Kaupunginhallitus, kokous 25.4.2022

Lataa  Kuuntele 

§ 178 Lausunto selvityksestä Tampereen kaupunkiseudun lähijunaliikenteen tavoitteellisesta tulevaisuuskuvasta vuosille 2030 ja 2050 sekä toteutuksen tiekartta 

TRE:1900/08.01.00/2022

Valmistelija

  • Nurminen Mikko, Johtaja

Valmistelijan yhteystiedot

Suunnittelupäällikkö Ari Vandell,​ puh. 040 564 4518,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Kaupunginlakimies Jouko Aarnio,​ puh. 040 514 4884,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Tampereen kaupunkiseudun seutuhallitus on pyytänyt Tampereen kaupungilta lausuntoa lähijunaliikenteen seudullisesta selvityksestä 29.4.2022 mennessä.

Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymän selvityksessä on muodostettu kuvaukset ja perusteet seudullisen lähijunaliikenteen tavoitteellisesta tulevaisuuskuvista sekä tiekartoista niiden toteuttamiseksi. Työtä on tehty laajassa seudullisessa yhteistyössä kaupunkiseudun kuntien, seudullisten työryhmien, maakunnan liiton, Nyssen sekä valtiotoimijoiden kuten VR:n ja Väyläviraston kanssa. Valmistelun keskeisiä vaiheita ovat olleet laajat sidosryhmähaastattelut sekä kokonaiskuvaa hahmottavien skenaarioiden laadinta ja käsittely.

Skenaarioiden pohjalta työssä on laadittu kuvaukset tavoitetiloista ja määritetty periaatteita lähijunaliikenteen tiekartalle. Tiekarttoja varten on tarkasteltu seisakkeiden ja lähijunapalvelun toteuttamisen edellytyksiä, junaliikenteen kysyntää, kapasiteettitarpeita sekä vaikutuksia.

Valmistelun keskeisiä huomioita ovat:

  1. Lähijunaliikenteen kehitys pitkällä jänteellä edellyttää merkittäviä investointeja raidekapasiteettiin. Lyhyellä jänteellä tulee ottaa hyödyt irti olemassa olevasta infrasta.
  2. Toimenpiteitä tulee käynnistää välittömästi pitkän ja lyhyen jänteen tavoitteiden saavuttamiseksi. Sopimuksiin (mm. MAL-sopimus) valmistautumiseksi tulee lisätä tietopohjaa tukevia selvityksiä. Sopimuksissa tulee paaluttaa selkeästi etenemistä ja sopia toteuttamiseen tähtäävästä suunnittelusta, toteutuksesta ja kustannusjaosta sekä muusta kehittämisen edellytysten luomisesta.
  3. Lähijunaliikenteen kehittämisen edellytykset ja potentiaali tulee tunnistaa myös osana pitkämatkaisen raideliikenteen kehittämishankkeita. Seudun lähijunaliikenteen kehittäminen nojaa vahvasti kansallisen tason kehityshankkeisiin.


​​​Valmistelussa on pyritty tasapainoiseen kokonaisuuteen, jossa laadittu aineisto voi toimia eri sidosryhmissä mahdollisimman laajasti hyväksyttynä ohjeistuksena ja selkänojana seudun lähijunaliikenteen kehittämisessä. Tämä on edellyttänyt tasapainoilua eri osapuolten näkemysten välillä.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Yli-Rajala Juha, Konsernijohtaja

Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymälle annetaan liitteenä oleva lausunto selvityksestä Tampereen kaupunkiseudun lähijunaliikenteen tavoitteellisesta tulevaisuuskuvasta vuosille 2030 ja 2050 sekä toteutuksen tiekartasta.

Päätös

Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymälle annetaan liitteenä oleva päivitetty lausunto selvityksestä Tampereen kaupunkiseudun lähijunaliikenteen tavoitteellisesta tulevaisuuskuvasta vuosille 2030 ja 2050 sekä toteutuksen tiekartasta.

Kokouskäsittely

Kaupunginhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden johtaja Mikko Nurmiselle ja suunnittelupäällikkö Ari Vandellille. He olivat asiantuntijoina läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana ja poistuivat ennen päätöksentekoa.

Asian käsittelyn kuluessa Lauri Lyly esitti lausuntoon seuraavia muutoksia:

"Lännen suunnan ensivaiheen toimenpiteistä tärkeimmät ovat: toinen kohta muutetaan muotoon:
'Tehdään esiselvitys Epilä/Tohloppi ja Amurin seisakkeiden teknisistä toteuttamisedellytyksistä v. 2023. Lisäksi selvitetään yhdessä Väyläviraston kanssa ratakapasiteettiselvityksen rinnalla Nokian suunnan mahdollisten muiden uusien seisakkeiden toteuttamismahdollisuudet edullisia ratkaisuja käyttäen. Nämä seisakkeet ovat Hiedanranta, Santalahti ja Tampella.',

kohtaan  'Mitä muuta viimeistelyssä huomioitavaa kuntanne haluaa tuoda esiin?' lisätään lause 'Tehtävissä liikennöintiselvityksissä lähijunien pysähtymisaikoja niin kaupungin sisällä kuin seudulla tulee verrata olemassaoleviin (esim. HSL-alueen) esimerkkeihin.' sekä

lauseesta 'Junaliikenteen palvelutarjonnan lisääminen on selvästi kalliimpaa kuin bussiliikenteen.' poistetaan sana 'selvästi'."

Aila Dündar-Järvinen ja Jouni Markkanen kannattivat puheenjohtajan ehdotuksia.

Puheenjohtaja tiedusteli ehdotuksiensa saamaa kannatusta ja totesi niiden tulleen hyväksytyksi yksimielisesti.

Tiedoksi

seututoimisto, Mikko Nurminen, Jukka Lindfors, Mika Periviita, Pia Hastio, Ari Vandell

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee:

-vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)
-virka- tai työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50 § 2 mom.)
-etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22 §)