa siten, että maatuvan puutarhajätteen toimittaminen olisi edelleen maksutonta kuten risujätteenkin. Vaihtoehtoisesti sisäisen subventoinnin lisäksi tulisi edelleen kehittää puutarhajätteen energiasisällön hyödyntämistä sekä päätymistä kaupalliseksi maanrakennustuotteeksi, joilla katettaisiin puutarhajätteen käsittelystä aiheutuneita kustannuksia.

Muiden kuntien lausunnoissa ei ollut lausuttavaa tai huomautettavaa jätetaksaesityksestä. Vastineet annettuihin lausuntoihin on esitetty liitteessä 3.

Tampereen, Juupajoen, Sastamalan sekä Lempäälän ja Vesilahden ympäristönsuojeluviranomaisten edustajien toimittamien tietojen mukaan puutarhajätteen luvattomasta viennistä puistoihin ja metsiin on tullut kuntalaisten yhteydenottoja, jotka ovat johtaneet valvontatoimenpiteisiin. Ruoveden ympäristönsuojeluviranomaisen edustajan mukaan kunnan alueella ei ole puolestaan esiintynyt puutarhajätteen aiheuttamaa roskaantumista. Tampereen ja Sastamalan ympäristöviranomaiset pitävät tärkeänä, että puutarhajätteen vienti jätekeskukseen olisi jatkossakin asukkaille maksutonta. Vastaavasti Kangasalan sekä Lempäälän ja Vesilahden ympäristönsuojeluviranomaisten näkemysten mukaan puutarhajätteen vastaanottomaksua voidaan pitää niin pienenä, ettei sen uskota lisäävän yleisten alueiden roskaantumista. Ympäristöviranomaisten näkemykset ovat kokonaisuudessaan kokouksen oheismateriaalina.

Jätetaksaesityksestä jätetyt mielipiteet

Jätetaksaesityksestä ei jätetty mielipiteitä.

Lausuntojen perusteella tehdyt muutokset taksaesitykseen

Alkuperäisestä jätetaksaesityksestä poiketen pientuojien maatuvan puutarhajätteen vastaanoton esitetään toistaiseksi säilyvän veloituksettomana jätekeskuksissa.

Pientuojien maatuvan puutarhajätteen vastaanoton maksullisuus voi lisätä kuntien yleisten alueiden roskaantumista ja sitä kautta aiheuttaa kunnille ylimääräisiä kustannuksia jätelain 74 §:n mukaisen toissijaisen siivousvelvollisuuden kautta. Maatuvan puutarhajätteen päätyminen asiattomiin paikkoihin saattaa myös lisätä valvontaviranomaisten valvontatoimia, lisäten myös vieraslajien mahdollista leviämistä uusille alueille sekä edesauttavan haittaeläinongelman laajentumista.

Biolaitoksen toiminnan käynnistyminen aiheuttaa entistä suurempia käsittelykustannuksia puutarhajätteelle. Lisäksi puutarhajätteen siirtokuormaus Tarastenjärven jätekeskukselta Koukkujärven jätekeskukseen sekä kuormien esilajittelu tuovat lisäkuluja, joita ei ole aiheutunut aumakompostoinnin aikana. Siirto- ja esilajittelukulut ovat kuitenkin vasta arvioita, minkä lisäksi käsittelykustannuksiin voi mahdollisesti vaikuttaa mm. biokaasun myyntitulot. Kustannusten muodostumiseen liittyy vielä tässä vaiheessa epävarmuuksia, joista on syytä varmistua ennen puutarhajätteen vastaanoton muuttamista maksulliseksi. Tämän vuoksi muutosta ei ole perusteltua tehdä vielä tässä vaiheessa.

Vuoden 2023 jätetaksan valmistelua varten jätehuoltoviranomainen ja Pirkanmaan Jätehuolto Oy tarkastelevat puutarhajätteen vastaanoton ja käsittelyn toteutuneita kustannuksia uudessa biolaitoksessa sekä mahdollisia biolaitoksen tuomia kustannushyötyjä. Näiden perusteella on syytä tarkastella vaihtoehtoisia tapoja puutarhajätteen kustannusten kattamiseen. Lisäksi kokonaisuudessa on syytä huomioida kuntien mahdollisesti lisääntyvät valvonta- ja siivouskustannukset.

Maksumuistutukset ja jätetaksan voimaantulo

Jätelaki säätelee jätemaksuja koskevien maksumuistutusten käsittelyä. Jätehuoltoviranomainen voi jätelain 81 §:n mukaisesti kohtuullistaa jätemaksua, mikäli taksan mukaista maksua on pidettävä kohtuuttoman suurena tai pienenä. Maksuvelvollisella on oikeus tehdä 14 päivän kuluessa jätelaskun saamisesta kirjallinen muistutus asiasta kunnan jätehuoltoviranomaiselle.

Jätetaksaa esitetään astuvaksi voimaan, vaikka sen hyväksymistä koskevaan päätökseen haettaisiin muutosta. Taksa on voimassa toistaiseksi, kunnes eri päätöksellä toisin määrätään.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

Toppila Anu, Jätehuoltoinsinööri, Anu.Toppila@tampere.fi

Liitteenä 1 oleva kunnan ensisijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen jätetaksa hyväksytään käyttöönotettavaksi toimialueen kunnissa.

Jätetaksa tulee voimaan 1.1.2022 mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.

