Tampereen Vesi Liikelaitoksen johtokunta, kokous 29.11.2022

Lataa  Kuuntele 

§ 109 Oikaisuvaatimus vesimaksun kohtuullistamisesta 

TRE:7544/02.04.03/2022

Valmistelija

  • Loikkanen Katri, Asiakaspalveluvastaava

Valmistelijan yhteystiedot

Asiakaspalveluvastaava Katri Loikkanen,​​ puh. 041 730 4448,​​ etunimi.sukunimi@tampere.fi; Talous- ​ja hallintopäällikkö Johanna Saarinen, ​puh. 040 187 4582, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Lisätietoja päätöksestä

Toimitusjohtaja Petri Jokela,​puh. 040 556 0604,​ etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Tampereen Vesi Liikelaitokselle saapui 7.10.2022 hakemus vesivahingon aiheuttaman vesilaskun kohtuullistamista. Asia on ratkaistu Tampereen Veden toimitusjohtajan päätöksellä 8.11.2022 § 117. Asiakkaan vesilaskua on päätetty hyvittää hukkaan vuotaneen veden osalta päätöksen perusteluiden mukaisesti.

Vesihuollon laskutus perustuu vesimittarin lukemaan ja mitattu vesi on toimitettu kiinteistölle. Kohtuullistamispyynnöt käsitellään Tampereen Vesi Liikelaitoksen johtokunnan veden ja jäteveden hyvitysperiaatteet päätöksen (26.1.2022 § 5) mukaisesti.

Oikaisuvaatimuksessaan asianosainen toteaa, että kohtuullistamispäätöksessä käytetyt laskelmat eivät perustu todennettuihin mittarilukemiin vaan 2021 osalta arvioon, joka on asianosaisen näkemyksen mukaan väärä. Asianosainen toteaa oikaisuvaatimuksessaan, että laskelmassa tulisi käyttää 2020 ja 2022 todettuja mittarilukemia ja niiden välillä arvioitua keskikulutusta.

Tampereen Vesi Liikelaitoksen johtokunnan päätös 26.1.2022 § 5 Veden ja jäteveden hyvitysperiaatteet päätöksessä todetaan mm.:

Veden ja jäteveden käyttömaksua voidaan Tampereen Vesi Liikelaitoksen oman harkinnan mukaan hyvittää seuraavin perustein.

- Hyvitys voidaan myöntää, mikäli vesi on valunut hukkaan vuodon tai laitteistorikon vuoksi, mitä asiakas ei ole voinut kohtuudella havaita

- Hyvitys myönnetään enintään yhden vuoden osalta.

Asiakkaalta on tullut mittarilukema 19.10.2020 ja viimeisin mittarilukema ennen kohtuullistamishakemuksen saapumista oli päivämäärältä 15.9.2022. Näiden välissä vedenkulutus on ollut 7,628 m3. Kohtuullistamishakemus saapui Tampereen Vedelle 7.10.2022, joten Tampereen Vesi on arvioinut vuosien 2021–2022 vedenkulutuksen, joka perustuu Tampereen Veden harkintaan todellisen lukeman puuttuessa vuodelta 2021. Johtokunnan hyväksymien periaatteiden mukaisesti hyvitys voidaan myöntää enintään yhden vuoden ajalta ja hyvitysperusteet huomioidaan vain hyvitettävältä ajanjaksolta.

Huomioitakoon myös, että mikäli Tampereen Vesi olisi käyttänyt laskelmassa asiakkaan näkemyksen mukaista kahta kalenterivuotta (joka ei ole johtokunnan päätöksen mukaisesti mahdollista) ja arvioinut sen perusteella vuoden 2021 kulutuksen, hukkaan vuotaneen veden osuus olisi jäänyt laskelmassa pienemmäksi ja kohtuullistamispäätös olisi siten ollut asiakkaalle epäedullisempi.

Asiakas ei kiistä laskelman oikeellisuutta, vaan sitä, miten pitkältä ajalta lukemia on otettu laskelmaa tehtäessä huomioon. Tampereen Vesi on noudattanut Tampereen Vesi Liikelaitoksen johtokunnan veden ja jäteveden hyvitysperiaatteet päätöstä (26.1.2022 § 5) ja tehnyt laskelman kyseisen päätöksen periaatteiden mukaisesti.

Oikaisuvaatimus voidaan tehdä joko laillisuus- tai tarkoituksenmukaisuusperusteella. Laillisuusperuste on olemassa, jos päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, taikka on muuten lainvastainen.

Toimitusjohtaja on ollut toimivaltainen päättämään asiasta. Päätös ei ole ollut lainvastainen eikä sitä ole syytä muuttaa myöskään tarkoituksenmukaisuusperiaatteella. Oikaisuvaatimus tulee hylätä.

 

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Jokela Petri, Toimitusjohtaja

Oikaisuvaatimus hylätään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Oikaisuvaatimuksen tekijä, Katri Loikkanen, Asiakaspalvelu/Tampereen Vesi