Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen johtokunta, kokous 15.2.2023

Lataa  Kuuntele 

§ 6 Linja-autojen varaosahankintojen kilpailuttaminen 

TRE:5596/02.07.01/2021

Valmistelija

  • Keinonen Kalle, Kalustopäällikkö

Lisätietoja päätöksestä

kalustopäällikkö Kalle Keinonen, puh. 050 3769 213, etunimi.sukunimi@tampere.fi

Perustelut

Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen johtokunta on kokouksessaan 21.12.2022 päättänyt aloittaa avoimen, erityisalojen hankintalain (1398/2016) kynnysarvon ylittävän, tarjouskilpailun koskien Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen huolto- ja varaosahankintoja ja että johtokunta tekee hankintaa koskevan päätöksen kilpailutuksen päätyttyä ja hankintaoptiota koskevan päätöksen ennen varsinaisen sopimusajan päättymistä.

Johtokunnan tekemän päätöksen mukaisesti kilpailutuksessa on käytetty Tuomi-Logistiikan palveluita.

 

Tuomi Logistiikka Oy kilpailutti Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen toimeksiannosta linja-autojen huolto- ja varaosat puitejärjestelynä.

Hankinta jaettiin osiin seuraavasti:

1 Huolto-osat Volvo

2 Huolto-osat Solaris

3 Lasit, kaikki lasit Volvoon (pl. oven lasit)

4 Lasit, kaikki lasit Solarikseen (pl. oven lasit)

5 Oven lasit Tamware

6 Oven lasit Masats

7 Oven lasit Ventura

8 Korin ulkopuoliset osat Volvo

9 Korin ulkopuoliset osat Solaris

10 Ovien osat Tamware

11 Ovien osat Masats

12 Ovien osat Ventura

13 Ilmastointilaitteiden osat Volvo

14 Ilmastointilaitteiden osat Solaris

15 Lisälämmittimen osat

16 Korin sisäpuoliset osat Volvo

17 Korin sisäpuoliset osat Solaris

18 Jarruosat Volvo

19 Jarruosat Solaris

20 Akselistojen ja ohjauslaitteiden osat Volvo

21 Akselistojen ja ohjauslaitteiden osat Solaris

22 Päästöjenhallintakomponentit Volvo

23 Päästöjenhallintakomponentit Solaris

24 Alustan muut osat Volvo

25 Alustan muut osat Solaris

26 Moottorin apulaitteet Volvo

27 Moottorin apulaitteet Solaris U15LE

28 Ylesisähköosat Volvo

29 Yleissähköosat Solaris

30 Hihnat, kiristimet ja ohjainrullat Volvo

31 Hihnat, kiristimet ja ohjainrullat Solaris

Tarjoajilla oli mahdollisuus tarjota yhtä tai useampaa osa-aluetta. Kuhunkin osa-alueeseen valitaan enintään kolme toimittajaa. Puitejärjestelyn sisäiset hankinnat tehdään puitejärjestelyssä vahvistettujen ehtojen mukaisesti.

Kilpailutus tehtiin noudattaen lakia vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttösoikeussopimuksista (erityisalojen hankintalaki). Hankinnan arvioitu kokonaisarvo ilman arvonlisäveroa oli 8 000 000 euroa eli hankinnan arvo ylitti EU-kynnysarvon. Hankinnan sopimuskausi on kaksi (2) vuotta, jota on mahdollista jatkaa toistaiseksi voimassa olevalla optiokaudella.  Päätöksen optiokauden käyttöön tekee tilaaja. Hankinta kilpailutetaan uudestaan viimeistään kahdeksan vuoden kuluttua sopimuskauden alkamisesta, sillä kyseessä on puitejärjestely. Hankintasopimus astuu voimaan, kun hankintapäätös on saanut lainvoiman ja hankintasopimus on allekirjoitettu.

Hankintamenettelynä oli avoin menettely. Hankinnasta lähetettiin hankintailmoitus julkaistavaksi HILMA-palvelussa 23.12.2022 ja tarjouspyyntö oli saatavilla Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa. Hankinta keskeytettiin 3.1.2023, sillä tarjouspyynnön julkaisun jälkeen kävi ilmi, että tarjouspyynnön hintaliitteessä on epäselvyyksiä ja ristiriitoja. Edellä mainittu asia voitiin korjata vain uudella menettelyllä. Keskeytyshetkellä tarjouspyyntöön ei ollut saatu tarjouksia. Uusi hankintailmoitus lähetettiin julkaistavaksi HILMA-palvelussa 5.1.2023 ja tarjouspyyntö oli saatavilla Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa.