Alueellisen jätehuoltolautakunnan 9.12.2020 § 47 hyväksymä jätetaksa kumotaan.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Suoniemi Jani, Jätehuoltosuunnittelija

Valmistelijan yhteystiedot

Jätehuoltosuunnittelija Jani Suoniemi, puh. 040 596 4737, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Hallintosihteeri Jonna Koivumäki, puh. 040 124 1626, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Alueellinen jätehuoltolautakunta hyväksyi 8.12.2021 § 63 kunnan ensisijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen taksan 1.1.2022 alkaen. Voimassa olevan jätetaksan 48 §:ssä on asetettu vastaanottohinnat kotitalouksien pientuojien tuomille jätteille jäteasemilla ja jätekeskuksissa. Kyseisen pykälän mukaan kyllästetyn puun enintään 2 m3:n kuorman vastaanottohinta on 13,71 € (alv 0 %). Arvonlisäverollinen hinta on 17,00 €. Vastaavasti enintään 4 m³:n kuormien vastaanottohinta on 27,42 € (alv 0 %). Arvonlisäverollinen 4 m3:n hinta on 34,00 €.

Jätetaksan hyväksymisen jälkeen on ilmennyt, että Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n vastaanottaman kyllästetyn puun jatkokäsittelijä on muuttanut omaa sopimustulkintaansa Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n ja jatkokäsittelijän välillä aiempaa tiukemmaksi. Jatkokäsittelijä tulkitsee mahdolliset pientuojien yli 1 m3:n erät aina yrityspalautuksiksi, vaikka ne olisivat kotitalouksilta peräisin. Yrityspalautusten käsittelyhinta on huomattavasti kalliimpi kuin kotitalouksista peräisin olevien jätteiden. Jatkokäsittelijän muuttunut sopimustulkinta on aiheuttanut pientuojien kyllästetyn puun vastaanottohintaan kustannuspaineita. Voimassa oleva hinnoittelu on myös edellyttänyt jätteen vastaanotossa erityisjärjestelyitä.

Sopimustulkinnan aiheuttaman erimielisyyden korjaamiseksi sekä kotitalouksien pientuojien vastaanottomaksujen kustannuspaineen vähentämiseksi voimassa olevan jätetaksan 48 §:ään esitetään muutosta pientuojien kyllästetyn puun vastaanottohinnan osalta. Vastaanottomaksua esitetään muutettavaksi siten, että nykyiset kyllästetyn puun vastaanottomaksut enintään 2 m3:n ja enintään 4 m3:n kuormille poistuvat. Jatkossa vastaanottohinnan esitetään määräytyvän kuutiometriperusteisesti. Enintään 1 m3:n erien vastaanottohinnaksi jäteasemilla ja jätekeskuksissa esitetään 6,85 € (alv 0 %). Esitetty muutos vastaa Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n ja jatkokäsittelijän välisen sopimuksen kirjausta vastaanottohinnan määräytymisestä pientuojia koskien. Käytännössä muutos tarkoittaa asukkaalle sitä, että alin hintaluokka kyllästetylle puulle puolittuu nykyisestä. Alle 1 m3:n kuormia on ollut noin kolmannes kaikista kuormista.

Alueellisen jätehuoltolautakunnan 8.12.2021 § 63 hyväksymä jätetaksa sekä Pirkanmaan Jätehuollon 21.1.2022 esittämä saate kyllästetyn puun vastaanottohintojen osalta on esitetty liitemateriaalissa. Saatekirjeen liite on salainen viranomaisen toiminnan julkisuutta säätelevän lain (621/1999) 24 §:n 1 momentin kohdan 20 perusteella, koska asiakirja sisältää liikesalaisuuksiksi luokiteltavaa tietoa.

Päivitetyn vastaanottohinnan esitetään astuvan voimaan 1.3.2022 laskutusteknisistä syistä. Päivitetyn vastaanottohinnan esitetään astuvan voimaan, vaikka sen hyväksymistä koskevaan päätökseen haettaisiin muutosta.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Toppila Anu, Jätehuoltoinsinööri

Liitteenä 1 oleva jätetaksan 48 §:n pientuojien kyllästetyn puun päivitetty vastaanottohinta jäteasemilla ja jätekeskuksissa hyväksytään käyttöönotettavaksi toimialueella.

Päivitetty vastaanottohinta astuu voimaan 1.3.2022, vaikka sen hyväksymistä koskevaan päätökseen haettaisiin muutosta.

Alueellisen jätehuoltolautakunnan 8.12.2021 § 63 hyväksymä kunnan ensisijaisen vastuun jätteen jätetaksa kumotaan 48 §:n pientuojien kyllästetyn puun vastaanottohinnan osalta.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Pirkanmaan Jätehuolto Oy, toimialueen kunnat, kuulutus

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

 Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

 Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa  (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntien yhteisen toimielimen päätökseen saa muutosta hakea myös sopimukseen osallinen kunta ja sen jäsen.

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle:

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Raatihuoneenkatu 1
13100 Hämeenlinna
faksi: 029 56 42269
sähköposti: hameenlinna.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi, ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmä

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
 - valittajan nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero
 - päätös, johon haetaan muutosta
 - miltä osin päätöksestä valitetaan ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- vaatimuksen perusteet
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan

Valituskirjelmään on liitettävä
 - päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
 - todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
 - asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle. Valituskirjelmän tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukiolon päättymistä. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 260 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.