Tarjouksen jättivät määräaikaan 6.2.2023 klo 12 mennessä seuraavat 11 yritystä: BPW Kraatz Oy (0104505-9), Busland OY (3281065-7), BussiPro Oy (2296513-7), Kaha Oy Ab (0860717-3), Koivunen Oy (0110111-0), LukkiKlinikka Oy (3173368-8), MuiCon Oy (2648886-8), Raskone Oy (1513664-8), Tamware Oy (0209164-7), VDL Bus and Coach Finland Oy (2138771-8) ja Volvo Finland Ab Volvo Bus Center Tampere (0988022-7).

Hankintayksikkö on tarkastanut valittavaksi esitetyn yrityksen soveltuvuuden ennen hankintapäätöstä. Kaikki tarjouksen jättäneet täyttivät asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tarjoajien tarjoamat osa-alueet on ilmoitettu Vertailutaulukko-liitteessä.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Erityisalojen hankintalain 78 §:n mukaisesti tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava tarjouskilpailusta.  Tarjouspyynnöllä oli ilmoitettu, että osa-alueiden sisällä tarjoajan on tarjottava kaikkia osa-alueessa pyydettyjä tuotteita. Mikäli tarjoaja jättää täyttämättä osa-alueen sisällä tuotteen hinnan tai merkitsee hinnan nollaksi, tullaan tarjous hylkäämään kyseisen osa-alueen osalta. Kaha Oy Ab:n tarjouksessa tyhjiä tai nollaksi ilmoitettuja hintoja oli osa-alueissa 1, 14, 16, 18, 20, 22, 24, 26, 27, 28, 30 ja 31, jonka vuoksi Kaha Oy Ab esitetään suljettavaksi kyseisten osa-alueiden tarjousvertailusta. Muut tarjouskilpailuun osallistuneet tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset.

Tarjousten vertailu

Päätöksenteon perusteena on kokonaistaloudellisesti edullisin hinnaltaan halvin tarjous. Hankinnan osa-alueet vertaillaan erikseen. Tarjoaja syöttää hintaliitteelle osa-alueeseen pyydettyjen tuotteiden hinnat. Hintaliite kertoo osan hinnan sille annetulla painotuksella ja laskee sitten kaikki osa-alueen painotetut tuotteiden hinnat yhteen, josta muodostuu osa-alueen vertailuhinta. Tarjoaja syöttää osa-alueen vertailuhinnan tarjoukselle. Kolme halvimman osa-alueen vertailuhinnan antanutta tarjoajaa valitaan osa-alueen sopimuskumppaneiksi. Tarjousvertailu on esitetty Vertailutaulukko-liitteessä.

Edellä mainitun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset osa-alueisiin saatiin seuraavasti:

Tuoteosa-alue 1 Huolto-osat Volvo

1. BPW Kraatz Oy

2. BussiPro Oy

3. Raskone Oy

 

Tuoteosa-alue 2 Huolto-osat Solaris

1. Raskone Oy

2. BussiPro Oy

3. VDL Bus and Coach Finland Oy

 

Tuoteosa-alue 3 lasit Volvo (pl. ovien lasit)

1. BussiPro Oy

2. Busland Oy

3. Volvo Finland Ab Volvo Bus Center Tampere

 

Tuoteosa-alue 4 Lasit Solaris (pl. ovien lasit)

1. BussiPro Oy

2. Raskone Oy

 

Tuoteosa-alue 5 Oven lasit Tamware

1. Tamware Oy

2. BussiPro Oy

3. Volvo Finland Ab Volvo Bus Center Tampere

 

Tuoteosa-alue 6 oven lasit Masats                                               

1. Volvo Finland Ab Volvo Bus Center Tampere

2. BussiPro Oy

3. MuiCon Oy

 

Tuoteosa-alue 7 oven lasit Ventura

1. BussiPro Oy

 

Tuoteosa-alue 8 korin ulkopuoliset Volvo

1. BussiPro Oy

2. Volvo Finland Ab Volvo Bus Center Tampere

3. BPW Kraatz Oy

 

Tuoteosa-alue 9 korin ulkopuoliset osat Solaris

1. Raskone Oy

2. BussiPro Oy

 

Tuoteosa-alue 10 ovien osat Tamware (pl. lasit)

1. BussiPro Oy

2. Tamware Oy

3. Volvo Finland Ab Volvo Bus Center Tampere

 

Tuoteosa-alueen 11 ovien osat Masats (pl. lasit)

1. MuiCon Oy

2. BussiPro Oy

3. Volvo Finland Ab Volvo Bus Center Tampere

 

Tuoteosa-alue 12 Ovien osat Ventura (pl. lasit)

1. BussiPro Oy

 

Tuoteosa-alue 13 Ilmastointilaitteiden osat Volvo

1. VDL Bus and Coach Finland Oy

2. Kaha Oy Ab

3. BussiPro Oy

 

Tuoteosa-alue 14 Ilmastointilaitteiden osat Solaris

1. BussiPro Oy

2. Raskone Oy

3. MuiCon Oy

 

Tuoteosa-alue 15 Lisälämmittimen osat

1. MuiCon Oy

2. BussiPro Oy

3. Kaha Oy Ab

 

Tuoteosa-alue 16 Korin sisäpuoliset osat Volvo

1. Volvo Finland Ab Volvo Bus Center Tampere

2. BussiPro Oy

3. VDL Bus and Coach Finland Oy

 

Tuoteosa-alue 17 Korin sisäpuoliset osat Solaris

1. BussiPro Oy

2. Raskone Oy

 

Tuoteosa-alue 18 Jarruosat Volvo

1. BPW Kraatz Oy

2. BussiPro Oy

3. Raskone Oy

 

Tuoteosa-alue 19 Jarruosat Solaris

1. Raskone Oy

2. BussiPro Oy

3. VDL Bus and Coach Finland Oy

 

Tuoteosa-alue 20 Akselistojen ja ohjauslaitteiden osat Volvo                        

1. Koivunen Oy

2. LukkiKlinikka Oy

3. BussiPro Oy

 

Tuoteosa-alue 21 Akselistojen ja ohjauslaitteiden osat Solaris

1. BussiPro Oy

2. Raskone Oy

 

Tuoteosa-alue 22 Päästöjenhallintakomponentit Volvo

1. BPW Kraatz Oy

2. BussiPro Oy

3. LukkiKlinikka Oy

 

Tuoteosa-alue 23 Päästöjenhallintakomponentit Solaris

1. BussiPro Oy

2. Raskone Oy

 

Tuoteosa-alue 24 Alustan muut osat Volvo

1. BPW Kraatz Oy

2. LukkiKlinikka Oy

3. BussiPro Oy

 

Tuoteosa-alue 25 Alustan muut osat Solaris

1. Raskone Oy

2. BussiPro Oy

 

Tuoteosa-alue 26 Moottorin apulaitteet Volvo

1. BussiPro Oy

2. BPW Kraatz Oy

3. Raskone Oy

 

Tuoteosa-alue 27 Moottorin apulaitteet Solaris

1. Raskone Oy

2. BussiPro Oy

3. LukkiKlinikka Oy

 

Tuoteosa-alue 28 Yleissähköosat Volvo

1. BussiPro Oy

2. Raskone Oy

3. BPW Kraatz Oy

 

Tuoteosa-alue 29 Yleissähköosat Solaris

1. Raskone Oy

2. BussiPro Oy

 

Tuoteosa-alue 30 Hihnat, kiristimet ja ohjainrullat Volvo

1. BussiPro Oy

2. VDL Bus and Coach Finland Oy

3. BPW Kraatz Oy

 

Tuoteosa-alue 31 Hihnat, kiristimet ja ohjainrullat Solaris

1. VDL Bus and Coach Finland Oy

2. BussiPro Oy

3. Raskone Oy

 

Tarjouskilpailun voittaneet tarjoajat ovat tarjouksessaan ilmoittaneet, että eivät käytä alihankintaa hankinnan toteuttamisessa.

Tarjouskilpailun voittaneilta tulee hyväksytysti tarkistaa ennen sopimuksen allekirjoitusta hankintamenettelyote ja yhteisösakko-ote, sekä tilaajavastuulain 5 § mukaiset selvitykset.

Sopimukset voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 vuorokautta päätöksen tiedoksiannosta edellyttäen, että hankintapäätös on saanut lainvoiman. 

Hankinta-asiakirjojen julkisuus

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintapäätöksen tekemisen jälkeen lukuun ottamatta liikesalaisuuksiksi merkittyjä ja hyväksyttyjä kohtia tai asiakirjoja. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Asiakirjoja säilytetään Tuomi Logistiikka Oy:n sähköisessä arkistossa.

Päätösehdotus oli

Esittelijä

  • Keinonen Kalle, Kalustopäällikkö

Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen johtokunta päättää, että

1) Kaha Oy Ab suljetaan tarjousvertailusta osa-alueissa 1, 14, 16, 18, 20, 22, 24, 26, 27, 28, 30 ja 31 puuttuvien tai nollaksi ilmoitettujen hintojen vuoksi.

2) Tarjousvertailun perusteella sopimuskumppaneiksi valitaan BPW Kraatz Oy (0104505-9), Busland OY (3281065-7), BussiPro Oy (2296513-7), Kaha Oy Ab (0860717-3), Koivunen Oy (0110111-0), LukkiKlinikka Oy (3173368-8), MuiCon Oy (2648886-8), Raskone Oy (1513664-8), Tamware Oy (0209164-7), VDL Bus and Coach Finland Oy (2138771-8) ja Volvo Finland Ab Volvo Bus Center Tampere (0988022-7) tarjousvertailun mukaisiin osa-alueisiin.

3) Ennen sopimuksen allekirjoitusta valituilta kumppaneilta tulee hyväksytysti tarkistaa hankintamenettelyote ja yhteisösakko-ote, sekä tilaajavastuulain 5 § mukaiset selvitykset.

4) Toimitusjohtaja Pekka Pirhonen valtuutetaan allekirjoittamaan sopimukset valittujen toimijoiden kanssa.

5) Hankintapäätös sitoo Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitosta vasta, kun sopimus on allekirjoitettu. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

esa.malkamaki@trailcon.fi, alvar.udu@busland.com, tuomas.kivisto@bussipro.fi, jari.widerholm@kaha.fi, pirkka.ojala@koivunen.fi, kari.halmela@lukkiklinikka.fi, marko.muikku@muicon.fi, tomi.backstrom@raskone.fi, susanna.mantyla@tamware.com, v.savela@vdlbuscoach.fi, juha.keskifrantti@volvo.com, hankintapalvelut@tuomilogistiikka.fi, Kalle Keinonen, Jussi Vataja

Muutoksenhaku

Oikaisuohje ja valitusosoitus hankinta-asioissa

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan hakea muutosta vaatimalla julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) annetun lain mukaista hankintaoikaisua. Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalveluiden alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1398/2016) 13 §:n mukaisen kyseistä hankintaa koskevan EU-kynnysarvon.

1. Hankintaoikaisu (oikaisuohje)
   
Päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä kirjallisen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 132 §:n mukaisen hankintaoikaisun (sovelletaan vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja
postipalveluiden alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 123 §:n mukaisen viittaussäännöksen perusteella). Hankintaoikaisun voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Hankintaoikaisua koskevasta vaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimukseen on merkittävä oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Hankintaoikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa oikaisuviranomaiselle. Hankintaoikaisuvaatimuksen tulee olla perillä oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä klo 15.45 mennessä.
Hankintaoikaisuvaatimuksen lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla.

Oikaisuviranomainen

Hankintaoikaisua haetaan päätöksen Muutoksenhakuviranomainen-kohdassa mainitulta viranomaiselta.

Oikaisuvaatimus tulee toimittaa osoitteella:

Tampereen kaupunki/Kirjaamo
Frenckellinaukio 2 B
PL 487
33101 Tampere

Hankintaoikaisun voi lähettää myös virallisen sähköisen asioinnin lomakkeella osoitteessa https://www.tampere.fi/asioi-kaupungin-kanssa tai sähköpostilla: kirjaamo@tampere.fi. Tampereen kaupunki ei vastaa sähköpostilla lähetetyn oikaisuvaatimuksen tietoturvallisuudesta.

Määräaika

Hankintaoikaisu on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksiantopäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa tehtävän toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.


2. Valitus markkinaoikeuteen (valitusosoitus)

Jos hankinnassa on menetelty vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalveluiden alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain vastaisesti, voi tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella.

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 146 § 3 momentin mukaan (sovelletaan vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalveluiden alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 128 §:n mukaisen viittaussäännöksen perusteella) puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos:

1)    asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai
2)    siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Muutoksenhakuaika

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut kirjallisesti tiedon asemaansa vaikuttavasta ratkaisusta tai tarjousmenettelyn ratkaisusta perusteluineen sekä kirjallisen ohjeen asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi (valitusosoituksen).

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalveluiden alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 121 §:n 1) tai 3) kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Hankintaoikaisun vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asiaosainen voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Tiedoksisaanti

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon sinä päivänä, jolloin mainitut asiakirjat sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos päätös oheisasiakirjoineen annetaan tiedoksi tavallisena kirjeenä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä oheisasiakirjoineen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä niiden lähettämisestä. Mikäli käytetään todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituskielto

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 163 §:n (sovelletaan vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalveluiden alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 128 §:n viittaussäännöksen perusteella) mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta hallinto-oikeudesta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.

Valituksen tekeminen

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
 
Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, jota vaaditaan muutettavaksi, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta. Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle ennen valitusajan päättymistä. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan. Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Markkinaoikeuden yhteystiedot

Markkinaoikeus
Sörnäistenkatu 1
00580 Helsinki

puh. 029 56 43300
faksi 029 56 43314
sähköposti markkinaoikeus@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi (laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 148 §, jota sovelletaan vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalveluiden alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 128 §:n viittaussäännöksen perusteella). Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava päätöksessä mainitulle muutoksenhakuviranomaiselle edellä kohdassa ”Oikaisuviranomainen” mainittuun osoitteeseen.